
13.00.02 – Programa examenului de doctorat : Teoria şi metodica instruirii (matematică)
Metodica generală
- Curriculumul şcolar la matematică pentru gimnaziu (cl. V-IX ) şi (cl. X-XII). Principii de construire a cursului preuniversitar de matematică. Structura disciplinei şcolare de matematică.
- Taxonomia obiectivelor educaţionale la matematică. Operaţionalizarea obiectivelor.
- Premise filozofice şi psiho-pedagogice ale învăţământului matematic formativ.
- Principii privind predarea-învăţarea-evaluarea matematicii în gimnaziu şi liceu.
- Metodologia predării-învăţării matematicii.
- Analiza şi sinteza în predarea matematicii.
- Abstractizarea, generalizarea ţi concretizarea în predarea matematicii.
- Comparaţia şi analogia în predarea matematicii.
- Inducţia şi deducţia în predarea matematicii.
- Clasificarea metodelor de în predare-învăţare a matematicii.
- Metodele reproductive şi metodele active a învăţării matematicii.
- Învăţământul problematizat.
- Învăţământul programat.
- Strategii de predare- învăţare a matematicii.
- Noţiunile matematice şi metodica studierii lor.
- Propoziţiile matematice. Teoremele şi metodele de demonstraţie ale lor.
- Problemele matematice.
- Rolul, tipurile şi importanţa problemelor matematice.
- Metode generale ţi particulare de rezolvare a problemelor de matematică.
- Organizarea procesului de rezolvare a problemelor matematice.
- Rolul exemplelor şi contraexemplelor în învăţarea matematicii.
- Proiectarea didactică la matematică (proiectarea tematico-calendaristică, proiectarea tematică).
- Lecţia de matematică.
- Specificul lecţiei de matematică.
- Structura lecţiei de matematică.
- Clasificarea tipurilor de lecţii la matematică.
- Proiectul didactic la matematică şi metodica elaborării lui.
- Evaluarea rezultatelor şcolare la matematică.
- Tipurile evaluării (iniţială, curentă, finală).
- Forme şi metode de evaluare (tradiţionale şi moderne ).
- Testul docimologic la matematică şi metodica elaborării lui.
- Mijloace de învăţământ la matematică.
- Manualul de matematică. Structura şi metodica studierii lui.
- Suportul didactic la matematică şi metodica utilizării lui.
- Materiale ilustrative, modele, utilaje şi mijloace tehnice în învăţământul matematic.
- Activitatea extracurriculară la matematică şi specificul ei.
Metodicele particulare.
- Metodica formării noţiunii de număr (N,Z,Q,R,C).
- Mulţimile ţi metodica studierii lor.
- Elemente de logică matematică şi specificul studierii lor.
- Ecuaţii, sisteme şi totalităţi de ecuaţii şi metodica studierii lor.
- Inecuaţii cu o necunoscută. Sisteme şi totalităţi de inecuaţii cu o necunoscută şi metodica studierii lor.
- Funcţiile elementare, graficele şi proprietăţile lor.
- Limita şi continuitatea funcţiilor.
- Derivata şi diferenţiala funcţiilor. Aplicaţiile derivatei.
- Integrala şi aplicaţiile ei.
- Matrice. Determinanţi. Rezolvarea sistemelor de ecuaţii.
- Polinoame în mulţimea C.
- Elemente de combinatorică.
- Binomul lui Newton.
- Axiomatica geometriei în plan şi în spaţiu.
- Polinoame şi patrulatere.
- Vectori ţi coordonate.
- Transformări geometrice.
- Poliedre. Arii. Volume.
- Elemente de geometrie analitică (dreapta, conice).
- Elemente de statistică şi teoria probabilităţilor.
Bibliografie
- Matematica. Curriculum şcolar pentru clasele V-IX. Editura Dosoftei, Iaşi, 200.
- Curriculum naţional. Programa pentru învăţământul liceal. Matematică şi ştiinţe. Centrul Educaţional Prodidactica, Chişinău. 1999.
- Matematica şi ştiinţe. Ghiduri metodologice. Coordonatori: V. Guţu, A. Railean. Grupul Editorial Litera, Chişinău, 2000.
- Curriculum naţional. Ghid metodologic de implimentare pentru învăţământul liceal. Ştiinţe exacte. Matematica, fizica, informatica, Centrul Educaţional Prodidactica, Chişinău, 2000.
- Achiri Ion, Cara Angela. Proiectarea didactică: orientări metodologice, Chişinău, Editura Lyceum, 2004.
- Achiri Ion şi alţii. Metodica predării matematicii în şcoala medie, 3 volume, Chişinău, Editura Lumina, 1992,1995,1997.
- Banea Horea. Metodica predării matematicii. Editura Paralela 45, Piteşti, 1998.
- Cerghit Ioan. Metode de învăţământ. EDP, Bucureşti, 1997.
- Cârjan Florin. Didactica matematicii. Bucureşti, Ed. Corent, 2002.
- Hariton Andrei. Elemente de logică matematică. Chişinău, 1994.
- Lungu Costică. Metodica predării matematicii. Bucureşti, 2000.
- Lupu Ilie. Metodica predării matematicii. Ed, Lyceum, Chişinău, 1996.
- Lupu Ilie. Practicum de rezolvare a problemelor de matematică. Chişinău, CE a USM, 2000.
- Lupu Ilie. Numere complexe. Editura Presa Universitară Română, Timişoara, 2000.
- Lupu Ilie. Funcţii, ecuaţii şi inecuaţii trigonometrice. Ed. Lyceum, Chişinău, 1999.
- Manuale de matematică clasele V-XII
- Polya G. Cum rezolvăm o problemă? E.Ş.E. Bucureşti, 1962.
- Polya G. Descoperirea matematică. E.Ş.E. Bucureşti, 1971.
- Rus Ileana. Metodica predării matematicii. Arad, 1996.
- Rusu Eugen. Matematica în liceu-probleme de metodică. EDP, Bucureşti, 1970.
- Stoica Adrian, Musteaţă Simion. Evaluarea rezultatelor şcolare. Ghid metodologic. Chişinău, 1996.
- Мишин В.И. Методика пеподование математики в среднеи щколе. М. Просвещение, 1987.
- Колягин Ю.М. Методика пеподование математики в среднеи щколе. М. Просвещение, 1977.
- Черкасов Р. С. Столдо А.А. Методика пеподование математики в среднеи щколе. М. , 1985.
- Лабораторны и практические работы по методике пеподование математики Под редакции Е.И. Лященко, М. 1988.
- Пышкало А.Н. Средства обучение математикию М., 1980.
Autorii:
- Ilie Lupu, doctor habilitat în pedagogie (13.00.02.), profesor universitar.
- Andrei Hariton, doctor în pedagogie, profesor universitar, şeful catedrei Geometrie şi metodica predării matematicii.
- Ion Achiri, doctor, conferenţiar universitar, USM.
Recenzenţii:
- Railean Aurelia, doctor în pedagogie (13.00.02), conferenţiar universitar IŞE.
- Ursu Liudmila, doctor în pedagogie (13.00.02.), conferenţiar universitar.