09.00.08 – Programa examenului de doctorat
Un curs de Filosofie şi metodologie a ştiinţei în măsura cuvenită şi a justa lui valoare constituie o experienţă intelectuală indispensabilă omului. Orişice compartiment al filosofiei se adresează mai întîi de toate omului ca Homo Sapiens şi abia apoi profesionistului. Acest lucru distinge de la bun început studiul filosofiei şi metodologiei ştiinţei şi tehnicii de studiul altor discipline. Doctoranzii (competitorii) e necesar să cunoască în plan general obiectul şi problematica Filosofiei cunoştinţelor tehnico-ştiinţifice, noţiunile cheie cum ar fi metodologie, ştiinţă, tehnică etc.
La acest capitol ar fi logic de aliniat şi cunoştinţele ce ţin de apariţia fenomenelor “ştiinţă” şi “tehnică”, de etapele de bază în dezvoltarea acestora. E firesc ca viitorii doctori în filosofie să aprecieze adecvat locul, de exemplu, al medicinii, fizicii, biologiei, geneticii etc. în sistemul de cunoştinţe ştiinţifice. E bine venit pentru doctoranzi (competitori) un studiu profund ce explică imaginea ştiinţei şi conceptul de ştiinţă. În această ordine de idei se examinează ştiinţa ca activitate specială de producere a cunoştinţelor, ca arsenal de metode şi mijloace cognitive, ca institut social. Tot aici se vorbeşte despre arsenalul metodologic al ştiinţei.
În strînsă legătură cu problemele nominalizate e necesar de cercetat legităţile dezvoltării ştiinţei şi tehnicii, tabloul medical al lumii.
Un compartiment deosebit al cursului Filosofia şi metodologia ştiinţei îl constituie problemele filosofice şi metodologice ale “ştiinţei mari” (ştiinţei contemporane), particularităţilor şi specificul ei în raport cu “ştiinţa mică”, cu cunoştinţele din alte epoci. Aici e vorba înainte de toate de matematizarea, computerizarea şi informatizarea activităţii ştiinţifice, de evoluţia problemelor globale, de problema supravieţuirii omenirii, de problemele axiologice ale ştiinţei etc.
În fine cercetările actuale în domeniul Filosofie şi metodologieii ştiinţei trebuie să includă şi problemele ce ţin de specificul tehnicii contemporane, de noul tablou ştiinţific al lumii – postneoclasic etc. Tot aici doctoranzii e necesar să pătrundă în esenţa filosofiei ciberneticii, informaticii, sinergeticii, noosferologiei, cognitologiei, în conţinutul metodologiei noosferice.
O problemă aparte aici devine analiza sociofilosofică a relaţiilor în sistemul “om-tehnică”, tehnica şi progresul, tehnica şi dezvoltarea durabilă.
T e m a 1. Obiectul şi problematica filosofiei ştiinţei. Noţiune de metodologie a ştiinţei şi a medicinei
Cuvinte cheie: ştiinţă, logică, metodologie, şcoală ştiinţifică, tabloul ştiinţific al lumii, tabloul medical al lumii, stil de gîndire.
Ştiinţa ca obiect al analizei filosofice. Corelaţia dintre logica, metodologia şi filosofia ştiinţei. Problema originii filosofiei ştiinţei. Şcolile filosofiei ştiinţei în procesul de dezvoltare a acesteia. Metodologia şi stilul de gîndire. Metodologia şi tabloul ştiinţific al lumii. Filosofia şi medicina în istoria dezvoltării acestora. Tabloul medical al lumii.
T e m a 2. Apariţia ştiinţei şi etapele de bază în dezvoltarea ei. Locul medicinei în sistemul de cunoştinţe ştiinţifice
Cuvinte cheie: model teoretic, eurocentrism, ştiinţă “embrională”, ştiinţă “aristoteliană”, ştiinţă “galileano-newtoniană”, “ştiinţă mică”, “ştiinţă mare”, dezvoltare durabilă.
Statutul şi problematica istoriei ştiinţei. Modelele teoretice ale dezvoltării ştiinţei. Mit, religie şi ştiinţă. Etapele dezvoltării ştiinţei. Germenii cunoaşterii ştiinţifice în diverse civilizaţii şi epoci istorice. Eurocentrismul. Ştiinţa Antichităţii (ştiinţa “embrională”). Ştiinţa “aristoteliană”. Ştiinţa epocii Moderne. Ştiinţa “galileiano-newtoniană”. Performanţele ştiinţei din secolele XX-XXI. Ştiinţa “mică” şi ştiinţa “mare”. Ştiinţa şi dezvoltarea durabilă. Responsabilitatea socială, civică şi morală a savantului în lumea contemporană.
T e m a 3. Tabloul ştiinţei şi conceptul de ştiinţă
Cuvinte cheie: concept de ştiinţă, tablou al ştiinţei, arsenal metodologic, experiment imaginar, metodă ştiinţifică, şcoală ştiinţifică, asociaţie ştiinţifică.
Cunoştinţele ca component al diverselor forme de activitate umană. Cunoaşterea şi limbajul, cunoaşterea şi arta, cunoaşterea şi producţia, cunoaşterea şi viaţa cotidiană. Ştiinţa ca activitate specială de producere a cunoştinţelor, ca sistem de cunoştinţe, ca arsenal de metode şi mijloace cognitive, ca institut social. Idealurile şi criteriile scientismului.
Arsenalul metodologic al ştiinţei. Caracterizarea generală a metodelor şi mijloacelor de cunoaştere. Metodele şi mijloacele general-ştiinţifice şi particular-ştiinţifice, empirice şi teoretice. Observarea şi experimentul, varietăţile lui. Mijloacele şi metodele cunoaşterii teoretice. Experimentul imaginar şi modelarea teoretică. Raţionalismul şi empirismul.
Formele de organizare a ştiinţei. Noţiune de asociaţie ştiinţifică. Şcolile ştiinţifice. Formele şi mijloacele de translare a informaţiei ştiinţifice. Ştiinţa în sistemul culturii. Ştiinţa şi filosofia, ştiinţa şi ideologia, ştiinţa şi politica. Influenţa ştiinţei asupra modului de viaţă a omului contemporan. Ştiinţa ca valoare. Ştiinţa şi instruirea.
T e m a 4. Legităţile dezvoltării ştiinţei. Tabloul medical al lumii
Cuvinte cheie: tablou medical al lumii, legitatea dezvoltării ştiinţei, idealuri şi norme în ştiinţă, paradigmă, matriţă, tradiţie, revoluţia ştiinţifică, diferenciere, integrare, comunitate ştiinţifică.
Temeliile ştiinţei şi problema clasificării acestora. Idealurile şi normele activităţii ştiinţifice (stilul de gîndire). Bazele filosofice ale ştiinţei. Modelele generale ale istoriei dezvoltării ştiinţei.
Inovaţie şi tradiţie în dezvoltarea ştiinţei. Rolul tradiţiei în ştiinţă. Concepţia lui T. Kuhn despre “ştiinţă”, noţiune de paradigmă şi de matrice în dezvoltarea ştiinţelor. Şcolile ştiinţifice ca forme de apariţie şi reproducere (conservare) a tradiţiilor. Revoluţiile ştiinţifice.
Formarea şi dezvoltarea asociaţiilor ştiinţifice. Noţiunea de asociaţie ştiinţifică. Factorii socio-culturali ai dezvoltării ştiinţei. Mecanismele “internaliste” şi “externaliste” în dezvoltarea ştiinţei.
T e m a 5. Problemele filosofice şi metodologice ale ştiinţei contemporane (“ştiinţei mari”)
Cuvinte cheie: teorie, “ştiinţă mare”, matematizarea, computerizarea, probleme globale, evoluţionism, axiologie, scientism, antiscientism.
Probleme logico-metodologice. Diversitatea formelor cunoaşterii teoretice şi problema teoretizării în ştiinţa contemporană. Noţiune de teorie. Noţiune de descriere, tipurile şi varietăţile acesteia. Explicarea şi înţelegerea. Problema corelaţiei dintre ştiinţele interpretative şi cele explicative (Schleiermacher, Dilthey, Bahtin). Abordarea explicativă şi cea interpretativă în ştiinţele umanitare.
Problema matematizării ştiinţelor. Computerizarea ştiinţei. Computerizarea şi matematizarea. Modelarea maşinizată, experimentul maşinizat, metodele maşinizate de demonstrare a teoremelor. Problema unităţii ştiinţei. Probleme ontologice ale ştiinţei. Probleme axiologice. Problema suveranităţii şi nonsuveranităţii axiologice a ştiinţei. Scientism şi antiscientism.
T e m a 6. Ştiinţa şi tehnica în sec. al XX-lea şi începutul sec. al XXI-lea: aspecte conceptuale şi filosofice
Cuvinte cheie: revoluţie ştiinţifică, revoluţie tehnico-ştiinţifică, ştiinţa clasică, neoclasică, stil de gîndire, ştiinţa postneoclasică, explozie axiologică, explozie informaţională.
Revoluţia ştiinţifică din secolul al XX-lea. Fenomenul complementarităţii. Revoluţia probabilistă. Noile programe investigaţionale. Cercetările sistemice şi metodologia sistemică. Sinergetica şi importanţa ei metodologică. Criza elementarismului şi modificarea structurii categoriale a gîndirii. Noul tablou ştiinţific al lumii – postneoclasic şi particularităţile lui principale. Revoluţia ştiinţifico-tehnică ca factor al progresului ştiinţei. Explozia axiologică şi schimbarea orientărilor valorice.
T e m a 7. Filosofia tehnicii, informaticii şi ciberneticii. Sinergetică, Sociocognitologie şi Noosferologie: aspecte sociofilosofice şi metodologice
Cuvinte cheie: tehnica, antropologia tehnicii, concepţia tehnocrată, societatea informaţională, “tromboză” informaţională, societatea tehnogenă, progres tehnic, etica ecologică, etica informaţională, informatica socială, sociocognitologie, noosferă, noosferizare, societate noosferică, noosferologie, sinergetică, intelect social, intelect noosferic.
Tehnica drept sferă a activităţii umane. Tehnica şi ştiinţa. Tehnica şi medicina. Tehnica şi tehnologiile scientofage. Tehnica în contextul problemelor globale.
“Antropologia tehnicii”. “Concepţia tehnocrată”. Etica şi bioetica în societatea tehnică. Tehnica în societatea informaţională. Perspectivele filosofiei tehnicii. Filosofia – tehnica – medicina. Societatea tehnogenă şi etapele ei. Probleme etice ale tehnicii. Tehnica, ingineria şi responsabilitatea profesională. Etica nucleară. Etica ecologică. Etica inginerească. Etica informaţională. Etica computerială.
Informatica şi cibernetica. Obiectul de studiu al informaticii şi ciberneticii, categoriile şi principiile lor de bază. Informatizarea ca proces şi legitate. Societatea ecologică. Informatizarea sferei medicale. Sistemele “de expert” în sfera medicinei.
Sinergetica şi noţiunile ei de bază. Tabloul sinergetic al lumii. Sinergetica şi medicina.
Sociocognitologia şi obiectul ei de studiu. Noţiunile şi principiile fundamentale ale sociocognitologiei. Noţiune de intelect. Intelectul social – noţiune fundamentală a congnitologiei.
Noosferologia şi obiectul ei de studiu. Noţiunile şi principiile fundamentale ale noosferologiei. Esenţa dezvoltării durabile. Noosferologia – teorie generală de supravieţuire a omenirii. noosferizarea – mecanismul de bază în realizarea dezvoltării durabile. Noosferizarea proceselor demografice, ştiinţei şi tehnicii. Societatea noosferică. Securitatea şi tipurile acesteia. De la intelectul social spre intelectul noosferic – calea de salvare a omenirii.