|
StatutTeza a fost susţinută pe 25 august 2015 în CSSşi aprobată de CNAA pe 7 octombrie 2015 Autoreferat![]() TezaCZU 378 (043.3)
|
Structura tezei: introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 238 de surse, 5 anexe, 140 de pagini text de bază, 17 figuri, 20 de tabele. Rezultatele cercetării sînt publicate în 14 lucrări ştiinţifice.
Domeniul de studiu: Pedagogie universitară
Scopul cercetării constă în determinarea reperelor teoretice şi metodologice ale formării competenţei de consiliere psihopedagogică la studenţi.
Obiectivele cercetării: analiza evoluţiei conceptului de consiliere psihopedagogică; determinarea fundamentelor epistemologice ale consilierii psihopedagogice; identificarea aspectelor definitorii ale competenţei de consiliere psihopedagogică; determinarea criteriilor, indicatorilor şi a nivelului de formare a competenţei de consiliere psihopedagogică la studenţii - pedagogi; fundamentarea şi elaborarea Modelului pedagogic de formare a competenţei de consiliere psihopedagogică la studenţi, axat pe dimensiunea teoretică şi cea metodologică; validarea experimentală a metodologiei de formare a competenţei de consiliere psihopedagogică la studenţi; sistematizarea, analiza şi interpretarea rezultatelor cercetării.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică a cercetării sînt obiectivate de: actualizarea şi extinderea prin dimensiunea multidisciplinară a conceptului de consiliere psihopedagogică, ce reprezintă un demers educaţional-formativ de dezvoltare a personalităţii prin valorificarea disponibilităţilor acesteia; fundamentarea teoretică a particularităţilor competenţei de consiliere psihopedagogică; elaborarea Modelului pedagogic de formare a competenţei de consiliere psihopedagogică la studenţii-pedagogi, structurat pe dimensiunea teoretică şi cea metodologică.
Problema ştiinţifică soluţionată în cercetare constă în elaborarea reperelor teoretice şi metodologice de formare a competenţei de consiliere psihopedagogică la studenţi, incluse în Modelul pedagogic, care au contribuit la eficientizarea pregătirii profesionale iniţiale a studenţilor în domeniul educaţional, manifestîndu-se ca factor de asigurare a calităţii serviciilor educaţionale realizate în instituţiile de învăţămînt.
Semnificaţia teoretică a cercetării. Cercetarea realizată ne-a permis să demonstrăm complexitatea fenomenului consilierii psihopedagogice; să deducem principiile intenţionalităţii, multidimensionalităţii, eclectismului şi aplicabilităţii, care au stat la baza elaborării Modelului pedagogic de formare a competenţei de consiliere psihopedagogică (CCP); să demonstrăm că Modelul pedagogic elaborat este funcţional în procesul formării profesionale iniţiale a viitorilor pedagogi, prin valorificarea complementarităţii activităţilor didactice şi activităţilor de autoformare.
Valoarea aplicativă a cercetării. Modelul pedagogic de formare a competenţei de consiliere psihopedagogică reprezintă un demers validat prin experiment, fiind util pentru eficientizarea activităţilor instructiv-educative din instituţiile de învăţămînt şi a relaţiei pedagogice profesor - elev. Rezultatele cercetării pot fi de real folos cadrelor didactice, psihopedagogilor, psihologilor şcolari din instituţiile de învăţămînt. Recomandările practice pot fi valorificate în formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice s-a realizat în baza cercetării experimentale din cadrul Universităţii de Stat din Moldova; prin comunicări la conferinţe ştiinţifice naţionale şi internaţionale prin publicaţii ştiinţifice şi activităţi practice cu studenţii - pedagogi.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: