|
StatutTeza a fost susţinută pe 22 decembrie 2021 în CSS şi se află în examinare la CNAAAutoreferat![]() TezaCZU 373.5.015.3(569.4)(043.3)
|
Volumul și structura tezei. Teza este constituită din introducere, trei capitole, concluzii generale și recomandări, 162 surse bibliografice, 11 anexe, 132 pagini text de bază, 23 figuri, 19 tabele.
Domeniu de studiu: Științe ale Educației
Scopul cercetării constă în stabilirea cadrului conceptual al motivației pentru învățare la liceenii arabi din Israel și în valorificarea modalităților de dezvoltare a motivației.
Obiectivele cercetării: analiza literaturii de specialitate cu referire la fenomenul studiat în vederea elaborării unor sinteze teoretice relevante cercetării; identificarea particularităților motivației învățării în context școlar; conceptualizarea Modelului pedagogic de dezvoltare a motivației învățării; determinarea specificului și a rolului motivației învățării la liceenii arabi din Israel; analiza comparativă a motivației învățării în dependență de profilul de studii al liceenilor arabi din Israel; elaborarea, implementarea și evaluarea eficienței Programului psihopedagogic de stimulare și dezvoltare a motivației învățării la liceenii arabi din Israel.
Noutatea și originalitatea științifică a tezei sunt obiectivate în: realizarea unei cercetări teoreticoempirice axate pe motivația învățării la liceenii arabi din Israel, conceptualizarea unui Model pedagogic de dezvoltare a motivației învățării; identificarea specificului motivației învățării la liceenii arabi în dependență de profilul de studii: universal, real, tehnic; stabilirea factorilor de influență a motivației învățării la liceenii arabi; determinarea atitudinilor liceenilor față de obiectele planului individual profesional din perspectiva interesului, importanței înțelegerii disciplinei de studiu; identificarea motivației dominante a învățării la liceenii arabi; configurarea științifică a Programului psihopedagogic de stimulare și dezvoltare a motivației învățării la liceenii arabi din Israel.
Problema științifică soluționată în cercetare constă în determinarea fundamentelor teoreticoaplicative încorporate în Modelul pedagogic de dezvoltare a motivației învățării și manifestate în specificul motivației pentru învățare a liceenilor arabi în dependență de profilul de studii – universal, real, tehnic, fapt ce a condiționat elaborarea Programului psihopedagogic de stimulare și dezvoltare a motivației învățării, asigurând, astfel, eficientizarea procesului de motivație a învățării la liceenii arabi din Israel.
Semnificația teoretică a cercetării este justificată de: analiza și sinteza teoriilor motivaționale; precizarea conceptelor de motivație și motivație a învățării din perspectivă psihopedagogică; fundamentarea Modelului pedagogic de dezvoltare a motivației învățării; identificarea specificului motivației învățării la liceenii arabi în dependență de profilul de studii: universal, real, tehnic și manifestat în factorii de influență, atitudinile liceenilor și în dominantele motivaționale ale învățării.
Valoarea aplicativă a cercetării consistă în: selectarea și validarea unui set de instrumente cu ajutorul cărora a fost structurat un sistem de idei privind necesitatea dezvoltării motivației învățării; validarea Programului psihopedagogic de stimulare și dezvoltare a motivației învățării; formularea unor concluzii și recomandări științifice ce vizează premisele și contextul psihopedagogic al dezvoltării motivației pentru învățare la liceenii arabi din Israel.
Implementarea rezultatelor științifice s-a realizat prin diseminarea rezultatelor obținute pe
parcursul cercetărilor teoretice și empirice în cadrul discuțiilor purtate la ședințele Departamentului Științe
ale Educației al Universității de Stat din Moldova, în comunicările prezentate la varii conferințe științifice
naționale și internaționale, în diverse publicații științifice ale autorului, precum și prin realizarea
activităților practice organizate cu liceenii arabi din liceul AL-BUKHARI, orașul Arraba, Israel.
În examinare [11] :
Arhiva tezelor: