|
StatutTeza a fost susţinută pe 21 decembrie 2007 în CSSşi aprobată de CNAA pe 24 ianuarie 2008 Autoreferat![]() |
Prin abordarea potenţialităţilor resurselor pedagogice ale textului la nivelul microstructural al activităţii educaţionale, în lucrare s-au propus unele soluţii pentru problema raportului dintre practica lingvistică şi text ca o necesitate educaţională, ca un caz special al valorii textului, organizat într-un nucleu logosferic analizat prin mijloace pedagogice. Considerarea textului ca noţiune pedagogică face din acesta o unitate educaţională fundamentală, el fiind o construcţie primordială în orizontul de cunoaştere al elevului, din perspectiva competenţei sale de a vedea textul.
La nivel teoretico-ştiinţific valoarea investigaţiei este dată de elaborarea principiilor textului din perspectivă educaţională (principiul simplităţii, simetriei, ordinii) şi a principiilor hermeneuticii din punct de vedere pedagogic (principiul înţelegerii, creaţiei, totalităţii, situării); stabilirea şi analiza unor corelative ale textului; elucidarea valorilor pedagogice ale pragmaticii textului (logosfera – limbajul şi lingvistica textuală; reţeaua techne, aspectul psihologic); definirea textului din perspectivă educaţională – procesualitate a unui semn lingvistic; produs al relaţiilor, generare de sensuri etc.; formularea tezelor pentru formarea competenţei textuale a elevului (elevul ca autoritate auctorială, „trecerea” interpretării textului în viziune; activitatea asimptotică continuă a elevului în raport cu textul etc.); sintetizarea pedagogică a regulilor metodologice ale hermeneuticii textuale; formularea obiectivelor de referinţă la nivelul textului pentru educaţia lingvistică; elaborarea Bazei metodologice de formare a competenţei textuale a elevului în cadrul educaţiei lingvistice; elaborarea Modelului valorificării resurselor pedagogice ale textului la nivel de microsistem (NMS).
La nivel aplicativ importanţa cercetării rezidă în esenţializarea Modelului valorificării resurselor pedagogice ale textului la nivel microstructural prin implementarea Bazei metodologice de formare a competenţei textuale a elevului în cadrul educaţiei lingvistice şi confirmarea valabilităţii lui pedagogice. Ca noutate educaţională este abordată formarea competenţei textuale prin lexematica textuală; de interpretare a textului prin divinaţie şi reţeaua techne; de elaborare a textului prin izotopia textuală etc. Validarea rezultatelor experimentale marchează nivelul pozitiv al valorii formative a resurselor pedagogice ale textului într-un context microstructural pertinent.
Aprobarea activităţilor educaţionale, bazată pe formarea competenţei textuale a elevului, de către înşişi subiecţii beneficiari şi rezultatele demonstrate au confirmat valoarea pedagogică a Modelului valorificării resurselor pedagogice ale textului la nivel microstructural, validată prin particularităţile abordării textului în cadrul educaţiei lingvistice, fapt ce deschide noi posibilităţi de investigare la nivel experienţial.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: