|
StatutTeza a fost susţinută pe 8 decembrie 2022 în CSS şi se află în examinare la CNAAAutoreferat![]() ![]() TezaCZU 378.01(043.3)
|
Structura tezei: introducere, patru capitole, concluzii generale și recomandări, adnotările (română, engleză), lista abrevierilor, bibliografie (272 surse), 18 anexe, 225 de pagini text de bază, inclusiv 26 tabele, 36 figuri.
Publicații la tema tezei: 67 de lucrări științifice.
Cuvinte-cheie: valori, valori pedagogice, atitudini, atitudinii nonconflictuale, dezvoltarea atitudinii nonconflictuale, cunoașterea/recunoașterea/promovarea valorilor pedagogice, perspective de integrare profesională, pedagogie prospectivă, model tridimensional, strategii izometrice, planning formativ, asigurare valorică.
Scopul cercetării: constă în fundamentarea teoretico-praxiologică a funcționalității tridimensionale în cunoașterea valorilor pedagogice (dimensiune teoretică); recunoașterea/promovarea valorilor pedagogice (dimensiune pragmatică) în dezvoltarea atitudinii nonconflictuale a studentului din perspectiva integrării lui profesionale (dimensiune aplicativă)Obiective ale cercetării: determinarea și consolidarea epistemologică a reperelor teoretice vizând valorile pedagogice ale dezvoltării atitudinii nonconflictuale; analiza semnificației în contextul general al teoriilor și definirea noțiunii dezvoltarea atitudinii nonconflictuale a studenților din perspectiva integrării profesionale; stabilirea orientărilor teoretico-praxiologice în cunoașterea și recunoașterea/promovarea valorilor pedagogice ca surse ale dezvoltării atitudinii nonconflictuale a studenților; fundamentarea metodologiei dezvoltării atitudinii nonconflictuale a studenților din perspectiva integrării profesionale; conceptualizarea constructivă a Modelul tridimensional al dezvoltării atitudinii nonconflictuale a studenților din perspectiva integrării profesionale (MTAN) și a Planningului formativ; organizarea experimentului pilot și sinteza informațiilor preexperimentale privind necesitatea și nivelul de cunoaștere și recunoaștere/promovare a valorilor pedagogice ca surse ale dezvoltării atitudinii nonconflictuale a studenților din perspectiva integrării lor profesionale; validarea experimentală a Planningului formativ și stabilirea eficienței Modelului tridimensional; generalizarea rezultatelor investigaționale vizând cunoașterea și recunoașterea/promovarea valorilor pedagogice ca surse ale dezvoltării atitudinii nonconflictuale din perspectiva integrării profesionale a studenților și proiectarea deschiderilor de cercetare.
Noutatea și originalitatea științifică: fundamentarea științifică a funcționalității tridimensionale a valorilor pedagogice ale dezvoltării atitudinii nonconflictuale a studenților din perspectiva integrării lor profesionale; esențializarea denotativă a noțiunii de dezvoltare a atitudinii nonconflictuale a studenților din perspectiva integrării profesionale; stabilirea orientărilor teoretico-praxiologice în cunoașterea și recunoașterea/promovarea valorilor pedagogice ca surse ale dezvoltării nonconflictuale din perspectiva integrării profesionale; conceptualizarea și valorificarea Modelului tridimensional; validarea Planningului formativ de cunoaștere/recunoaștere/promovare a valorilor pedagogice ca surse ale dezvoltării atitudinii nonconflictuale din perspectiva integrării profesionale.
Rezultatele științifice principial noi: analiza hermeneutică a valorilor pedagogice ca surse ale dezvoltării atitudinii nonconflictuale a studenților din perspectiva integrării lor profesionale; consolidarea epistemologică vizând interacțiunea trinomului valori pedagogice–dezvoltarea atitudinii nonconflictuale–perspective de integrare profesională; fundamentarea metodologiei cunoașterii și recunoașterii/promovării valorilor pedagogice ca surse ale dezvoltării atitudinii nonconflictuale a studenților din perspectiva integrării profesionale; identificarea indicatorilor conflictuali/nonconflictuali ai atitudinii și definirea conceptului dezvoltarea atitudinii nonconflictuale; conceptualizarea MTAN cu triplă funcționalitate: 1) cunoașterea valorilor pedagogice (dimensiune teoretică); 2) recunoașterea/promovarea valorilor pedagogice (dimensiune pragmatică); 3) dezvoltarea atitudinii nonconflictuale din perspectiva integrării profesionale (dimensiune aplicativă); validarea Planningului formativ. Prin aceste rezultate se prefigurează noua direcție de cercetare: Pedagogia prospectivă a integrării profesionale, prin care se pun bazele cercetării evolutive a faptelor/fenomenelor de viitor – integrarea profesională prin analiza necesităților actuale – dezvoltarea atitudinii nonconflictuale.
Semnificația teoretică a cercetării: consolidarea epistemologică a noțiunilor de valori pedagogice, atitudini nonconflictuale, perspectiva integrării profesionale; stabilirea orientărilor teoretice în cunoașterea și recunoașterea/promovarea valorilor pedagogice ca surse ale dezvoltării nonconflictuale din perspectiva integrării profesionale; identificarea teoretică a indicatorilor conflictuali/nonconflictuali ai atitudinii; fundamentarea teoretică a metodologiei cunoașterii și recunoașterii/promovării valorilor pedagogice ca surse ale dezvoltării atitudinii nonconflictuale a studenților din perspectiva integrării profesionale; conceptualizarea MTAN. Valoarea aplicativă a cercetării constă în: demonstrarea eficienței Modelul tridimensional al dezvoltării atitudinii nonconflictuale a studenților din perspectiva integrării profesionale (MTAN); demonstrarea aplicabilității instrumentelor de cercetare; validarea experimentală a Planningului formativ.
Implementarea rezultatelor științifice au fost realizate în cadrul procesului de formare inițială a studenților pedagogi, ciclul I, anii de studii 3 și 4 de la facultățile Științe ale Educației și Informatică, Filologie și Istorie, Istorie și Geografie, Limbi și Literaturi Străine, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău
În examinare [11] :
Arhiva tezelor: