25.00.02 – Programa examenului de doctorat
Acest sistem conţine problemele ce ţin de caracteristica generală a ştiinţei administraţiei, noţiunii şi obiectului administraţiei publice centrale şi locale, principiile şi funcţiile lor, examinarea condiţiilor organizatorice şi funcţionale ale activităţii organelor puterii executive centrale şi locale, atribuţiilor acestor autorităţi, activităţii personalului încadrat în ele, garanţiilor administraţiei centrale şi locale, responsabilităţilor ei în realizarea propriilor competenţe.
În scopul facilitării studierii disciplinei programul a fost divizat în compartimente. În primul compartiment s-au inclus aspecte privind examinarea problemelor ce ţin de moştenirea istorică în ceea ce priveşte evoluţia instituţională a sistemului politic, social, economic şi cultural nu reprezintă altceva decît realizarea unor sarcini concrete, determinate de necesitatea socială, în condiţii istorice concrete.
Studierea procesului de evoluţie al structurilor şi instituţiilor administrative, sub aspect istoric este determinată de necesitatea cunoaşterii condiţiilor şi cauzelor constituirii acestora, a trăsăturilor generale specifice tuturor structurilor administrative şi a particularităţilor care se cristalizează în diverse ţări.
Conţinutul acestor aspecte reprezintă sistematizarea conceptelor şi practicilor ce ţin de evoluţia istorică a structurilor administrative din antichitate pînă în prezent, atît sub influenţa factorilor interni cît şi externi, care le-au determinat componentele, funcţionalitatea şi viabilitatea pe parcursul istoriei.
Un moment decisiv în fundamentarea specialităţii date este cunoaşterea Teoriei Administraţiei ca fundament teoretic necesar înţelegerii adecvate a fenomenului administrativ, mai ales în ceea ce priveşte raportarea acesteia la fenomenul politic sau la cel economic.
Compartimentul doi se dedică aspectelor privind teoria administraţiei publice, care are la bază studierea şi analiza problemelor generale privind dezvoltarea teoriei şi practicii administraţiei publice ca fundament teoretic absolut necesar înţelegerii corecte a fenomenului administrativ.
Realizarea reformelor în Republica Moldova şi asigurarea unui mediu social – economic decent, echitabil şi stabil pentru populaţie sînt posibile doar în prezenţa unui sistem de administrare contemporan, dezvoltat în baza principiilor ştiinţifice. În acest context, administraţia Publică, cu ambele ei componente (administraţia publică centrală şi administraţia publică locală) va deveni cu adevărat forţa motrice de dezvoltare a societăţii, cînd în societate se vor acumula în de ajuns cunoştinţe ştiinţifice în acest domeniu şi aceste cunoştinţe vor fi aplicate în practică. În această ordine de idei menţionăm, că relaţiile dintre teoria şi practica administraţiei va fi productivă atunci cînd societatea va conştientiza că dreptul de a conduce îl au exclusivitate oamenii competenţi, pregătiţi pentru aceasta din punct de vedere profesional şi moral.
Ca obiective au fost înaintate principiile şi funcţiile organelor administraţiei publice centrale (APC), condiţiile organizatorice şi funcţionale ale activităţii lor, atribuţiile acestor organe, activităţii personalului încadrat în ele, organizarea şi dirijarea in instituţiile administraţiei publice; in serviciile publice, precum şi cu sistemul de control al activităţii administraţiei publice centrale.
De menţionat, că problema funcţionării administraţiei publice este astăzi abordată din multiplele puncte de vedere, dar cert este faptul că administraţia publică îndeplineşte importante funcţii cu caracter politic, legate de existenţa, organizarea şi funcţionarea statului şi a colectivităţilor locale, fără de care nu poate fi concepută societate modernă. Ea e chemată astăzi să devină un instrument de ocrotire a colectivităţilor locale şi în ultimă instanţă a fiecărui membru al societăţii.
Rolul administraţiei publice locale (APL) se schimbă şi va continua să se schimbe, pe măsură ce problemele economice, sociale pe care le întîmpină continuă să crească. Accentul crescînd pus pe seama APL în exercitarea acestui mandat tot mai complex, înseamnă o responsabilitate mare pusă în sarcina aleşilor locali şi a funcţionarilor publici.
În ultimul timp se impune crearea unui nou cadru legal bazat pe valorile spirituale, pe experienţa ţărilor dezvoltate. Schimbarea polilor de decizie impune noi accente în determinarea strategiilor de dezvoltare locală, elaborării noilor politici publice, programelor de dezvoltare socio - economică, ce au drept scop realizarea interesului cetăţeanului în cadrul comunităţii locale, a determinării locului şi rolului lor în cadrul comunităţii naţionale.
Compartimentul APL constă în a distinge noţiunile generale privind administraţia publică locală, locul şi rolul ei în dezvoltarea colectivităţilor locale şi ocrotirii fiecărui membru al comunităţii.
La etapa actuală autorităţile publice sunt solicitate să-şi exercite funcţiile într-o manieră eficientă şi înalt calitativă. Activitatea cotidiană a instituţiilor publice trebuie să fie centrată pe aspectele practice ale prestării serviciilor publice. Rolul cheie în atingerea acestui deziderat revine managerilor care trebuie să direcţioneze cu succes organizaţia publică în corespundere cu misiunea ei şi configuraţia politică la moment. În acest sens însuşirea managementul public sau tehnicilor manageriale performante utilizate în sectorul public ar fortifica viziunea şi abilităţile conducătorilor implicaţi în activităţi practice de soluţionare a problemelor cu care se confruntă colectivităţile locale.
De aceea o atenţie deosebită e necesar de acordat aspectelor ce ţin de obiectul şi metodele de cercetare a managementului serviciilor publice. Locul şi rolul managementului serviciilor publice în sistemul ştiinţelor administrative şi manageriale.
Managementul serviciilor publice şi teoria administraţiei. Managementul serviciilor publice şi dreptul. Managementul serviciilor publice şi managementul public. Managementul serviciilor publice şi managementul resurselor umane. Managementul serviciilor publice şi marketingul.
Esenţa şi conţinutul noţiunii de serviciu. Servicii pure şi servicii combinate. Caracteristicile principale ale serviciilor. Fundamentarea teoretică a serviciilor publice. Abordări ale serviciilor publice în literatura de specialitate. Caracteristicile de bază ale serviciilor publice.
În această ordine de idei scopul programului este consolidarea cunoştinţelor teoretice şi abilităţilor de cercetare şi practice a doctoranzilor şi competitorilor în domeniul administraţiei publice, dezvoltarea facultăţii de analiză şi sinteză integrală a teoriilor şi concepţiilor administrative.
Introducere în Istoria administraţiei publice. Evoluţia istorică şi suportul juridic a administraţiei publice. Organizarea administrativă a primelor formaţiuni prestatale. Formarea statelor feudale medievale şi constituirea sistemului tradiţional de administrare. Sistemul tradiţional de administrare şi instituţiile de bază.
Administraţia publică locală în Moldova medievală. Sistemul tradiţional de administrare în evul mediu tardiv şi particularităţile evoluţiei sistemului tradiţional de administrare în sec. XIX. Elementele sistemelor străine de administrare, sistemul rusesc de administrare în Transnistria şi Basarabia 1792-1917. Democratizarea sistemului de administrare în Basarabia şi Transnistria 1917-1918. Sistemul de administrare din perioada an.1918-1940, 1941-1944; de tip sovietic de integrare în structurile europene.
TEMA II. Teoria administraţiei publice
2. 1. Bazele conceptuale ale teoriei administraţiei. Evoluţia ştiinţei administraţiei
Aspecte conceptuale ale teoriei administrării. Obiectul şi subiectul teoriei administraţiei. Conceptul de administraţie publică şi fenomen administrativ. Esenţa procesului de administrare. Noţiune de sisteme de administrare. Spaţiu de activitate specific administraţiei. Administraţie – tip de activitate umană. Administraţie mod de organizare. Administraţia ca instituţie publică. Abordări ale conceptului de administrare. Necesitatea abordării sistemice a administraţiei publice
Mediul intern şi extern în administraţia publică, influenţa directă şi indirectă a mediului extern în administraţia publică. Scopul şi funcţiile administraţiei publice. Esenţa şi conţinutul principiilor administraţiei publice, principii generale şi principii speciale . Caracteristicile generale ale administraţiei publice. Similarităţi şi deosebiri între administraţia publică şi administraţia privată.
Decizia administrativă ca noţiune cheie în teoria administraţiei publice.
Ştiinţa administraţiei scurt istoric. Tendinţele istorice ale dezvoltării mondiale şi ştiinţa administraţiei. Aspectele administrării şi caracteristica comparativă a formelor de civilizaţie. Suportul istoric şi filosofic al teoriei administraţiei. Filosofia Greciei Antice (Platon, Aristotel) despre conducători şi conducere. Arta conducerii în filosofia lui Konfucius. Principiile conducerii în filosofia conducerii sociale a lui N. Machiaveli. Filozofia formalistă cu privire la organizarea administraţiei. Fondatorii ştiinţei administraţiei şi aportul lor ştiinţific la dezvoltarea ştiinţei administraţiei. Principalele şcoli ştiinţifice de administrare.
Şcoala clasică: Max Weber (1864-1920), teoria birocraţiei; Frederick W. Taylor, (1856-1915) teoria managementului ştiinţific; Henry Fayol (1841-1925), cele 14 principii ale unei conduceri de succes; Luther Gulick şi Lyindal Urwick: conceptul de administrare eficientă şi cele şapte funcţii ale unui executiv eficient; Teoria Elitelor a lui V.Pareto.
Şcoala „Relaţiilor Umane”: D.Mcgregor, P.Bleic, K.Ardjeris. Şcoala „Impirică”: P.Drucher, P.Dăvis, D,Miler. Şcoala „Sistemelor Sociale”: D.Marci, Gh. Saimon. Şcoala „Nouă”: P.Akoff, S.Bir, P.Calman. Conceptul dihotomiei administraţiei şi politicii.
2. 2. Metodologia de organizare şi funcţionare a administraţiei publice.
Noţiune de organizare. Bazele ştiinţifico-metodologice de constituire a formelor organizaţionale de administrare. Structura funcţională şi structura liniară în administraţia publică. Structura mixtă. Structura generală a autorităţilor administraţiei publice. Criteriile de organizare a administraţiei publice în Republica Moldova. Conceptul de descentralizare a administraţiei publice şi formele sale. Reforma administraţiei publice şi impactul ei asupra structurii şi organizării administraţiei publice
Principiile administraţiei publice. Tehnologia şi tehnica procesului de administrare. Forme de administrare: forme individuale – autocraţie, absolutism, despotism, tiranie; forme de administrare a poporului – democraţie, ohlocraţie. Tipologia stilurilor de conducere. Teoria conducerii situaţionale a lui P.Hărsi. Metode în administraţia publică (economice, administrativ-organizatorice, sociale şi psihologice etc.). Metodologia şi organizarea controlului în administraţia publică: esenţa şi conţinutul controlului.
2. 3. Raportul dintre administraţia publică şi elementele sistemului social. Asigurarea informaţională a administraţia publică.
Conceptul de relaţii. Relaţii fundamentale. Relaţii derivate. Relaţiile administraţiei publice cu elementele sistemului social (mediul legislativ, juridic, executiv, societatea civilă). Descrierea şi caracteristica tipurilor de relaţii.
Relaţii în cadrul sistemului autorităţilor administraţiei publice. Relaţiile administraţiei publice cu elementele din exteriorul sistemului autorităţilor administraţiei publice. Importanţa relaţiei dintre administraţia publică şi cetăţeni. Relaţiile dintre administraţia publică şi O.N.G.- uri.
Informaţia ca suport fundamental în activitatea autorităţilor administraţiei publice. Informaţia administrativă ca parte componentă a informaţiei sociale. Izvoarele informaţiei administrative. Cerinţele faţă de informaţia administrativă: actualitate, veridicitate, accesibilitate, autenticitate. Organizarea sistemului informaţional în administraţia publică. Forme şi metode de circulaţie a informaţiei în administraţia publică. Caracterul şi volumul informaţiei. Structura informaţiei.
2. 4 Potenţialul uman în administraţia publică. . Eficientizarea administraţiei publice.
Evoluţia, definiţia şi trăsăturile teoriei funcţiei publice. Clasificarea funcţiilor publice.
Personalul în administraţia publică. Funcţionari de carieră. Funcţionari politic.
Scopul şi rolul politicii de personal în administraţia publică. Obiectivele politicii de personal: Recrutarea şi selectarea personalului din administraţia publică. Formarea personalului din administraţia publică. Evaluarea şi promovarea personalului din administraţia publică. Motivarea personalului din administraţia publică. Teoriile motivaţionale. Ierarhia necesităţilor Gestiunea carierei funcţionarilor publici. Conducerea personalului din administraţia publică. Conducătorul şi stilurile de conducere.
Practici internaţionale în activitatea cu personalul din administraţia publică. Funcţionarii publici din Anglia, Statele Unite ale Americii, Germania, Canada, Franţa.
Libertate şi responsabilitate în administraţia publică. Stilului de conducere. Principiul delegării autorităţii şi responsabilităţii. Criteriile eficientizării administraţiei publice. Eficienţa organizării şi funcţionării subiecţilor în administraţia publică. Mecanisme de eficientizare a activităţii autorităţilor administraţiei publice şi a persoanelor oficiale.
Concepţii privind viitorul administraţiei publice. Prospectarea administraţiei publice. Formalizarea administraţiei publice. Conceptul de transformare. Modele de varianţă. De la administraţia naţională la o administraţie europeană.
TEMA III. Administraţia publică locală
Administraţia publică locală în sistemul administraţiei publice din Republica Moldova. Criterii şi moduri de organizare. Autorităţi ale administraţiei publice locale. Atribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale. Funcţionarea şi controlul activităţii autorităţilor administraţiei publice locale
TEMA IV. Administraţia publică centrală
Locul , rolul, principiile şi funcţiile administraţiei publice centrale în sistemul autorităţilor publice. Constituirea sistemului actual al administraţiei publice centrale. Preşedintele Republicii Moldova. Guvernul.
Organele administraţiei publice centrale de specialitate. Organizarea şi funcţionarea administraţiei de stat teritoriale.
TEMA V. Management public
5. 1. Fundamentele managementului public. Introducere în managementul public.
Rolurile manageriale (H. Mintzberg). Managerul competent. Perspectiva ICMA asupra criteriilor de eficienţă a administraţiei publice. Practici bune în domeniul realizării rolurilor manageriale. Autoevaluarea eficacităţii manageriale. Priorităţi pentru dezvoltarea organizaţională şi personală. Conţinutul şi caracteristicile managementului public. Despre administraţia publică şi necesitatea managementului public.
Necesitatea apariţiei managementului public ca domeniu distinct al ştiinţei managementului. Managementul public ca artă şi profesie.
5. 2. Fundamentele managementului public.
Evoluţia managementului pe plan mondial. Evoluţii şi orientări. Conţinutul managementului public. Definirea managementului public. Caracteristicile managementului public. Principiile şi legităţile specifice managementului public.
5. 3. Funcţiile managementului public. Metode şi tehnici utilizate în managementul public
Funcţia de previziune. Funcţia de organizare-coordonare. Funcţia de administrare. Funcţia de motivare. Funcţia de control-evaluare. Valori fundamentale pentru organizaţiile publice.
Metode de organizare şi funcţionare. Metode de execuţie. Metode de investigare.
5. 4. Managerul public şi cultura organizaţională. Managerul public ca agent al schimbării public şi ca strateg vizionar
Explorarea culturii organizaţionale. Dilema paradoxului organizaţional. Rolul managerului în schimbarea culturii instituţiei publice.
Cercetarea acţiunii şi managementul schimbării. Paşii tactici ale managementului schimbării în organizaţie: conştientizare şi viziune; construirea unor relaţii de rezolvare a problemei; identificarea şi analiza problemei; planificarea unui curs al acţiunii; organizaţia şi mobilizarea resurselor; experimentarea, testarea şi reproiectarea; implimentarea; evaluarea impactului. Rolul de agent al schimbării. Responsabilităţile strategului vizionar. Probleme şi oportunităţi. Planificarea strategică din perspectivă istorică. Calităţile unei viziuni de substanţă. Modelul LENS.
5. 5. Managerul public şi dezvoltarea resurselor umane. Managerul public împuternicindu-se pe sine, organizaţia şi comunitatea
Abordarea situaţională pentru dezvoltarea personalului. Managerul situaţional. Procesul de dezvoltare şi stilul managerial. Direcţionarea. Antrenarea. Susţinerea. Delegarea. Puterea şi dezvoltarea personalului.
Definirea domeniului împuternicirii. Mobilizarea: accesoriul împuternicirii. „Teoria lunii” în managementul public. Împuternicire, motivare şi intenţii manageriale. Împuternicirea şi schimbarea în organizaţie. Împuternicirea şi limitele influenţei oficiale, responsabilităţile funcţionarului public. Proiectarea unei intervenţii în organizaţie.
TEMA VI. Managementul serviciilor publice
6. 1. Concepte fundamentale ale managementului serviciilor publice.
Obiectul şi metodele de cercetare a managementului serviciilor publice. Locul şi rolul managementului serviciilor publice în sistemul ştiinţelor administrative şi manageriale.
Managementul serviciilor publice şi teoria administraţiei. Managementul serviciilor publice şi dreptul. Managementul serviciilor publice şi managementul public. Managementul serviciilor publice şi managementul resurselor umane. Managementul serviciilor publice şi marketingul.
Esenţa şi conţinutul noţiunii de serviciu. Servicii pure şi servicii combinate. Caracteristicile principale ale serviciilor. Fundamentarea teoretică a serviciilor publice. Abordări ale serviciilor publice în literatura de specialitate. Caracteristicile de bază ale serviciilor publice.
6. 2. Clasificarea serviciilor publice.
Necesitatea clasificării serviciilor publice. Principalele criterii de clasificare a serviciilor publice. Serviciile publice naţionale şi locale. Serviciile publice administrative şi cele industriale şi comerciale.
Clasificarea serviciilor publice după autorul Victor Mocanu. Ocrotirea ordinii publice şi a securităţii naţionale. Activităţi legate de învăţământ. Servicii de asistenţă socială şi higienă. Activităţi în domeniul artelor şi culturii.
Alte criterii de clasificare a serviciilor publice. Servicii publice monopolizate de stat şi servicii publice delegate. Servicii vitale şi facultative. Servicii publice interne şi extrateritoriale.
6. 3. Organizarea serviciilor publice. Principii de organizare şi funcţionare a serviciilor publice.
Reglementarea normativă a organizării serviciilor publice în Republica Moldova. Principii de organizare şi funcţionare a serviciilor publice. Principiul eficienţei. Principiul echităţii. Principiul descentralizării. Principiul continuităţii. Principiul adaptării. Principiul cuantificării.
Înfiinţarea serviciilor publice. Organizarea activităţii serviciilor publice delegate sectorului privat. Principiul “actului contrar” în desfiinţarea serviciilor publice. Organizarea centralizată a serviciilor publice. Organizarea desconcentrată a serviciilor publice. Organizarea descentralizată în organizarea serviciilor publice.
Organizarea serviciilor publice locale. Rolul autorităţii deliberative şi executive locale în organizarea activităţii serviciilor publice.
6 4. Modalităţi de gestiune a serviciilor publice.
Caracteristica generală a modalităţilor de gestiune a serviciilor publice. Principii legislative de gestionare a serviciilor publice.
Gestiunea directă a serviciilor publice. Avantaje şi dezavantaje. Concesionarea serviciilor publice. Avantaje şi dezavantaje. Servicii publice în regim de franchising.
6. 5. Practica internaţională de organizare şi funcţionare a serviciilor publice.
Fundamentarea teoretică a organizării serviciilor publice în diferite ţări. Modele de organizare. Caracteristica generală.
Modelul autonomiei relative în organizarea şi gestionarea serviciilor publice. Particularităţi. Principii de bază. Avantaje şi dezavantaje. Experienţa scandinavă de organizare a serviciilor publice.
Modelul de agenţie în organizarea şi gestionarea serviciilor publice. Particularităţi. Avantaje şi dezavantaje. Experienţa britanică de organizare a serviciilor publice.
Modelul de interacţiune în organizarea şi gestionarea serviciilor publice. Particularităţi. Avantaje şi dezavantaje. Experienţa americană în domeniu. Problema elaborării modelului propriu de organizare a serviciilor publice în Republica Moldova. Sisteme internaţionale de prestare a serviciilor publice. Serviciile publice şi integrarea europeană.
6. 6. Planificarea strategică a activităţii serviciilor publice.
Caracteristica generală a procesului planificării strategice în domeniul serviciilor publice. Etape de bază ale planificării strategice. Analiza mediului intern şi extern de activitate a serviciilor publice. Analiza celor 7p. Analiza factorilor STEP.
Analiza SWOT a serviciilor publice. Formularea scopului şi obiectivelor. Alegerea strategiilor de implementare. Strategiile de creştere, de descreştere şi de stabilitate în planificarea strategică a activităţii serviciilor publice.
Elaborarea planului de acţiuni. Evaluarea implementării planului strategic.
6. 7. Analiza de marketing a serviciilor publice.
Noţiunea şi particularităţile marketingului serviciilor. Specificul marketingului serviciilor publice. Analiza celor 4 p în marketingul serviciilor publice. Produsul. Preţul. Promovarea. Plasamentul.
Analiza suplimentară a celor 3 p în marketingul serviciilor publice. Personalul. Premisele fizice. Profitul. (pentru serviciile publice concesionate sectorului privat.)
Mixul de marketing. Planul de marketing al serviciilor publice – structură şi conţinut.
Bibliografie