|
StatutTeza a fost susţinută pe 21 octombrie 2020 în CSSşi aprobată de CNAA pe 23 decembrie 2020 Autoreferat![]() ![]() TezaCZU 37.018.1:33(043.3)
|
Volumul și structura tezei: Teza conține: introducere, trei capitole, concluzii generale și recomandări, bibliografie (246 surse), 18 anexe. În total conține 136 pagini text de bază, 18 figuri și 11 tabele. Rezultatele cercetării sunt reflectate în 24 de lucrări științifice.
Domeniul de studiu se referă la teoria generală a educației și abordează problema formării culturii economice în cadrul educației familiale.
Scopul cercetării constă în elaborarea și validarea experimentală a Modelului pedagogic de formare a culturii economice a familiei, care încorporează fundamentele teoretico-aplicative ale acetui proces la vârsta preadolescenței.
Obiectivele cercetării: stabilirea cadrului conceptual al culturii economice prin studiul și dezvăluirea conceptelor de bază; examinarea istoricului evoluției și a specificului formării culturii economice în cadrul educației școlare și familiale; identificarea esenței, conținutului și a componentelor culturii economice în contextul abordării interdisciplinare; determinarea principiilor și condițiilor psihopedagogice de formare a culturii economice la preadolescenți în familie și în școală; elaborarea, experimentarea și validarea Modelului pedagogic de formarea a culturii economice a familiei și a Strategiei de valorificare a educației economice a elevilor și părinților.
Noutatea și originalitatea științifică a cercetării este obiectivată de dezvăluirea esenței și precizarea conceptelor de bază: familie, educație, educație familială, cultură, economie, educație economică, cultură economică; abordarea istorică şi sociopsihopedagogică a formării culturii economice în cadrul educației familiale; fundamentarea, argumentarea și validarea științifică a Modelului pedagogic de formare a culturii economice a familiei și a Strategiei de valorificare a educației economice a elevilor și părinților; identificarea esenței, conținutului și a componentelor culturii economice din perspectiva abordării interdisciplinare; fundamentarea și definirea principiilor și condițiilor psihopedagogice de formare a culturii economice la preadolescenți în contextul educației morale.
Rezultalele științifice obținute în cercetare rezidă în determinarea și validarea fundamentelor teoretico-aplicative, incorporate în Modelul pedagogic de formare a culturii economice a familiei, implimentarea căruia a condus la formarea și consolidarea competențelor parentale privind eficientizarea educației economice în cadrul familiei și a contribuit la formarea comportamentului economic rațional al preadolescenților.
Semnificația teoretică a constă în abordarea holistică a problematicii educației economice și determinarea fundamentelor teoretico-aplicative ale formării culturii economice și valorificarea acestora în cadrul educației familiale; stabilirea reperelor conceptuale ale culturii economice; fundamentarea și argumentarea științifică a Modelului pedagogic de formare a culturii economice a familiei.
Valoarea aplicativă a lucrării constă în elaborarea și validarea ansamblului de instrumente pedagogice și fundamente teoretico-aplicative, concentrate în componentele Modelului pedagogic de formare a culturii economice a familiei, care comportă caracter holist, dar rămâne deschis și admite diverse variante de concretizare și dezvoltare în practica educațională. Totodată, Matricea corelării strategiilor educative cu nevoile preadolescentului; principiile și condițiile psihopedagogice de formare a culturii economice la preadolescenți; Manualul de Inițiere în Economie; ziarul Economics al IPLT ”Petru Rareș”; Ghidul pentru părinți și cadre didactice, Curriculumul de Inițiere în Economie pentru elevii claselor a V-a și a VI-a; Curriculumul de Inițiere în Economie pentru părinți și profesori; Strategia de valorificare a educației economice a elevilor și părinților; pagina de Facebook Economia familiei, pot fi eficient aplicate în formarea și promovarea culturii economice atât în cadrul educației familiale, cât și în activitățile de consiliere și inițiere a părinților privind educația economică a copiilor desfășurate în instituțiile de învățămînt.
Implementarea rezultatelor științifice s-a realizat în cadrul experimentului pedagogic desfășurat în trei etape în cadrul Instituției Publice Liceul Teoretic „Petru Rareș„ pe un lot experimental alcătuit din elevi (preadolescenți) și adulți - cadre didactice și părinți, prin constatarea situației la tema investigată, dar și experimentarea şi validarea Modelului pedagogic de formare a culturii economice a familiei, inclusiv prin intermediul publicațiilor științifice și a comunicărilor la seminarele metodologice, consiliile profesorale, conferințele științifice naționale și internaționale și activităților practice cu elevii și părinții acestora.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: