|
StatutTeza a fost susţinută pe 15 mai 2009 în CSSşi aprobată de CNAA pe 1 octombrie 2009 Autoreferat![]() |
Teza de faţă este consacrată problemei fundamentării deciziilor de marketing la întreprinderile micului business din Republica Moldova. Actualitatea acestei cercetări este condiţionată de faptul că complexitatea sistemelor economice moderne în condiţiile dezvoltării tehnico-ştiinţifice şi informaţionale impun cerinţe tot mai mari faţă de nivelul şi calitatea deciziilor de marketing. Conţinutul de bază al cercetărilor efectuate este expus în trei capitole ale tezei.
În primul capitol au fost analizate concepţiile de marketing şi instrumentarul care le corespunde, a fost examinată tratarea noţiunii decizie de marketing în literatura de specialitate şi a fost dedusă propria definiţie a acestei noţiuni. În baza studierii opiniilor savanţilor cu privire la conţinutul etapelor procesului decizional a fost propusă varianta proprie a algoritmului procesului decizional de marketing.
În al doilea capitol o atenţie deosebită a fost acordată subiectului cercetării. Astfel, au fost studiate tendinţele de dezvoltare a micului business în Republica Moldova, precum şi cadrul legal şi instituţional de susţinere a acestui sector. În scopul determinării rolului deciziilor de marketing în activitatea întreprinderilor micului business, studierii gradului de utilizare în practică, descoperirii dificultăţilor cu care se confruntă agenţii economici în procesul decizional, autorul a efectuat un sondaj sociologic al conducătorilor şi specialiştilor întreprinderilor mici. Rezultatele sondajului au scos în evidenţă faptul, că agenţii micului business, bazându-se pe intuiţia proprie, nu acordă atenţia necesară abordării ştiinţifice a luării deciziilor de marketing. Astfel, a fost trasă concluzia că elaborarea modelelor informatice care ar permite abordarea raţională ştiinţifică în luarea deciziilor de marketing la întreprinderile micului business este oportună şi stringentă.
În al treilea capitol au fost argumentate avantajele aplicării modelelor informatice pentru întreprinderile micului business şi au fost prezentate trei modele pentru fundamentarea deciziilor de marketing: modelul luării deciziilor de marketing în baza analizei consecinţelor eliminării unor segmente ale afacerii, modelul luării deciziilor de marketing în baza selectării comenzilor suplimentare, modelul luării deciziilor de marketing în baza optimizării sortimentului de produse. Analiza posibilităţilor de implementare a modelelor informatice menţionate a fost efectuată în baza utilizării lor în cadrul Combinatului de producţie „Prodcoop”.
Rezultatele cercetării şi recomandările privind fundamentarea deciziilor de marketing pot fi utilizate în practică, ceea ce va majora întreprinderilor mici şi a economiei naţionale în întregime.