|
StatutTeza a fost susţinută pe 20 decembrie 2010 în CSSşi aprobată de CNAA pe 31 martie 2011 Autoreferat![]() |
Structura tezei: Întroducere, 3 capitole, 10 concluzii, 3 recomandări practice, bibliografia din titluri 303, 143 de pagini de text de bază, 21 figuri, 7 tabele, 6 anexe. Rezultatele obţinute sunt publicate în 20 lucrări ştiinţifice.
Domeniul de studiu:Biologie
Scopul lucrării: evaluarea unor indici cognitivi în corelaţie cu bioritmul intelectual şi emoţional, studierea particularităţilor adaptative în baza variabilităţii sistemului cardiovascular, activităţii bioelectrice a encefalului, axate pe bioritmicitatea proceselor funcţionale la elevii antrenaţi în procesul instructiv-educativ la diferite etape ale activitătii intelectuale intense.
Metodologia cercetării ştiinţifice: S-a evidenţiat că caracterul modificărilor indicilor cognitivi, a undelor electroencefalogramei şi a electrocardiogramei în timpul stresului educaţional la elevi la toate nivelurile de studiu investigate, procesele adaptative poartă un caracter individual fiind în dependenţă de bioritmicitatea proceselor funcţionale şi sunt în corelaţie cu gradul de dificultate a problemelor trasate.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică: S-au studiat procesele adaptivo-compensatorii în dependenţă de bioritmicitatea proceselor funcţionale. În premieră au fost obţinute date noi despre corelaţiile proceselor cognitive, bioritmicitate, activitatea sistemelor cardiovasculare şi nervoase. Mecanismele adaptivo-compensatorii determină înlăturarea dezechilibrului proceselor de reglare vegetativă a funcţionării sistemului cardiovascular în dependenţă de ritmurile biologice.
Semnificaţia şi valoarea aplicativă a lucrării: Importanţa teoretică a lucrării constă în stabilirea legităţilor manifestării indicilor cognitivi, a undelor ritmurilor electroencefalogramei, variabilităţii ritmului cardiac, a capacităţilor intelectuale, anxietăţii la elevi cu bioritmicitatea funcţională a organismului la acţiunea stresului educaţional.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice: în procesul didactic în cadrul Universităţii de Stat din Moldova şi în grupul şcolar “Gaman Janos” şi “Puskas Tivadar” Sfîntu Gheorghe, judeţul Covasna, România.