|
StatutTeza a fost susţinută pe 12 iulie 2016 în CSSşi aprobată de CNAA pe 6 octombrie 2016 Autoreferat![]() ![]() TezaCZU 785.6 (478)
|
Structura tezei: introducere, trei capitole, concluzii generale și recomandări, bibliografia din 267 de titluri, 3 anexe; 138 pagini text de bază, 48 pagini anexe. Rezultatele cercerării sunt publicate în 19 lucrări științifice.
Domeniu de studiu: muzica instrumentală a compozitorilor din Republica Moldova din a doua jumătate a secolului XX – începutul secolului XXI.
Scopul și obiectivele lucrării. Scopul cercetării — prezentarea panoramei de dezvoltare a genului de concert pentru pian în creația compozitorilor din Republica Moldova din a doua jumătate a secolului XX – începutul secolului XXI pe exemplul opusurilor menționate.
Obiectivele cercetării — studierea particularităților genuistice și stilistice ale concertelor pentru pian ale compozitorilor din Republica Moldova din perioadă indicată, prezentarea evoluției genului, formularea problemelor de tratare interpretativă și recomandări metodice pentru rezolvarea acestora.
Noutatea științifică și originalitatea. Teza de față este prima cercetare în știința autohtonă, consacrată studierii particularităților genuistice și stilistice ale concertelor pentru pian și orchestră în creația componistică din Republica Moldova. Sunt introduse în uz științific rezultatele analizelor concertelor compuse de D. Fedov (nr. 1), V. Poleacov (nr. 2), B. Dubosarschi, Gh. Ciobanu (nr. 1), L. Știrbu, Z. Tkaci, care sunt examinate din punct de vedere al specificului compoziției și dramaturgiei, mijloacelor de expresie muzicală și al aspectelor interpretative. Este investigată interconexiunea stilului componistic individual și particularitățile de interpretare, care reiese din conceptul artistic al lucrării.
Problema științifică importantă soluționatăconstă în elaborarea conceptului integral istorico-teoretic al genului de concert pentru pian și orchestră în creația compozitorilor din Republica Moldova din a doua jumătate a secolului XX – începutul secolului XXI, care completează și îmbogățește semnificativ cunoașterea lucrărilor de acest gen și dă posibilitatea de a aprecia valoarea lor artistică și determina locul lor în cultura muzicală națională.
Valoarea teoretică. Studierea modelelor de concert pianistic național aduce un aport considerabil în conștientizarea evoluției genuistic-stilistice a creației compozitorilor din Republica Moldova. Lucrarea de față completează semnificativ informația despre chipul artistic al fiecăruia dintre autorii concertelor, stilul, limbajul muzical, trăsăturile tradiționale și inovatoare ale creației acestora. Concluziile teoretice pot servi bază pentru cercetări științifice ulterioare în domeniul respectiv. Un aport esențial în teoria artei interpretativă este prezentarea variantelor argumentate științific de tratare a fiecării opus.
Semnificația practică a lucrării. Rezultatele cercetării pot fi utilizate în cursurile universitare Pian special, Analiza lucrărilor muzicale, Istoria muzicii naționale, Practica artistică din instituțiile de învățământ de profil. Recomandările formulate pot fi utile atât studenților, cât și pianiștilor concertanți, reprezentanților managementului cultural.
Implementarea rezultatelor științifice. Rezultatele au fost aprobate la conferințele științifice internaționale din Republica Moldova și Rusia, în 19 publicații științifice, precum și în activitățile concertistică și didactică ale autoarei la catedra Pian Special și ansamblu cameral a AMTAP.
În examinare [2] :
Arhiva tezelor: