|
StatutTeza a fost susţinută pe 16 noiembrie 2007 în CSSşi aprobată de CNAA pe 20 decembrie 2007 Autoreferat![]() TezaCZU 37.015.3(043.2)С 13
|
Lucrarea oferă o abordare complexă în contextul pedagogiei postmoderne asupra unei probleme pedagogice actuale – formarea iniţială şi continuă a cadrului didactic în calitate de diriginte-manager al actului educativ.
În teză sunt precizate conceptele de bază, este elaborat şi structurat cadrul conceptual, se propune interpretarea psihopedagogică a actului educativ realizat de profesorul-diriginte în configuraţia formării personalităţii elevului şi colectivului de elevi în baza unui construct psihopedagogic, elaborat în procesul investigaţiei şi definit ca perspectivă analitică a actului educativ. Perspectiva oferă posibilitatea de a diagnostica, desfăşura, prognoza, monitoriza acţiunile educative şi cele de formare-autoformare profesională.
Valoarea lucrării constă în fundamentarea psihopedagogică a unei viziuni noi de formare a dirigintelui în calitate de manager al actului educativ, axată pe o abordare sistemică a dublei profesionalizări, tratată prin prisma educaţiei permanente şi a perspectivelor analitice ale actului educativ.
În cercetare sunt analizate ideile filozofice privind managementul actului educativ (din optică epistemologică, logică, axiologică, structuralistă), concepţiile pedagogice şi psihologice cu privire la managementul educativ, dimensiunile culturii generale şi profesionale, principiile şi coordonatele educaţiei permanente în raport cu formarea iniţială şi continuă.
Investigaţia teoretică elucidează: analiza şi interpretarea actului educativ, principiile managementului educaţiei, caracteristica psihopedagogică a clasei/grupului şcolar, conţinutul şi corelarea perspectivelor analitice ale actului educativ cu specificul funcţiilor, rolurilor şi competenţelor dirigintelui, racordate la clasa de elevi şi particularităţile de vîrstă a elevilor.
Cadrul teoretic a fundamentat elaborarea instrumentelor metodologice esenţiale, aplicate ca variabile independente, implementarea cărora a asigurat soluţionarea problemei abordate şi confirmarea ipotezei formulate.
Elaborarea, determinarea şi experimentarea conţinutului perspectivelor analitice, a schemei hexagonale a acestora, a strategiilor de formare şi a elementelor de identificare a imaginii elevului, clasei de elevi, a familiei şi instituţiei de învăţămînt este pertinentă prin reflectarea variatelor aspecte ce orientează diagnoza-proiectarea-desfăşurarea-optimizarea-evaluarea-prognozarea actului educativ şi a tehnologiilor de formare iniţială şi continuă a dirigintelui.
Perspectivele analitice au orientat elaborarea matricei competenţelor dirigintelui, profesiogramei, modelului pedagogic operaţional de formare iniţială şi continuă a dirigintelui în calitate de manager al actului educativ, algoritmului pedagogic sintetic al managementului clasei de elevi, schemei procesului şi al interrelaţiilor sociopsihopedagogice şi manageriale în cadrul formării continue, a curriculumurilor şi programelor de formare/autoformare profesională.
Investigaţia exeprimentală realizată a permis desfăşurarea, monitorizarea, validarea rezultatelor la nivelul formării iniţiale şi continue a profesorului-diriginte, a validat fundamentele psihopedagogice de formare iniţială şi permanentă a dirigintelui în raport cu managementul actului educativ ce vizează formarea personalităţii elevului.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: