|
StatutTeza a fost susţinută pe 24 mai 2019 în CSSşi aprobată de CNAA pe 9 iulie 2019 Autoreferat– 0.49 Mb / în românăTezaCZU 614.2-057.87:378.661(043.2)
6.09 Mb /
în română |
Structura tezei: introducere, 5 capitole, sinteza rezultatelor obţinute, concluzii generale, recomandări practice, bibliografie din 228 de titluri, 114 pagini de text de bază, 34 tabele, 21 figuri, 8 anexe. Rezultatele studiului au fost publicate în 16 lucrări ştiinţifice.
Domeniul de studiu: Medicină.
Scopul studiului constă în evaluarea stării de sănătate a studenţilor medici în perioada anilor de studii în aspect multidimensional (fizic, mintal, social) pentru elaborarea măsurilor profilactice, de menţinere şi promovare a sănătăţii a tineretului studios.
Obiectivele studiului: aprecierea stării de sănătate fizică a studenţilor anului I şi la acelaşi contingent de studenţi la anul V, în baza examenului fizic standard; evaluarea sănătăţii mintale prin autoraportare a studenţilor din cohortă în punctul I.I şi I.V de evaluare; estimarea unor parametri socio-demografici în calitate de component al stării de sănătate a tinerilor; determinarea stării de sănătate prin autoraportare şi calităţii vieţii viitorilor medici; analiza comparativă a parametrilor de sănătate a tineretului studios; elaborarea recomandărilor de menţinere şi promovare a sănătăţii în rândul studenţilor medici.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică: a fost evaluată starea de sănătate în aspect multidimensional a tinerilor în baza cohortei de viitori medici, fiind elucidate particularitățile sănătății fizice și mintale obiective și autoraportate. În premieră, este realizat un studiu de apreciere a stării de sănătate în dinamică a studenţilor de la anul I la anul V. Confruntarea datelor obiective și subiective, obţinute în lucrare, au permis identificarea patologiilor, ce solicită optimizarea conduitei și trasarea măsurilor de prevenție, în special în vederea minimalizării influenţei mediului academic asupra stării de sănătate a viitorilor medici. Originalitatea lucrării este asigurată de utilizarea în complex a unei serii de abordări metodologice în aprecierea stării de sănătate a studenților medici.
Problema ştiinţifică soluţionată: constă în fundamentarea ştiinţifică a abordării multidimensionale a stării de sănătate la studenţi, pentru intervenţii timpurii de profilaxie şi tratament preventiv la depistarea maladiilor existente şi elaborarea unor măsuri de modificări instituţionale în sensul promovării sănătăţii a tineretului studios. Semnificaţia teoretică. Rezultatele obținute au permis consolidarea conceptului de evaluare multidimensională a stării de sănătate a populației tinere, aparent sănătoasă, prin intermediu unui examen profilactic pe durata perioadei de formare profesională.
Valoarea aplicativă a lucrării. Rezultatele cercetării au fost utilizate pentru elaborarea unor măsuri de screening pentru depistarea precoce a stărilor premorbide şi morbide, ce ar permite reducerea cazurilor de acutizări a patologiilor existente şi îmbunătăţirea calităţii vieţii studenţilor.
Implementarea rezultatelor studiului: Rezultatele studiului au fost aprobate ca valoare ştiinţifică şi implementate în activitatea secției sănătate studenți/rezidenți a IMSP Clinica Universitară de Asistență Medicală Primară a USMF „Nicolae Testemițanu”: a fost organizat serviciul psihologic pentru acordarea asistenței specializate tinerilor în soluționarea problemelor de ordin emoţional, social, comportamental; a fost implementat programul de alimentație dietetică, în dependență de maladie, în cantinele universitare.