|
StatutTeza a fost susţinută pe 13 iunie 2008 în CSSşi aprobată de CNAA pe 23 aprilie 2009 Autoreferat![]() TezaCZU
|
În contextul reformei globale a educaţiei şi învăţământului în Republica Moldova, al reintegrării acestuia în învăţământul european, o deosebită importanţă o are revalorificarea operei şi activităţii pedagogice a clasicilor români din sec. XIX Gh.Asachi, I. Creangă şi M.Eminescu, care au activat în perioada definitivării procesului de constituire a învăţământului naţional românesc.
Pornind de la aceste principi definitorii cercetării istoriei pedagogiei naţionale, autoarea a studiat fenomenul pedagogic din România, sec. XIX; a determinat spectrul problemelor educaţionale din sec. XIX, eterogenitatea şi complexitatea acestora; a stabilit modalităţi de soluţionare a problematicii educaţionale stipulate în opera clasicilor literaturii române Gh.Asachi, I.Creangă, M.Eminescu; a precizat contribuţia celor trei clasici la dezvoltarea gândirii pedagogice româneşti.
Valorile teoretice ale cercetării au deschidere amplă către practica educaţională, în special datorită inventarierii şi sistematizării ideilor şi conceptelor pedagogice ale celor trei clasici şi dezvăluirea actualităţii lor pentru practica educaţională modernă; au fost determinate circumstanţele (condiţiile) valorificării tezaurului educaţional din sec. XIX în contextul educaţional modern şi al reformei educaţionale din R.Moldova, precum şi datorită posibilităţii de a utiliza rezultatele cercetării în elaborarea unei noi istorii a şcolii şi gândirii pedagogice româneşti, de a aplica în practica educaţională modernă tehnologii educaţionale atestate în experienţa didactică a sec. XIX şi în cea a celor trei clasici ai literaturii române, de a fertiliza formarea profesională iniţială şi continuă a cadrelor didactice cu valori ale pedagogiei naţionale şi universale din sec. XIX.
Explorarea în viziune diacronică a valorilor create de cei trei clasici demonstrează că învăţământul modern, ca şi concept şi orientare axiologică, este legat congenital de valorile pedagogice elaborate/promovate de clasicii literaturii române.
Dezvoltarea şcolii şi gândirii pedagogice în Moldova la etapa actuală este determinată semnificativ de tezaurul educaţional al sec. al XIX-lea.
Continuitatea axiologică şi conceptuală a pedagogiei naţionale în secolele XIX, XX şi XXI vădeşte unitatea cultural-spirituală a tuturor românilor, atribuie credibilitate sporită în reuşita reformei educaţionale în Republica Moldova.
Valorile pedagogice ale celor trei clasici reprezintă şi un suport ştiinţific pentru renovarea politicilor şi practicilor educaţionale naţionale moderne.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: