|
StatutTeza a fost susţinută pe 20 mai 2019 în CSSşi aprobată de CNAA pe 27 septembrie 2019 Autoreferat![]() TezaCZU 1(498)(091) + 215(043.3)
|
Structura tezei: Introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 169 de surse, adnotare (română, engleză, rusă), 126 de pagini text de bază.
Scopul lucrării constă în abordarea multiaspectuală a umanismului creştin ca manifestare în ideile filosofice şi experienţa acţiunilor practice a mentalităţii lui Al.S. Sturza. Obiectivele cercetării vizează analiza şi explicarea condiţiilor în care s-a format şi factorii care au determinat gândirea creştină din filosofia, sociologia şi orientările politice, pedagogice, diplomatice, estetice pătrunse de toleranţă şi dragoste de semeni la Al.S. Sturza în contextul naţional şi european în care a activat filosoful-diplomat.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică rezidă în abordarea interdisciplinară şi transdisciplinară complexă a operei şi activităţii multiaspectuale a filosofului în cauză, a rolului său în evoluţia vieţii spirituale, politice, diplomatice din Moldova istorică, Rusia şi Europa din prima jumătate a secolului al XIX-lea. Sunt scoase în evidenţă roadele efortului lui Al.S. Stuza în realizarea viziunii sale umaniste, alimentate de surse religioase, filosofice, politice, ştiinţifice, didactice, caritabile, artistice ş.a. E demonstrat faptul că nu filosofia, deşi l-a marcat puternic, l-a orientat spre umanism, ci anume religia creştin-ortodoxă, printr-o acţiune sinergetică cu prima.
Problema ştiinţifică sоluţiоnаtă pe parcursul elaborării tezei rezidă în cercetarea integrală a operei şi vieţii lui Alexandru Scarlat Sturza. Utilizând metode noi cum ar fi, spre exemplu, cercul hermeneutic, în investigarea problemei tradiţionale a umanismului, s-a obţinut dublul avantaj: cunoaşterea realizărilor teoretico-sociale sturziene pe plan internaţional şi recunoaşterea, după scurgerea timpului, a meritului de pionier al încadrării conaţionalului nostru în cultura europeană cu rezonanţe admirative pentru efortul insistent şi consecvent de a convinge, că doar credinţa ortodoxă prezintă orientarea autentică a trăirii umanismului.
Semnificaţia teoretică а cercetării, confirmată epistemic, social-politic, istoric şi pragmatico-didactic, constă în utilizarea strategiei holiste ce implică investigarea subiectelor istorice prin abordarea nu doar intradisciplinară-istorică, ci şi a celor interdisciplinare şi transdisciplinare.
Valoarea aplicativă a rezultatelor obţinute include trei aspecte: metodologic – demonstrează eficienţa sporită a strategiei holiste a abordării inter şi transdisciplinare, didacticoeducativ şi pragmatic a promovării umanismului religios după modelul sturzian. Ea e una de îmbogăţire a informaţiei despre activitatea filosofului-diplomat prin prisma umanismului său religios şi lărgirea experienţei metodologice a cercetării, realizate prin mediatizarea acestora.
Rezultatele cercetării au fost reflectate în 18 publicaţii: 10 articole în reviste de specialitate şi 8 rezumate ale comunicărilor la conferinţe ştiinţifice.