|
|
Statut
Teza a fost susţinută pe 25 septembrie 2008 în CSS şi aprobată de CNAA pe 23 octombrie 2008
Autoreferat
– 0.29 Mb / în română
Teza
CZU 614.2
1.13 Mb /
în română
153 pagini |
Cuvinte Cheie
Asistenţa medicală primară, medicină de familie, medic de familie, vizita la medicul de familie, asistent medical al medicului de familie, management, sală de triaj, confidenţialitate.
Adnotare
Pe parcursul ultimilor ani în Republica Moldova au fost înregistrate un şir de
schimbări importante în domeniul asistenţei medicale primare. Analiza literaturii de
specialitate a permis să concludem că în multe ţări sunt susţinute reformele sistemelor
de sănătate orientate pe asistenţa medicală primară, iar calitatea serviciilor primare de
sănătate şi satisfacţia pacienţilor depind, în mare măsură, de managementul acestor
servicii. Cercetările efectuate în cadrul lucrării au indicat o diferenţă semnificativă în profilul de sarcini ale echipei medicului de familie in aplicarea metodelor
manageriale, utilizarea echipamentului medical, prestarea serviciilor de promovare a
sănătăţii, gestionarea afecţiunilor cronice etc.
În urma evaluării activităţilor echipei medicului de familie s-a constatat că
programarea pacienţilor, optimizarea programului de lucru al medicului şi a duratei
de consultaţie permit sporirea accesibilităţii populaţiei la serviciile primare de 1,6 ori, totodată majorând semnificativ şi satisfacţia pacienţilor. Optimizarea activităţii
echipei medicului de familie poate fi atinsă in urma trierii complexe a pacientului la
etapa preconsultaţie şi pregătirea lui pentru consultaţie la nivelul asistentului medical
in sala de triaj. Alte metode, aşa ca majorarea duratei examenului medical, consilierea
pacientului, activităţi profilactice, implementarea confidenţialităţii vizitei, separarea
activităţii medicului de cea a asistenţilor, fiecare membru al echipei indeplinind
activităţi ce corespund nivelului său de pregătire, conduc cu siguranţă la sporirea
calităţii consultaţiei medicului de familie. Totodată, este posibilă utilizarea maximă a
capacităţilor asistentului medical prin sporirea implicării lui pe parcursul vizitei,
instruirea şi posedarea unui număr mai mare de deprinderi practice, transferarea
activităţilor de secretariat în responsabilitatea asistentului şi implicarea lui cât mai
activă în soluţionarea problemelor ce ţin de promovarea modului sănătos de viată.
În lucrare sunt demonstrate eficienţa activităţii în echipă prin sincronizarea şi
divizarea activităţilor medicale, optimizarea serviciilor prin completare reciprocă şi în
baza funcţiilor bine determinate ale medicului de familie şi asistentului său medical.
Rezultatele cercetărilor au demonstrat influenţa metodelor manageriale
contemporane asupra eficienţei activităţii echipei medicului de familie prin:
- stabilirea duratei unei consultaţii a medicului de familie de 20 de minute şi a programului de lucru al echipei medicului de familie in oficiu de 5 ore;
- organizarea activităţilor echipei medicului de familie în oficiu doar în bază de programare;
- implementarea obligatorie a principiului de triere a pacientului preconsultaţie la nivel de asistent medical;
- delimitarea/separarea activităţii asistentului de consultaţia medicului de familie;
- implementarea aspectului confidenţialităţii consultaţiei medicului;
- implementarea postului medical la etapa postconsultaţie;
- intensificarea instruirii medicilor de familie şi asistenţilor lor medicali;
- concentrarea activităţilor echipei medicului de familie pe promovarea modului sănătos de viaţă prin crearea şcolilor pentru pacienţi;
- implementarea alegerii libere a medicului de familie.
Implementarea metodelor propuse au demonstrat un impact considerabil intrun
timp restrâns asupra accesibilităţii, eficienţei, calităţii serviciilor de asistenţă
medicală primară şi satisfacţiei pacienţilor şi personalului medical. Importanţa
rezultatelor cercetărilor ştiinţifice este semnificativă şi prin posibilitatea simplă de
aplicare în practica instituţiilor de asistenţă medicală primară, indiferent de locul de
amplasare – urban sau rural, nu necesită alocări financiare semnificative şi nu
depinde de volumul de finanţare, fapt demonstrat în studiu în cazul instituţiilor cu o
etapă avansată a reformei.
Cuprins
CAPITOLUL I. Dezvoltarea asistenţei medicale primare
- 1.1. Principii de dezvoltare a asistenţei medicale primare
- 1.2. Asistenţa medicală primară in ţările Europei
- 1.3. Dezvoltarea asistenţei medicale primare in Republica Moldova
CAPITOLUL II. Metodica organizării cercetării
- 2.1. Evaluarea activităţilor echipei medicului de familie prin metoda
- fotocronometriei
- 2.2. Opinia medicilor de familie referitor la managementul serviciilor de
- asistenţă medicală primară
- 2.3. Opinia pacienţilor referitor la managementul serviciilor de
- asistenţă medicală primară
CAPITOLUL III. Evaluarea activităţii echipei medicului de familie în condiţii de reformă
- 3.1. Activitatea echipei medicului de familie în condiţii de etapă
- avansată a reformei
- 3.1.1. Sala de triaj – formă de optimizare a serviciilor primare la
- etapa preconsultaţie
- 3.1.2. Etapa consultaţiei medicului de familie
- 3.1.3. Evaluarea activităţii asistentului medical la etapa postconsultaţie
- 3.2. Activitatea echipei medicului de familie în condiţii de etapă precoce a reformei
- 3.3. Evaluarea activităţii medicului de familie în condiţii de etapă avansată şi etapă precoce a reformei
- 3.4. Evaluarea activităţii asistentului medicului de familie în condiţii de etapă avansată şi precoce a reformei
CAPITOLUL IV. Evaluarea calităţii serviciilor de asistenţă medicală primară
- 4.1. Opinia medicilor de familie – evaluare internă a rezultatelor reformelor
- 4.2. Opinia pacienţilor – indicator al calităţii serviciilor medicale