|
StatutTeza a fost susţinută pe 12 decembrie 2005 în CSSşi aprobată de CNAA pe 26 ianuarie 2006 Autoreferat![]() |
Teza de doctorat „Viziune ontică şi artă poetică în proza românească - Mihail Sadoveanu” (teză de doctor habilitat în filologie) se prezintă ca o lucrare cu o concepţie critică personală asupra operei sadoveniene. Consideraţiunile estetice vaste sunt făcute de critica literară încă de la începutul secolului XX. Opiniile, ideile exprimate asupra operei marelui prozator au condus la conturarea unui portret-cadru general, adecvat, bine nuanţat, în contextul literaturii române.
Autorul menţionează faptul că Mihail Sadoveanu este un scriitor exponenţial al literaturii române şi al literaturii universale, în această ordine de idei fiind apreciate, comentate şi dezbătute opinii critice mai vechi (G.Ibrăileanu, G.Călinescu., T.Vianu, Perpessicius, P.Constantinescu, Vl.Streinu), mai noi (D.Micu, C.Ciopraga, I.Vlad, N.Manolescu, M.Spiridon, F.Băileşteanu, Z.Sângeorzan) şi cele mai inedite (D.Florea, N.Frigoiu, C.M.Popa).
Este relevată viziunea unică asupra lumii în opera lui Mihail Sadoveanu, viziune regăsită în procesul critic de „percepere” a acestei creaţii privită în ansamblu şi raportată la capodoperele scriitorilor naţionali. Teza este compartimentată după cum urmează: introducere, şapte capitole distincte („Itinerarul vieţii şi al creaţiei lui Mihail Sadoveanu”; „Mihail Sadoveanu şi unitatea spirituală a principatelor istorice”; „Hanul – simbolul arhetipal predilect al romancierului”; „Principiul istoricităţii în evocarea trecutului”; „Valorificarea şi reinterpretarea miturilor naţionale din perspectiva onticului”; „Sacrul şi profanul în creaţia lui Mihail Sadoveanu”; „Aspecte ale poetici operei sadoveniene: între harul de a istorisi şi lirismul magic al rostirii”), concluzii, adnotare (în limbile română, engleză, rusă), bibliografie selectivă, cuvintele cheie.
Examenul critic a cuprins un vast registru al scrierilor sadoveniene. Centrul de greutate îl constituie, însă, operele referenţiale, fără ca autorul să subscrie demersului unor exegeţi prea puţin avizaţi, conform cărora opera de început a prozatorului ar sta totalmente sub semnul nerealizării, fiind, ca atare, nesemnificativă. Cercetătorul şi-a propus să identifice componentele – cheie ale universului spiritual autohton, creat artistic de către Mihail Sadoveanu.
„Viziune ontică şi artă poetică în proza românească” conturează o imagine critică de sinteză asupra operei sadoveniene, evidenţiind importanţa acestei opere prin aplicarea comparatismului. Autorul identifică suportul mitologic şi biblic al creaţiei sadoveniene, vorbeşte despre rolul simbolului şi al imaginilor arhetipale, al „dacismul”, cultului originilor şi al trecutului în opera lui M.Sadoveanu, al dimensiunii filosofice.
Prezenta teză de doctor habilitat în filologie conturează universul artistic sadovenian din perspectiva celor mai reprezentative elemente ale acestuia: viziunea ontică şi arta poetică, elemente definitorii nu doar pentru receptarea operei sadoveniene, ci şi pentru „identificarea” modelului narativ şi a virtuţilor lui estetice în cadrul literaturii române şi universale.