|
StatutTeza a fost susţinută pe 28 septembrie 2018 în CSSşi aprobată de CNAA pe 25 ianuarie 2019 Autoreferat![]() TezaCZU 336.144:37(478)(043), 330.322.3:37(478)(043)
|
Teza de doctor a fost elaborată în cadrul Catedrei „Investiţii şi Pieţe de Capital” a ASEM şi include introducere, 3 capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografia din 200 de titluri, 19 anexe, 136 de pagini de text de bază, 26 de tabele, 30 de figuri şi 17 formule. Cercetările sunt reflectate în 22 publicaţii.
Domeniul de studiu al tezei îl reprezintă finanţele.
Scopul lucrării: dezvoltarea fundamentelor teoretice şi metodologice privind finanţarea investiţiilor în învăţământul superior în vederea dezvoltării capitalului uman educaţional în perspectiva îmbunătăţirii calităţii vieţii în Republica Moldova.
Obiectivele lucrării: analiza situaţiei actuale privind finanţarea investiţiilor în învăţământul superior în Republica Moldova; investigarea metodelor tradiţionale şi alternative de finanţare a studiilor în învăţământul superior; cercetarea rolului pieţei financiare şi a instrumentelor financiare pasibile de aplicat în vederea finanţării studiilor în învăţământul superior; identificarea efectelor investiţiilor în educaţie asupra calităţii vieţii; realizarea studiului comparativ al practicilor internaţionale în domeniul finanţării studiilor în învăţământul superior ce pot fi aplicate în RM; cercetarea interdependenţei dintre investiţiile în educaţie şi dezvoltarea capitalului uman în RM în baza modelelor econometrice.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică constau în: precizarea şi aprofundarea conceptelor de capital uman educaţional ca obiect de investire, investiţie cu impact social, contract de capital uman, în vederea utilizării ulterioare a acestora în documentele de politici publice privind finanţarea studiilor în ÎS autohton din perspectiva îmbunătăţirii calităţii vieţii; identificarea metodelor alternative şi inovaţionale de finanţare a studiilor în învăţământul superior prin identificarea instrumentelor pieţei financiare, cum ar fi acţiuni, obligaţiuni cu impact social, contracte de capital uman etc.; stabilirea, în baza celor trei piloni ai finanţării publice (componenta de bază, componenta orientată spre rezultate, componenta orientată spre inovare) a unui mecanism nou de finanţare publică a studiilor în învăţământul superior autohton; elucidarea, în cadrul indicatorilor calităţii vieţii, a rolului componentei ”Educaţia”, în vederea diagnosticării calităţii vieţii şi perspectivelor de dezvoltare a acesteia în Republica Moldova; elaborarea platformei conceptuale privind corelaţia dintre investiţiile în capitalul uman educaţional şi calitatea vieţii, argumentând necesitatea dezvoltării componentelor binomului dat în RM; demonstrarea, prin adaptarea modelelor econometrice, a interdependenţei dintre investiţiile în educaţie şi dezvoltarea capitalului uman.
Problema ştiinţifică importantă soluţionată constă în fundamentarea metodelor de perfecţionare, din punct de vedere ştiinţific şi metodologic, a finanţării studiilor în învăţământul superior din Republica Moldova, fapt ce determină promovarea aspectelor inovative în finanţarea capitalului uman educaţional în vederea dezvoltării acestuia şi din perspectiva îmbunătăţirii calităţii vieţii.
Semnificaţia teoretică rezidă în dezvoltarea conceptelor contemporane privind investiţia în capitalul uman educaţional; argumentarea importanţei mărimii RIR, ca indicator de eficienţă al investiţiilor în educaţie; fundamentarea, din punctul de vedere al costurilor şi beneficiilor publice, a necesităţii participării guvernului Republicii Moldova în investiţii majore în educaţie, date fiind efectele ulterioare pozitive pentru bugetul statului şi calitatea vieţii. Concluziile şi recomandările prezentate pot contribui la amplificarea unor viziuni conceptuale privind finanţarea studiilor în învăţământul superior, din perspectiva îmbunătăţirii calităţii vieţii la nivel naţional. Valoarea aplicativă constă în posibilitatea de a utiliza rezultatele cercetării, în vederea aplicării unor metode alternative de finanţare a studiilor în învăţământul superior (bazate pe performanţă) şi a unor instrumente ale pieţei financiare (contracte de capital uman, obligaţiuni cu impact social); aplicarea modelelor econometrice pentru evaluarea nivelului de dezvoltare a capitalului uman prin cheltuielile publice pentru educaţie. Rezultatele pot fi folosite în scopuri de cercetare şi didactice, inclusiv în cadrul a numeroase cursuri universitare.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice: Cele mai importante rezultate ale cercetării, elaborate în teză, au fost acceptate spre implementare în cadrul Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova, Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, Academiei de Studii Economice a Moldovei, SA ”Franzeluţa”, fiind confirmate prin acte de implementare
În examinare [1] :
Arhiva tezelor: