|
StatutTeza a fost susţinută pe 5 decembrie 2007 în CSSşi aprobată de CNAA pe 24 ianuarie 2008 Autoreferat![]() TezaCZU 73.03„1940/1990”(478)(043.3)
|
Investigaţia stiinţifică a evoluţiei ambianţei artistice din Republica Moldova din anii 1940-1990 permite o analiză mai detaliată a procesului de creaţie, a aspectelor si factorilor ce l-au influenţat. Este o perioadă complexă, contradictorie, dar conţine si realizări de voaloare în domeniul plastic.
În cadrul analizei informaţiei reflectate în procesele-verbale ale expoziţiilor de artă plastică si în alte surse documentare, autorul a avut posibilitate să evidenţieze tendinţele de bază ale dezvoltării artelor plastice caracteristice pentru fiecare deceniu al perioadei cercetate. Astfel, au fost studiate categoriile estetice, care au servit drept criterii de analiză a operelor artistilor plastici moldoveni din perioada sovietică. La acestea se refereau frumosul si urîtul; liricul, epicul si dramaticul; patosul, adevărul artistic, tipicul; naţionalul, universalul, internaţionalul, multinaţionalul etc. Partinitatea ca element definitoriu includea, de asemenea, respectivele categorii si forma un suport pentru afirmarea si instaurarea realismului socialist în ambianţa artistică din RSS Moldovenească. După încheierea perioadei sovietice în estetica plastică moldovenească va apărea noţiunea-categorie de comercial.
O altă latură marcantă, care a influenţat dezvoltarea esteticii moldovenesti sovietice, a fost tematica propusă de Ministerul culturii din URSS. În procesul de analiză a problemei respective, autorul a propus două grupuri sau două modalităţi de structurare a tematicii operelor din perioada vizată:
1. Tematica cu caracter general sau unitar pentru toate republicile URSS.
2. Tematica cu caracter particular sau concret, care a fost oglindită în planurile tematice ale expoziţiilor ori se deducea din denumirile respectivelor expoziţii.
Examinarea si sistematizarea datelor factologice care ţin de ambianţă artistică a cuprins, în special, problematica legată de acţiunile artistice din perioada respectivă: activităţile expoziţionale, structura, specificul si evoluţia lor în contextul sociocultural. Structurarea expoziţiilor pe categorii, tip si forme a permis oglindirea stării obiective a artelor plastice din perioada studiată. În înceheiere a fost propus un model de structurare a acestora. Utilizînd această structură autorul a reusit să analizeze dinamica expoziţiilor organizate de lucrătorii Muzeului Naţional de Artă al Moldovei, pe parcursul anilor 1950-2000, constatîndu-se legătura directă între dezvoltarea proceselor expoziţionale, politice si socioculturale derulate în comunitate.