|
StatutTeza a fost susţinută pe 2 noiembrie 2022 în CSS şi se află în examinare la CNAAAutoreferat![]() ![]() TezaCZU 796.2:[159.943+316.6]+[376:373.3](043)
|
Structura tezei: Lucrarea cuprinde adnotări în limbile română, rusă și engleză, lista abrevierilor, introducere, trei capitole, concluzii generale și recomandări, bibliografie (221 surse), 21 anexe, 167 pagini text de bază, 56 figuri, 10 tabele. Rezultatele cercetării obținute au fost publicate în 10 articole.
Scopul lucrării îl constituie optimizarea procesului de predare a educaţiei fizice prin folosirea jocurilor de mişcare adaptate conform programei şcolare, în vederea stabilirii influenţei lor asupra nivelului dezvoltării psihomotrice şi integrării sociale a elevilor cu CES din ciclul primar (clasa a II-a). Obiectivele cercetării sunt: studierea temei în literatura de specialitate şi selectarea mijloacelor specifice realizării obiectivelor urmărite; aplicarea chestionarelor profesorilor de educație fizică și sport din Iași, profesorilor pentru învățământ primar din unitatea școlară unde s-a desfășurat faza experimentală, precum și utilizarea fișei de observație, aplicarea testelor psihomotrice și a testului sociometric; stabilirea etapelor de organizare şi desfăşurare a cercetării; elaborarea programei experimentale cu jocuri de mișcare adaptate, ca mijloc de acționare pentru dezvoltarea psihomotrică și integrarea elevilor cu CES din ciclul primar; elaborarea criteriilor de evaluare, testarea iniţială şi finală a eşantionului, înregistrarea şi compararea rezultatelor obţinute de clasa experiment cu cele obţinute de clasa martor, ca urmare a aplicării jocurilor de mișcare adaptate.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică constă în analiza impactului jocurilor de mișcare adaptate asupra nivelului dezvoltării psihomotrice şi integrării sociale a elevilor cu CES din ciclul primar, îndeosebi a celor diagnosticați cu TSA, prin realizarea unor fișe de observație, aplicarea metodei sociometrice, efectuarea testelor psihomotrice și elaborarea unei programe experimentale cu jocuri de mișcare adaptate, folosind materiale viu colorate, conform programei școlare actuale.
Rezultatele obținute care contribuie la soluționarea unor probleme științifice importante constau în fundamentarea teoretică și experimentală a jocurilor de mișcare adaptate elevilor cu CES din clasa a II-a, iar punerea în practică a jocurilor a condus la integrarea socială în colectivul clasei, prin aceea că s-a reușit diminuarea, respectiv eliminarea anumitor comportamente deviante, ceea ce a făcut ca percepţia colegilor cu CES să fie mult mai aproape de calităţile lor reale și să se lege prietenii între ei, observându-se totodată și un progres al lor din punct de vedere psihomotric, înregistrând rezultate favorabile la testele aplicate.
Semnificația teoretică vizează argumentarea teoretică a includerii în cadrul programei școlare și a orelor de educație fizică din ciclul primar a jocurilor de mișcare adaptate elevilor cu CES, în special a celor diagnosticați cu TSA.
Valoarea aplicativă constă în faptul că rezultatele cercetărilor efectuate pot fi folosite în cadrul lecțiilor de educație fizică din învățământul primar (clasa a II-a), de către profesorii de educație fizică, dar și de către învățătorii care desfășoară ora de joc și mișcare, asupra elevilor cu CES (diagnosticați cu TSA), în vederea ameliorării sau eliminării comportamentelor deviante, a dezvoltării lor psihomotrice; totodată, acestea pot fi utilizate și în ciclul gimnazial, precum și ca material pentru instruirea viitorilor profesori de educație fizică în lucrul cu elevii cu CES din ciclul primar.
Implementarea rezultatelor științifice s-a realizat în cadrul lecțiilor de educație fizică desfășurate cu elevii din ciclul primar (clasa a II-a) ai Școlii Gimnaziale ”Nicolae Iorga” din Iași, ai Școlii Gimnaziale Liteni, Iași și ai Școlii Gimnaziale Rădeni, Iași.
În examinare [10] :
Arhiva tezelor: