15 octombrie 2015
 
  
 
    
 
  |   
 
 Indicatorii sunt în scădere  
 
 Am zis nu o dată că înmânarea actelor cercetătorilor şi cadrelor ştiinţifico-didactice universitare la Consiliul Naţional pentru Acreditare şi Atestare, care le certifică  gradele  şi  titlurile  ştiinţifice  şi  ştiinţifico-didactice  sau,  altfel  spus,competenţa şi profesionalismul în cercetare şi educaţie, este o sărbătoare de sufletşi a funcţionarilor publici de la CNAA. Anume ei monitorizează traseul parcurs de doctorand, începând cu Catedra – Seminarul ştiinţific de profil – Consiliul ştiinţific specializat de susţinere a tezei în instituţie – Comisia de experţi  pe domeniu şi Comisia de atestare (CNAA). Prin urmare, la plămădirea unei teze de doctorat şi  aunui nou cercetător de înaltă calificare ştiinţifică participă mai multă lume prin monitorizare,  evaluare  şi  expertiză,  dar  şi  prin  susţinere  morală  şi  materială (proiecte de cercetare, de mobilitate, premii), căci realizarea unui cercetări de o asemenea anvergură necesită cu siguranţă şi cheltuieli semnificative.      
 
Finis  coronat  opus  –  spuneau  strămoşii  noştri  latini,  ceea  ce  pre  limba noastră  ar  însemna  cam acelaşi  lucru:  sfârşitul  încoronează  opera  sau  la  final contează rezultatul bun. În cazul nostru, sunt actele eliberate de CNAA ce confirmă performanţa în cercetare şi  educaţie.  Academicianul Valeriu Canţer,  preşedintele CNAA, este împuternicitul care înmânează celor prezenţi la eveniment diplomelede doctor  sau doctor  habilitat  în  ştiinţe,  atestatele  de profesor  universitar  şi  de profesor cercetător, de conferenţiar universitar şi conferenţiar cercetător. Cei mai zeloşi în muncă,  pe parcursul vieţii, le obţin pe toate. Totodată, acei care susţin tezele de doctorat peste hotare şi revin pentru a-şi aplica cunoştinţele în ţară, au dreptul, conform legislaţiei în vigoare, să-şi echivaleze diplomele de doctorat la specialităţile  din  Nomenclatorul aprobat  de  Guvern  în  anul 2013.  Acestora  li  se eliberează certificate de recunoaştere şi echivalare a tezelor de doctorat.
 Conform Hotărârii CNAA din 7 iulie curent, a fost conferit gradul de doctor habilitat  la  3  persoane,  de  doctor  –  la  21;  4  persoane  au  devenit  profesori universitari, 1 – profesor cercetător. Încă 5 cercetători şi-au echivalat doctoratele susţinute peste hotare. În total, au fost eliberate 48 de acte ale Consiliului Naţional pentru Acreditare şi Atestare.   
 
 Dar cum arată,  în ansamblu, această statistică a anului  în curs? CNAA a eliberat  în  ianuarie-septembrie  12  diplome  de  doctor  habilitat,  96  diplome  dedoctor, 15 atestate de profesor universitar şi 1 de profesor cercetător, 48 atestate de conferenţiar  universitar  şi  20  de  conferenţiar  cercetător,  8  certificate  de recunoaştere  şi  echivalare.  E  mult,  puţin?  În  comparaţie  cu  aceeaşi  perioadă  a anului trecut, aproape toţi indicatorii sunt în scădere. 
 
 
Principiile Salzburg în domeniul doctoratului  
 
 Mai  este  un  indicator  european,  cu  ajutorul  căruia  se  fac  măsurările pregătirii doctorilor în ştiinţă: grade conferite la 100 mii de locuitori. Pe primele trei locuri se află Elveţia, Suedia şi Germania care au pregătit respectiv câte 40 şi 30  de  doctori  în  ştiinţe  la  100  mii  de  locuitori,  Republica  Moldova  se  află  în această listă a statelor europene a cincea de la urmă cu 5 doctori la 100 mii de locuitori. De-a lungul anilor s-a stabilit că creşterea numărului de doctori pregătiţi este direct proporţională cu creşterea economică şi nivelul de viaţă al populaţiei unei ţări, cu dezvoltarea ştiinţei şi a civilizaţiei moderne. Iată de ce, acum 10 ani, în cadrul unui seminar, organizat la Salzburg de ministerele educaţiei şi cercetării din Austria  şi  Germania,  precum şi  de  Asociaţia  Universităţilor  Europene  s-a  luat decizia de a pune pe baze noi pregătirea cercetătorilor prin doctorat, sporind astfel numărul de doctori în ştiinţă. Studiile doctorale la nivel european sunt apreciate caun  izvor de cunoştinţe noi şi de instruire a persoanelor înalt calificate, ambele fiind cruciale pentru dezvoltarea unei societăţi prospere, considerate drept  factor critic în acoperirea a cel puţin 1 milion de noi locuri de muncă de cercetare până în anul 2020, precum şi în realizarea obiectivelor Uniunii Inovării.      
          | 
 Conform  principiilor  Salzburg, componenta-cheie  a  doctoratului esteprogresul cunoaşterii prin cercetare originală; programele şi pregătirea doctoralătrebuie sa facă parte integrantă din politicile şi strategiile instituţionale; importanţadiversităţii de forme de pregătire doctorală; doctorandul este considerat cercetătorla început de carieră cu drepturi şi responsabilităţi comensurabile; recunoaşterearolului crucial al supervizării şi evaluării; nevoia de a atinge masa-critică în studiiledoctorale şi de a folosi în acest scop experienţele bune (tip şcoală doctorală),testateîn  diferite  locuri;  durata  potrivita:  3-4  ani;  promovarea  de  structuri  inovatoarepentru a veni în întâmpinarea nevoii de interdisciplinaritate şi de oferire de abilităţitransferabile; creşterea mobilităţii internaţionale, interdisciplinare şi intersectoriale;recunoaşterea nevoii de finanţare adecvată şi sustenabilă. 10 principii expuse simplu şi accesibil, dar care pot revoluţiona situaţia dindomeniul doctoratului. Nu ştiu în ce măsură sunt prinse în noul Cod al educaţiei alRM principiile Salzburg, de care se conduc europenii timp de un deceniu, dar lamoment  constatăm  disproporţionalitatea  în  numărul  de  studenţi,  masteranzi  şidoctoranzi,  lipsa  de  entuziasm  în  rândurile  tineretului  de  a  face  un  doctorat,salariile mici ale cercetătorilor şi cadrelor didactice universitare, lipsa perspectiveide a avea o locuinţă proprie etc., ca rezultat se observă o scădere a numărului dedoctorate  susţinute,  chiar  şi  în  situaţia  când  ne  aflăm  printre  ultimii  la  acestcompartiment în Europa. 
                            Noile cadre ştiinţifice – la apel!
 Şi totuşi cei mai optimişti, care în pofida tuturor problemelor din societate,cred în miracolul ştiinţei şi într-un  viitor bun al ţării noastre, se află astăzi în Salade  şedinţe a CNAA. Rând pe rând, invitaţii la această festivitate se apropie depreşedintele CNAA, Valeriu Canţer, asistat de secretarul ştiinţific, dr. hab. AlionaGrati,  pentru  a-şi  ridica  actele  mult  râvnite.  Dintre  doctorii  habilitaţi  onominalizăm  pe  Victoria  Grosu,  cercetătoare  la  Institutul  de  Fiziologie  şiSanocreatologie al AŞM, care a realizat o cercetare interesantă, având drept subiect „Impactul disfuncțiilor cronice ale miocardului asupra stării fiziologice integralea corpului și metabolismului organismului”.
 Rândul profesorilor universitari îl deschide dr. hab.  Mircea Bernic, şef decatedră  la  UTM,  care a  înregistrat  deja  mai  multe  elaborări  în  domeniul tehnologiilor din industria alimentară. I se spune că e un om de ştiinţă cu mariperspective.  Conform  aceleiaşi  hotărâri  profesori  universitari  au  devenit,  deasemenea,  Nalalia Băncilă la profilul  Finanţe, contabilitate, analiză economică,precum şi  Andrei Popa  la profilul  Economie,  business, administrare. Cel de alpatrulea profesor universitar este dr. hab. Adrian Hotineanu la profilul Medicină generală.  Vă atenţionăm că  toate  aceste  persoane,  până  a  deveni  profesori,  aususţinut tezele de doctor habilitat în domeniile pe care le reprezintă, au muncit şi s-au  afirmat  şi  pe  alte  poziţii  ale  activităţii  lor  multidimensionale  (publicaţiiştiinţifice şi ştiinţifico-didactice, pregătirea cadrelor ştiinţifice de înaltă calificare). Referitor la numărul de doctori în ştiinţă, cărora la acest eveniment li s-auînmânat  diplomele,  am  nominalizat  deja  cifra  de  21  persoane.  Anume  aceşticercetători, pas cu pas, au realizat temele de studiu, aprobate de consiliile ştiinţifice ale instituţiilor, au obţinut rezultate impunătoare şi, la final, li  se înmânează lordiplomele de  doctor  în ştiinţe în diverse domenii.  6 tineri  şi  tinere au devenit doctori în ştiinţe medicale, 4 – în ştiinţe economice, 3 – în ştiinţe fizice, câte 2 – îndrept, în ştiinţe pedagogice şi în ştiinţe agricole, câte 1 – în ştiinţe chimice şi în psihologie.  Academicianul  Valeriu  Canţer  se  bucură,  în  mod  special,  când înmânează  diplome  persoanelor  din  domeniile  deficitare,  în  sensul  că  nu-s solicitate de tineri: fie că sunt dificile ca materie de studiu, fie că nu-s la modă,potrivit  unora.  E  vorba  de  fizică,  o  disciplină  complicată  pentru  mulţi,  şi  de ştiinţele agricole pe care le detestă absolvenţii, chiar dacă majoritatea dintre ei vin de la sate. Cei mai mulţi doresc să devină specialişti în drept, în economie, deşi nu-s  locuri  de  muncă în  aceste  domenii.  De aceea  îi  nominalizăm pe  toţi  cei  trei doctori în ştiinţe fizice care şi-au ridicat astăzi diplomele:Mariana Roman (IFA), Snejana Cuzneţova (USM) şi  Mihail Enachi (UTM). Cei doi doctori în ştiinţe agricole, care sunt aşteptaţi în economia naţională, se numesc Dumitru Mihov şi Serghei  Secrier.  N-a  greşit  în  alegerea  domeniului  de  cercetare  nici  Vitalie Rapcea: a optat pentru economie, dar la interferenţă cu alt domeniu – agricultura. Tema  de  doctor  pe  care  a  susţinut-o  cu  succes  este  „Abordări  integrante  demarketing în formarea  și dezvoltarea pieței produselor pomicole din Republica Moldova”.  
Cine poate deveni ministru?
 După cum spuneam la început, potenţialul ştiinţific şi intelectual al unui stat poate influenţa dezvoltarea lui durabilă. Dar şi acest potenţial mic, pe care-l avem comparativ cu alte state, nu este solicitat, susţinut şi promovat acolo, unde astăzi se hotărăşte destinele ţării. Am analizat înainte de a scrie acest material componenţa calitativă a Guvernului RM – câţi  specialişti  cu grade ştiinţifice au fost incluse pentru a fortifica unele poziţii ale economiei naţionale? Din cei 21 de membri ai Guvernului, doar 4 persoane au susţinut doctorate: ministrul de interne Oleg Balan, dr.hab  în  drept;  ministrul  tineretului  şi  sportului  Loretta  Handrabura,  doctor  în filologie,  şi  membrii  din  oficiu,  acad.,  dr.  hab.  în  chimie  Gheorghe  Duca, preşedintele AŞM; şi dr. în drept Irina Vlah, guvernator (bașcan) al UTA Găgăuzia, autoare a  unor  publicații  ştiinţifice  privind problematica administrației  publice. Bravo Irinei Vlah – are un început de carieră promiţător! În rest, avem un ministru care a finalizat doar studiile de doctorat, fără a susţine doctoratul, propriu-zis, şi un alt ministru este doctorand din 2007, poate, cândva, va ajunge la un final fericit. În contextul dat, vom sublinia că miniştrii şi viceminiştrii aleşi pe liste de partid, dintre rude şi prieteni nu vor face faţă cu brio problemelor acumulate într-o ţară aflată în tranziţie de un sfert de secol, inclusiv şi în domeniul doctoratului. E timpul  să  aplicăm  şi  alte  criterii  la  formarea  unei  guvernări  ce  ţin  de profesionalism,  cunoaştere  şi  de  moralitate.  Specialişti  foarte  buni  mai  există,inclusiv cu grade ştiinţifice, în care s-au investit cunoştinţe, finanţe, dar şi speranţe.  
 În imagini: Ina Revenco şi Octavian Sajen– doctori în ştiinţe medicale; Mircea Bernic, profesor universitar.    
 
  Imagini de Marcela Groza.
Tatiana ROTARU