|
StatutTeza a fost susţinută pe 19 ianuarie 2006 în CSSşi aprobată de CNAA pe 27 aprilie 2006 Autoreferat![]() TezaCZU 37.014.3(043.2)
|
Cercetarea ştiinţifică abordează o temă de maximă actualitate educaţională şi valoare socială: la nivel global - prin importanţa acordată unei conduceri manageriale eficiente în contextul noilor obiective socioeducaţionale, la nivel particular - prin creşterea performanţelor umane şi valorizarea capacităţilor de autoconducere. În temeiul unor investigaţii cuprinzătoare se fundamentează epistemologic o nouă paradigmă de management educaţional în Republica Moldova din perspectiva unei societăţi democratice bazate pe cunoaştere şi informatizare, tendinţei de integrare europeană, paradigmă care deschide noi direcţii de cercetare, cum ar fi, sincronizarea acţiunilor reformei manageriale cu procesele similare din alte domenii.
Investigaţiile efectuate confirmă că schimbarea paradigmei de management educaţional necesită o intervenţie în sistemul de conducere existent, ce vizează patru componente – metodologică, relaţională, sistemică, tehnologică, care prin aplicarea taxonomiei finalităţilor manageriale stabilite la nivelurile de sistem, unitate şcolară şi proces managerial, a matricei de schimbare/dezvoltare pe domenii de management: tehnologic, politic, cultural, instituie un management modern, menit să asigure edificarea unui sistem de învăţămînt prospectiv, competitiv, trecerea de la sociocentrism, paradigmă axată pe formarea „omului executor”, la paradigma curriculumului, care stimulează formarea-dezvoltarea „omului decident”, apt să-şi valorifice deplin capacităţile sale de autoconducere, să se autorealizeze la nivel individual şi social.
Paradigma propusă a reformei manageriale proiectează o nouă situaţie în sistemul de conducere din învăţămînt şi desemnează o inovaţie ştiinţifică acceptată de comunitatea ştiinţifică, validată de practica managerială şi angajează: (1) un reper politic (de politică a educaţiei) privind stabilirea unor noi relaţii specifice de interdependenţă a individului cu statul şi societatea, cu primatul individului şi a intereselor sale în viaţa socială; (2) un reper metodologic managerial, care prin obiectivele specifice, promovate la nivelurile individual şi interpersonal va duce la scăderea gradului de dependenţă a omului de structurile instituţionalizate şi la creşterea rolului şi ponderii elementelor individuale, de personalitate, ceea ce va facilita luarea de decizii personale, de responsabilităţi liber asumate, iar la nivelurile managerial şi organizaţional va asigura alinierea strategiei, structurii, sistemului, valorilor, rolurilor stabilite şi relaţiilor la noua politică educaţională. Reforma managerială, concepută ca realizare a noii paradigme de management edu
caţional în condiţii de descentralizare şi autonomie instituţională, de corelare a acţiunilor cu procesele similare din alte domenii şi respectării principiilor reformei, a metodologiei implementării paradigmei în termeni de tranziţie (faze, etape) şi a unui program de promovare a culturii manageriale la scară naţională va asigura evoluţia învăţămîntului şi calitatea educaţiei, condiţii esenţiale pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii şi a sănătăţii societăţii.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: