|
StatutTeza a fost susţinută pe 6 iulie 2018 în CSSşi aprobată de CNAA pe 23 noiembrie 2018 Autoreferat![]() TezaCZU 159.923-053.6(043.3)
|
Domeniu de studiu: Psihologia dezvoltării. Dezvoltarea intereselor ocupaționale la adolescenți.
Scopul: rezidă în asimilarea cunoştinţelor ştiinţifice noi privind specificul dezvoltării intereselor ocupaționale la adolescenți, determinarea particularităţilor de personalitate ale adolescenților cu diferite interese ocupaționale, elaborarea și implementarea unui program de intervenție psihologică orientat spre dezvoltarea intereselor ocupaționale la adolescenți.
Obiectivele lucrării sunt: studierea literaturii psihologice referitoare la interesele ocupaționale, trăsăturile de personalitate, vârsta adolescentă; identificarea tipurilor de interese specifice fiecărui profil de studiu: pedagogic, umanist și real; stabilirea diferenţelor în dezvoltarea intereselor ocupaționale în dependență de profilul de studiu și în dependență de gen; determinarea nivelului de dezvoltare a intereselor și a gradului de congruență cu profesia aleasă la adolescenți; determinarea factorilor de personalitate specifici adolescenților din cadrul profilurilor de studii; elaborarea și implementarea programului de intervenție psihologică pentru dezvoltarea intereselor ocupaționale.
Problema științifică importantă soluționată este identificarea, precizarea intereselor ocupaționale la vârsta adolescentă pe profiluri de studii, determinarea gradului de definire, dezvoltare al intereselor la vârsta adolescentă, evidențierea factorilor de personalitate caracteristici adolescenților din cadrul diferitelor profiluri de studii și implementarea unui program psihopedagogic formativ de dezvoltare a intereselor ocupaționale la această vârstă.
Noutatea și originalitatea științifică. A fost pentru prima dată cercetată problema dezvoltării intereselor ocupaționale în adolescență: tipurile de interese specifice fiecărui profil de studiu (pedagogic, umanist și real); dinamica intereselor pe parcursul vârstei în dependență de profilul de sudiu diferit; sunt stabilite diferențele de gen în dezvoltarea intereselor ocupaționale; determinat nivelul de dezvoltare a intereselor și gradul de congruență cu profesia aleasă la adolescenți; identificați factorii de personalitate specifici adolescenților din cadru profilurilor de studii: pedagogic, umanist și real; s-a evidențiat posibilitatea influenței pozitive asupra dezvoltării intereselor ocupaționale drept consecință a aplicării programului psihopedagogic formativ.
Semnificația teoretică a cercetării constă în prezentarea caracteristicilor principale ale dezvoltării intereselor ocupaționale la vârsta adolescentă în dependență de profilul de studiu, în dependență de gen, deosebirile în trăsăturile de personalitate la adolescenții din diferite profiluri de studii.
Valoarea aplicativă rezidă în posibilitatea aplicării metodologiei psihodiagnostice propuse în cercetare și a programului complex de intervenție psihopedagogică în activitatea psihologilor școlari, practicienilor, consilierilor, profesorilor. Programul psihopedagogic poate fi inclus în activitatea de orientare vocațională și profesională, în gimnaziu și liceu, constituind baza unui ghid metodologic în vederea organizării eficiente a procesului de dezvoltare a intereselor ocupaționale.
Implementarea rezultatelor științifice. Rezultatele științifice obținute sunt utilizate în procesul de pregătire și formare a psihologilor la facultatea de Psihologie și Psihopedagogie Specială din cadrul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, la cursurile: Psihologia dezvoltării, Consilierea psihologică, Psihologia muncii, Psihologia motivației și orientarea școlară și profesională ș.a., în serviciul psihologic școlar, în activitatea de consiliere psihologică.
1. PROBLEMA INTERESELOR OCUPAȚIONALE ÎN PSIHOLOGIE
2. CERCETAREA EXPERIMENTALĂ A DEZVOLTĂRII INTERESELOR OCUPAȚIONALE LA VÂRSTA ADOLESCENTĂ
3. DEZVOLTAREA INTERESELOR OCUPAȚIONALE LA VÂRSTA ADOLESCENTĂ
CONCLUZII GENERALE ȘI RECOMANDĂRI
În examinare [4] :
Arhiva tezelor: