|
StatutTeza a fost susţinută pe 28 martie 2007 în CSSşi aprobată de CNAA pe 14 iunie 2007 Autoreferat![]() TezaCZU 62:372.862 (046. 16)
|
Teza de doctorat este consacrată proiectării Curriculumului în institiuţiile de învăţământ tip Colegiu în vederea formării tehnicianului-constructor.
Formarea tehnicianului-constructor se impune a fi reconceptualizată în contextul schimbărilor inovatoare, cerinţelor înaintate de învăţământul tehnic pentru devenirea lui ca personalitate.
Cu acest scop trebuie determinate fundamentele teoretice ale Curriculumului pornind de la evaluarea stării iniţiale a procesului instructiv-educativ, stabilirea reperelor psihopedagogice în proiectarea şi funcţionarea acestuia.
Activitatea de proiectare a Curriculumului a direcţionat cercetarea la elaborarea modelelor de tehnologie didactică şi de formare profesională a tehnicianului-constructor.
În contextul Curriculumului proiectat s-au abordat exigenţele faţă de procesul formării profesionale în evoluţia „candidat în student-student – absolvent” cu structurile, componentele, cerinţele corespunzătoare. Etapa de proiectare prevede un algoritm de acţiuni a căror consecutivitate rezultă una din alta. Elaborarea tehnologiei de proiectare se realizează prin: evaluarea nevoilor de instruire, proiectarea pripriu-zisă, implementarea, evaluarea şi revizuirea.
Tehnologia didactică prin implementarea componentelor curriculare este orientată spre formarea la student a sistemului de valori gnoseologice, abilităţi praxiologice şi axiologice.
Modelul de tehnologie didactică conduce la coerenţa obiectivelor operaţionale „a şti”, „a şti să faci”, „a şti să fii” în cadrul procesului instructiv-educativ în ansamblu cu valenţă formativă, realizând componentele curriculare în cheie problematizată.
Contextul experimental confirmă subpoziţiile ipotezei prin elaborarea proiectului-model de curriculum şi pregătirea suportului pentru cadrele didactice, studenţi, partenerii sociali şi alţi beneficiari.
Proiectanţilor de Curriculum se recomandă respectarea consecutivităţii: evaluarea nevoilor de instruire – proiectarea - expertizarea – implementarea – evaluarea şi revizuirea printr-o coerenţă funcţională şi metodologică, centrarea pe subiectul instruirii, asigurarea unui nivel mediu de complexitate prin obiective şi standarde de instruire, selectarea adecvată a conţinuturilor etc.
Cadrele didactice şi partenerii sociali în baza criteriului ENI vor putea să proiecteze/elaboreze standardul profesional iniţial şi de perspectivă al specialistului din domeniul alimentării cu căldură şi gaze, ventilaţie.
Eficacitatea Curriculumului proiectat va facilita activitatea profesională a cadrelor didactice privind pivind proiectarea: standarde – obiective – conţinut – proiectarea activităţilor didactice – elaborarea materialelor instructive; privind predarea: centrarea pe subiectul instruirii, formarea sistemului gnoseologic, praxiologic şi axiologic; privind învăţarea: abordări inovaţionale, implementarea tehnologiilor didactice în context curricular; privind evaluarea: utilizarea tehnicilor formative pe întreg itinerarul cercetării.
Activitatea de învăţare a studenţilor va fi asigurată de produsele curriculare corespunzătoare.
Cercetarea în ansamblu a relevat valori teoretice şi praxiologice privind proiectarea, implementarea Curriculumului în instituţiile de profil pentru formarea tehnicianului-constructor şi integrarea socio-profesională optimă.