|
StatutTeza a fost susţinută pe 15 septembrie 2006 în CSSşi aprobată de CNAA pe 21 decembrie 2006 Autoreferat![]() TezaCZU 121.135.1”19”(478).09(043.2)
|
Lucrarea se impune prin perspectiva nouă de abordare a problemei şi rezidă în investigarea sistemică a prozei scurte a lui Leon Donici.
Ca personalitate creatoare el s-a format în mediul cultural al Petrogradului. Romanul lui Bursa Nouă (1913) a făcut din studentul Leonid Dobronravov (acesta este numele lui adevărat) unul din cei mai cunoscuţi scriitori din Rusia. După evenimentele anului 1917 el revine la Chişinău, oraşul sau natal, şi sub numele Leon Donici-Dobronravov scrie nuvele şi povestiri în limba română. Ca prozator Leon Donici demonstrează un simţ adânc al frumosului. Spiritul sau caută febril răspunsuri la întrebările etice, gândul său neliniştit caută pasional adevărul absolut şi etern.
Autoarea întreprinde o interpretare sistemică, multiaspectuală, de valorificare şi evaluare a moştenirii literare a scriitorului basarabean din perspectiva actualităţii. Se evidenţiază caracterul sincretic al prozei, dimensiunile ei fantastice şi antiutopice, relaţiile intertextuale, lumile imaginare şi tipurile de personaje, precum şi strategiile şi tehnicile narative.
Nuvelele sale sunt printre primele lucrări literare care au avertizat lumea despre pericolul bolşevic. Proza scriitorului se constituie, fără îndoială, ca un document artistic despre tragicul existenţei intelectualului într-o societate în derivă. Deşi intelectualul lui e un învins, trăind profund catastrofele sociale şi umanitare ale epocii, el devine un promotor al valorilor umane.
Donici a anticipat unele experimentări prozastice foarte productive în secolul trecut. El abandonează perspectiva narativă tradiţională, prin împrumutarea unui obiect a prerogativelor de relatare a evenimentelor. Proza lui dă o nouă interpretare filosofică a omului şi a timpului său, diversifică şi îmbogăţeşte literatura română interbelică. Autoarea demonstrează că scriitorul se încadrează tranşant în canonul modernist şi prin sincretismul artelor, prin dimensiunea antiutopică şi dialogul intertextual explorate artistic în spiritul epocii.
Cercetarea capătă, în cele din urmă, conturul evident al primului studiu monografic despre proza scurtă a lui Leon Donici.
CAPITOLUL II. Structura discursului narativ
CAPITOLUL III. Lumi şi personaje