|
StatutTeza a fost susţinută pe 24 martie 2016 în CSSşi aprobată de CNAA pe 21 aprilie 2016 Autoreferat![]() TezaCZU 316.6: 378 (043.3)
|
Structura tezei include: introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 211 de surse, adnotare (română, engleză, rusă), concepte-cheie în limbile română, rusă, engleză, lista abrevierilor, 134 pagini de text de bază, 18 tabele, 21 figuri, anexe. Publicaţii la tema tezei: 9 lucrări ştiinţifice.
Domeniul de studiu reprezintă psihologia socială.
Scopul cercetării constă în stabilirea particularităţilor de personalitate şi influenţa acestora asupra procesului de adaptare a studenţilor anului I din instituţiile de învăţământ superior şi promovarea unor condiţii psihosociale de eficientizare a acestuia.
Obiectivele cercetării vizează: analiza teoretică a conţinutului şi particularităţilor psihosociale ale procesului de adaptare; analiza factorilor ce influenţează procesul de adaptare a studenţilor; determinarea metodelor de psihodiagnostic pentru evidenţierea particularităţilor tipologice de personalitate; determinarea particularităţilor psihosociale de personalitate a studenţilor supuşi procesului de adaptare; descrierea relaţiilor reciproce dintre indicii psihosociali de personalitate în procesul de adaptare; stabilirea şi descrierea tipurilor de personalitate de bază, influenţate de factorii primari în procesul adaptării psihosociale; determinarea şi implementarea unor condiţii psihosociale de ameliorare şi accelerare a procesului de adaptare a studenţilor anului I din instituţiile de învăţământ superior.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică rezidă în stabilirea interacţiunii dintre particularităţile de personalitate ale studenţilor anului I din instituţiile de învăţământ superior şi procesul de adaptare psihosocială al acestora; sunt determinate profilurile psihologice de personalitate şi nivelul de adaptare psihosocială al studenţilor anului I din instituţiile de învăţământ superior; sunt propuse condiţii de accelerare a procesului de adaptare psihosocială a studenţilor anului I din instituţiile de învăţământ superior.
Problema ştiinţifică importantă soluţionată constă în stabilirea condiţiilor de accelerare a procesului de adaptare psihosocială a studenţilor anului I din instituţiile de învăţământ superior, în concordanţă cu particularităţile specifice de personalitate ale acestora.
Valoarea teoretică a cercetării: au fost determinate caracteristicile procesului de adaptare psihosocială a studenţilor la mediul universitar şi particularităţile psihosociale tipice ce se manifestă în cadrul procesului de adaptare la condiţiile învăţământului universitar; s-au stabilit relaţiile dintre nivelul de adaptare psihosocială a studenţilor şi trăsăturile lor de personalitate; a fost determinat complexul de calităţi individuale care formează trăsăturile tipologice specifice ale structurii personalităţii în cadrul procesului de adaptare psihosocială,
Valoarea aplicativă a cercetării constă în: argumentarea posibilitatăţii practice de administrare a tehnicilor, metodelor aplicate în cadrul cercetării noastre în calitate de instrumentar de diagnosticare a procesului de adaptare a studenţilor la sistemul de instruire universitar; metodele utilizate şi rezultatele obţinute pe baza lor pot fi folosite în serviciul de consiliere în instituţiile de învăţământ superior, în scopul modelării comportamentului şi a modalităţilor de adaptare psihosocială a studenţilor anului I; rezultatele experimentale vor contribui la organizarea optimală a procesului de diagnosticare a situaţiilor de neadaptare; la prognozarea evoluării procesului de adaptare psihosocială a studenţilor la diferite etape de studii; la eficientizarea şi accelerarea procesului de adaptare psihosocială a studenţilor la instruirea universitară. Programul psihologic de eficientizare a procesului de adaptare psihosocială a studenţilor poate fi aplicat în activităţile de educaţie curriculară şi extracurriculară din cadrul instituţiilor de învăţământ superior.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice a fost realizată prin experimentarea condiţiilor
psihosociale de ameliorare şi accelerare a procesului de adaptare a studenţilor anului I din instituţiile de
învăţământ superior.
În examinare [1] :
Arhiva tezelor: