Comisia de atestare
Comisia de acreditare
Comisiile de experţi
Dispoziţii, instrucţiuni
Acte normative
Nomenclator
Instituţii
Consilii
Seminare
Teze
Conducători de doctorat
Deţinători de grad
Doctoranzi
Postdoctoranzi
CNAA logo

 română | русский | english


Transnaţionalizarea vieţii economice în ţările mici prin prisma unităţilor economice


Autor: Valeriu Cojocaru
Gradul:doctor în economie
Specialitatea: 08.00.14 - Economie mondială; relaţii economice internaţionale
Anul:2006
Instituţia:
CSS:

Statut

Teza a fost susţinută pe 2 septembrie 2006 în CSS
şi aprobată de CNAA pe 21 decembrie 2006

Autoreferat

Adobe PDF document0.35 Mb / în română

Teza

CZU 338.242.4: 339.5 (478)(043.2)

Adobe PDF document 0.97 Mb / în română
122 pagini


Cuvinte Cheie

economie mondială, globalizarea, transnaţionalizarea, inovaţii, comerţul exterior, strategii de internaţionalizare, ţările mici

Adnotare

Una din cele mai dificile probleme, cu care se confruntă economia Moldovei, este acomodarea activităţii economice, la general, şi activităţii firmelor, în particular, la provocările globalizării. Aceasta problemă a preocupat toate guvernele Moldovei din 1991. Au fost întreprinşi unii paşi în acest domeniu: s-a determinat lista ramurilor prioritare; s-a creat fondul de susţinere a micului business; s-a elaborat concepţia politicii industriale a ţării; cu susţinerea Băncii Mondiale a fost lansat un proiect vast de restructurare a întreprinderilor etc. Însă succesele sunt destul de modeste.

În aceste condiţii este actuală şi necesară cercetarea noastră, ce ţine de posibilitatea încadrării întreprinderilor din Moldova în circuitul economic mondial. Transnaţionalizarea este o cale pe care s-ar putea merge într-o economie globală. În acest scop se elaborează strategii de internaţionalizare, adaptate la condiţiile şi posibilităţile întreprinderii respective. Aceasta constituie esenţa cercetării în cauză. Determinarea necesităţii internaţionalizării şi globalizării a politicilor economice naţionale şi studierea influenţei comerţului exterior asupra comportamentului firmelor reprezintă încă un subiect al cercetării.

Toate aceste aspecte sunt analizate prin prisma caracteristicilor ţărilor mici, căci Moldova este şi ea una din ele. În teză este argumentată necesitatea preluării experienţei ţărilor mici vis-a-vis de utilizarea avantajelor în soluţionarea problemelor economice, cât şi recomandări pentru întreprinderile din Moldova. În contextul dat se analizează şi perspectivele integrării întreprinderilor în spaţuil european.

Cuprins


CAPITOLUL I. Globalizarea şi impactul ei asupra mediului de afaceri
  • 1.1 Evoluţia procesului de globalizare
  • 1.2. Transnaţionalizarea : de la întreprindere naţională la întreprindere
  • transnaţională.
  • 1.3. Locul Republicii Moldova în economia globalizată

CAPITOLUL II. Problemele exporturilor din ţările mici

  • 2.1 Caracteristicele statelor mici în procesul de transnaţionalizare
  • 2.2 Evoluţia şi dezvoltarea pieţii internaţionale a produsului vinicol
  • 2.3 Promovarea produselor vinicole autohtone pe piaţa internaţională

CAPITOLUL III. Strategii de internaţionalizare – cale de dezvoltare a firmelor naţionale

  • 3.1. Strategii de internaţionalizare a firmei din perspectiva evoluţiei întreprinderii pe plan internaţional
  • 3.2 Strategia si procesul de internaţionalizare a companiilor; pe exemplul Companiei „VS – EXPORT”