|
StatutTeza a fost susţinută pe 7 iunie 2010 în CSSşi aprobată de CNAA pe 5 iulie 2010 Autoreferat![]() |
Scopul cercetării constă în identificarea fundamentelor socio-pedagogice care au stat la baza constituirii paradigmei pedagogiei sociale interbelice româneşti.
Obiectivele cercetării: analiza retrospectivă a studiilor privind evoluţia paradigmei pedagogiei sociale universale şi a cercetărilor privind constituirea paradigmei pedagogiei sociale româneşti interbelice; analiza şi sistematizarea teoriilor şi concepţiilor pedagogice ale gânditorilor români din perioada interbelică care au adus contribuţii pedagogice, sociologice şi filosofice însemnate la constituirea paradigmei pedagogiei sociale româneşti interbelice; construirea modelului structural al paradigmei pedagogiei sociale româneşti interbelice; evidenţierea posibilităţilor de valorificare a unor elemente paradigmatice din pedagogia socială românească interbelică în praxisul educaţional actual.
Noutatea ştiinţifică a cercetării rezidă în valorificarea istorică a gândirii pedagogice din perioada interbelică, angajată în elaborarea paradigmei pedagogiei sociale româneşti; în construcţia matricei paradigmei pedagogiei sociale româneşti interbelice pe baza analizelor pedagogice asupra operelor socio-pedagogice studiate: Dimitrie Gusti, Petre Andrei, I.C.Petrescu şi Stanciu Stoian; în valorificarea paradigmei pedagogiei sociale româneşti interbelice în praxisul educaţional actual prin proiectarea curriculară avansată la nivel preuniversitar şi universitar.
Valoarea teoretică a cercetării constă în interpretarea şi actualizarea principalelor teorii, concepţii universale despre pedagogia socială, în valorificarea unor opere reprezentative ale pedagogiei sociale româneşti interbelice; elaborarea modelului pedagogic de analiză a primelor experienţe, orientări şi studii de pedagogie socială lansate şi susţinute în perioada interbelică de importanţi pedagogi şi sociologi români; cercetarea locului pedagogiei sociale în sistemul ştiinţelor educaţiei; proiectarea curriculară care valorifică în praxisul educaţional actual paradigma pedagogiei sociale interbelice.
Valoarea aplicativă a cercetării este determinată de proiectarea curriculară şi experimentarea în vederea implementării ulterioare în praxisul educaţional actual a unor idei valoroase conţinute în paradigma pedagogiei sociale româneşti interbelice (la nivelul procesului de formare continuă a profesorilor diriginiţi şi la nivelul formării specialiştilor în educaţie socială); valorificarea paradigmei pedagogiei sociale româneşti interbelice în predarea cursurilor din domeniul ştiinţelor educaţiei incluse în programul de studii psihopedagogice-formare iniţială şi formare continuă a personalului didactic din România.
1. ANALIZA EVOLUŢIEI PARADIGMEI PEDAGOGIEI SOCIALE ÎN SISTEMUL ŞTIINŢELOR EDUCAŢIEI
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: