|
StatutTeza a fost susţinută pe 18 februarie 2011 în CSSşi aprobată de CNAA pe 31 martie 2011 Autoreferat![]() |
Structura tezei: Teza cuprinde adnotările, lista abrevierilor, introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 280 de titluri, 14 anexe, glosar şi este perfectată pe 160 pagini, inclusiv 53 figuri şi 13 tabele. Rezultatele obţinute sunt publicate în 25 lucrări ştiinţifice.
Domeniul de studiu: psihologie pedagogică, psihologia dezvoltării, psihologia personalităţii.
Problema ştiinţifică actuală de importanţă majoră în domeniu soluţionată. Cercetarea prezintă studierea sistematică a portretului psihologic complex al preadolescentului anxios în scopul asigurării procesului de dezvoltare armonioasă a acestuia şi oferă perspective noi în organizarea activităţilor psihologice de lucru cu preadolescenţii anxioşi prin prisma elaborării şi realizării programului de intervenţii psihologice de diminuare a anxietăţii şcolare.
Scopul lucrării constă în analiza dinamicii, specificului, tipurilor şi surselor anxietăţii preadolescenţilor din Republica Moldova, determinarea particularităţilor de personalitate a preadolescenţilor cu anxietate accentuată, proiectarea şi implementarea programului complex de intervenţie psihologică în vederea diminuării anxietăţii şcolare la copiii de 10 – 12 ani. Acest deziderat a fost realizat printr-un şir de obiective: studierea dinamicii şi specificului anxietăţii pe parcursul vârstei preadolescente prin determinarea manifestării anxietăţii şi analiza comparativă a tipurilor de anxietate la preadolescenţi de vârstă diferită; stabilirea diferenţelor de gen privind nivelul de anxietate la preadolescenţi; studierea specificului anxietăţii şcolare şi a factorilor determinanţi ai acesteia în preadolescenţă; identificarea surselor anxietăţii în preadolescenţă; stabilirea interrelaţiei anxietate – autoapreciere şi anxietate – nivel de aspiraţii la preadolescenţi; evidenţierea deosebirilor în profilul psihologic al preadolescentului anxios şi cel nonanxios; elaborarea şi implementarea unui program complex de intervenţii psihologice formative în vederea diminuării anxietăţii la copiii de 10 – 12 ani.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică. Pentru prima dată în Republica Moldova este cercetată problema anxietăţii în preadolescenţă: este constată dinamica anxietăţii pe parcursul vârstei; sunt stabilite diferenţe de gen în manifestarea anxietăţii; s-au evidenţiat factorii determinanţi ai anxietăţii şcolare; s-au identificat sursele anxietăţii în preadolescenţă; au fost stabilite interdependenţe între anxietate şi autoapreciere şi anxietate şi nivel de aspiraţii; s-a reliefat un portret psihologic specific preadolescentului anxios; a fost elaborat şi implementat programul complex de intervenţie psihologică orientat spre diminuarea anxietăţii şcolare la preadolescenţii de 10 – 12 ani; s-a evidenţiat că implementarea programului psihologic influenţează pozitiv dezvoltarea emoţională şi cea a personalităţii atenuând anxietatea şcolară.
Semnificaţia teoretică şi valoarea aplicativă lucrării. Semnificaţia epistemologică a lucrării îşi are expresia în cercetarea ştiinţifică a anxietăţii, a tipurilor anxietăţii, a factorilor determinanţi ai acesteia în preadolescenţă. Iar cea praxiologică constă în posibilitatea aplicării instrumentarului psihodiagnostic propus, a programului complex de intervenţie psihologică şi a rezultatelor cercetării în lucrul psihologilor, profesorilor şi părinţilor cu preadolescenţii anxioşi. Programul psihologic complex de intervenţie poate fi inclus în manualele şi materialele instructive destinate psihologilor şi cadrelor didactice din instituţiile preuniversitare şi poate constitui baza unui ghid metodologic pentru psihologi, asistenţi sociali, profesori, părinţi, preadolescenţi şi toţi cei preocupaţi de procesul educaţional.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice. Teza constituie o contribuţie temeinică la îmbogăţirea literaturii ştiinţifice naţionale în domeniul psihologiei şi poate fi utilizată în procesul de pregătire şi formare a psihologilor la facultăţile de psihologie din instituţiile superioare de învăţământ, căutându-şi potenţialii cititori în rândurile teoreticienilor, practicilor, studenţilor, masteranzilor şi doctoranzilor.
În examinare [4] :
Arhiva tezelor: