|
StatutTeza a fost susţinută pe 10 aprilie 2017 în CSSşi aprobată de CNAA pe 31 mai 2017 Autoreferat![]() TezaCZU 378.013 (043.3)
|
Structura tezei include: introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 300 de surse, adnotare (română, engleză, rusă), concepte-cheie (în română, engleză, rusă), lista abrevierilor, 128 pagini text de bază, 27 de tabele, 23 figuri, 8 anexe.
Publicaţii la tema tezei: 10 lucrări ştiinţifice.
Domeniul de studiu reprezintă Pedagogia universitară, Pedagogia culturii emoţionale.
Scopul cercetării: formarea asertivității pedagogice prin integrarea paradigmei comunicării asertive în pregătirea profesională iniţială a studenților. Obiectivele investigaţiei vizează: determinarea fundamentelor teoretice ale paradigmei comunicării asertive; abordarea paradigmatică a formării profesionale a cadrelor didactice pentru comunicarea asertivă; elaborarea şi întemeierea ştiinţifică a conceptului integrativ „Paradigma comunicării asertive a cadrelor didactice” (PCA) şi a termenului asertivitate pedagogică; stabilirea specificului şi a nivelurilor de formare la studenţi a asertivităţii pedagogice; identificarea şi elucidarea semnificaţiei teoretice a mecanismelor comunicării asertive a cadrelor didactice; descrierea valorilor obţinute experimental din aplicarea Tehnologiei de integrare a paradigmei comunicării asertive în formarea profesională iniţială a studenţilor pedagogi.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică a cercetării sunt justificate de: examinarea şi sistematizarea fundamentelor epistemologice ale paradigmei comunicării asertive; determinarea impactului celor mai reprezentative paradigme ale pedagogiei asupra stabilirii esenţei paradigmei comunicării asertive; elaborarea şi întemeierea ştiinţifică a conceptului integrativ Paradigma comunicării asertive a cadrelor didactice; definirea științifică a termenului de asertivitate pedagogică; formularea şi valorificarea experimentală a criteriilor de evaluare, a indicatorilor şi a valorilor asertivităţii pedagogice, ce permite comunicarea asertivă, contribuind la afirmarea culturii profesionale a cadrelor didactice.
Problema ştiinţifică importantă soluţionată în cercetare constă în: fundamentarea teoretică şi praxiologică a PCA (în baza principiilor CA, a criteriilor de evaluare, a indicatorilor, a valorilor AP, a mecanismelor CA) şi a Tehnologiei de integrare a PCA în formarea profesională iniţială a studenților, fapt care a generat renovarea curriculumului de formare a cadrelor didactice cu scopul dezvoltării asertivităţii pedagogice, în perspectiva consolidării autorității sociale a profesiei didactice.
Semnificaţia teoretică a cercetării este confirmată prin: stabilirea fundamentelor teoretice ale paradigmei comunicării asertive; elaborarea şi argumentarea funcţionalităţii mecanismelor comunicării asertive a cadrelor didactice; elucidarea specificului şi stabilirea nivelurilor de formare la studenţi a asertivităţii pedagogice; sistematizarea ideilor ştiinţifice privind paradigma comunicării asertive; crearea noilor cunoştinţe despre asertivitatea pedagogică în domeniul Pedagogiei universitare şi a Pedagogiei culturii emoţionale.
Valoarea aplicativă a cercetării: contribuirea teoretico-praxiologică la integrarea paradigmei comunicării asertive în curriculumul pedagogic universitar; stabilirea specificului şi a nivelurilor de formare la studenţi a asertivităţii pedagogice; elaborarea şi validarea experimentală a Tehnologiei de integrare a PCA în formarea profesională iniţială a studenţilor pedagogi.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice a fost realizată prin mediatizarea elaborărilor teoretice şi experimentarea Tehnologiei de integrare a paradigmei comunicării asertive în formarea profesională iniţială a studenţilor pedagogi în UPSC. „I. Creangă” şi a USARB în anii 2012 – 2016.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: