|
StatutTeza a fost susţinută pe 24 octombrie 2019 în CSSşi aprobată de CNAA pe 6 decembrie 2019 Autoreferat![]() TezaCZU 378.091(043.3)
|
Structura tezei include: introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 187 de titluri, 7 anexe, 149 pagini de text de bază, 20 de tabele, 12 figuri.
Publicaţii la tema tezei: 16 publicaţii, dintre care 3 articole în reviste din registrul naţional al revistelor de profil, categoria B şi C, 10 articole la conferinţe internaţionale şi 3 articole la conferinţe naţionale.
Domeniul de cercetare: Pedagogia universitară.
Scopul cercetării: rezidă în determinarea reperelor epistemologice şi elaborarea Modelului pedagogic de formare a competenţei didactice a studenţilor pedagogi axat pe programul formativ. Obiectivele cercetării: elucidarea noţiunii de comunicare, comunicare şi competenţă, comunicare şi competenţă didactică; determinarea reperelor teoretico-metodice de valorificare a competenţei de comunicare didactică în procesul de învăţământ; identificarea principiilor și condițiilor de formare a competenței didactice la studenții pedagogi; dezvăluirea competenţei didactice în contextul aptitudine – atitudine în relaţia profesor-student; stabilirea unor strategii ale competenţei didactice în contextul predării disciplinei „Etica pedagogică”; elaborarea şi validarea experimentară a Modelului pedagogic de formare a competenţei didactice în contextul predării-învăţării ,,Eticii pedagogice”; elaborarea Programului formativ în cadrul curriculumului la disciplinei ,,Etica pedagogică”, axat pe formarea competenţei didactice.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică a cercetării sunt întemeiate de: elaborarea Modelului pedagogic de formare a competenţei didactice în contextul predării-învăţării Eticii pedagogice; formarea iniţială a competenţei didactice şi valorificarea nivelului de formare a componentelor competenţei didactice: motivaţională, reprezentând convingerile/atitudinile privind necesitatea autoeducaţiei pentru comunicare inteligibilă în mediul educaţional; componenta limbaj pedagogic care se rezumă la utilizarea adecvată a conceptelor pedagogice în analiza metodologică a fenomenelor educaţionale, asigurând specificitate didactică discursurilor şi comunicării interpersonale; componenta managerială reprezentând capacităţi de monitorizare a conduitei comunicative prin disciplina „Etica pedagogică”.
Problema ştiinţifică soluţionată vizează valorizarea dimensiunii comunicativ-didactică prin funcţionalitatea Modelului pedagogic de formare a competenţei didactice a studenţilor pedagogi în contextul curriculumului la disciplina „Etica pedagogică” axat pe programul formativ în situaţii de învăţare.
Semnificaţia teoretică a cercetăriieste susţinută de analiza, precizarea şi stabilirea reperelor teoretice şi dezvoltarea unor aspecte ale comunicării în formarea competenţei didactice prin funcţionalitatea Modelului şi implementarea Programului formativ în cadrul curriculumului la disciplina „Etica pedagogică”, care formează competenţa didactică a viitorilor învăţători.
Valoarea aplicativă a cercetării constă în identificarea şi fundamentarea teoretico-metodologică de formare a competenţei didactice în cadrul disciplinei Etica pedagogică; validarea experimentală a Modelului pedagogic de formare a competenţei didactice în contextul predării-învăţării „Eticii pedagogice”; aplicarea Modelului prin metodicele particulare a învăţământului primar cât şi a altor discipline din sistemul de învăţământ; implementarea Programului formativ orientat spre dezvoltarea competenţei didactice la disciplinele din învăţământul primar.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice s-au realizat prin diseminarea rezultatelor cercetării teoretice valorificate în Modelului pedagogic de formare a competenţei didact ice în contextul predării - învăţării „Eticii pedagogice” prin intermediul comunicărilor ştiinţifice naţionale şi internaţionale, a publicaţiilor ştiinţifice, precum şi experimentarea Programului formativ în cadrul curriculumului la disciplina ,,Etica pedagogică” utilizând metode interactive pentru realizarea activităţilor practice organizate cu studenţii pedagogi ai Universităţii de Stat din Tiraspol (cu sediul în mun. Chişinău) în cadrul predării învăţării cursului „Etica pedagogică”, în perioada anilor 2011-2014.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: