|
StatutTeza a fost susţinută pe 9 decembrie 2010 în CSSşi aprobată de CNAA pe 24 februarie 2011 Autoreferat– 0.81 Mb / în română |
Structura tezei include: 3 capitole, introducere, actualitatea temei, reviul literaturii , material şi metode, rezultate proprii, discuţiile şi interpretarea lor, concluzii finale, recomandări practice, adnotare, abrevieri, anexe. Teza este expusă pe 130 pagini text de bază, conţine 20 tabele, 47 figuri, inclusiv diagrame şi imagini color, bibliografia include 144 surse de referinţe. Pe baza investigaţiilor efectuate au fost publicate 15 lucrări ştiinţifice inclusiv un manual.
Domeniul de studiu. 05.20.03: Exploatarea şi mentenanţa tehnicii agricole şi celei din industria prelucrătoare.
Scopul şi obiectivele lucrării. Scopul lucrării constă în evaluarea performanţelor energetice şi ecologice ale motoarelor cu aprindere prin comprimare alimentate cu diverse tipuri de combustibili. Obiectivele: studierea parametrilor fizico-chimici ai biocombustibilului şi uleiului de motor în acţiune; studiul performanţelor energetice şi ecologice ale motorului diesel alimentat cu diverse tipuri de combustibili; studierea impactul utilizării biocombustibilui asupra emisiilor poluante.
Semnificaţia ştiinţifică şi importanţa teoretică. S- a efectuat un studiu privind direcţiile de perspectivă la utilizarea uleiurilor vegetale şi derivatelor acestora de tip monoesteri pentru alimentarea motoarelor diesel; s-au evaluat legităţile modificării parametrilor fizico-chimici şi de exploatare ale uleiului de motor în acţiune în motoare alimentate cu ulei de rapiţă şi derivatele acestuia în amestec cu motorină; s-a elaborat sistemul cibernetic de obţinere a biocombustibilului şi modelul matematic a procesului de transesterificare al uleiului de rapiţă; s-a elaborat calculul termic al motorului cu aprindere prin comprimare alimentat cu biocombustibil.
Noutatea ştiinţifică a rezultatelor obţinute. S-a argumentat experimental utilizarea uleiului de rapiţă şi derivatele acestuia în amestec cu motorină asupra performanţelor energetice şi ecologice, stării tehnice ale motorului cu aprindere prin comprimare. S-a stabilit corelaţia dintre concentraţia emisiilor poluante în gazele de eşapament ale MAC alimentate cu diferite tipuri de combustibili. S-a stabilit că amestecurile de combustibili motorină – biocombustibil nu afectează starea tehnică a mecanismului motor.
Valoarea practică a lucrării şi implementarea rezultatelor cercetărilor ştiinţifice. Au fost cercetate şi implementate recomandări practice privind utilizarea monoesterilor obţinuţi prin transesterificarea uleiului de rapiţă în stare pură sau în amestec cu motorină la funcţionarea motorului cu aprindere prin comprimare; perfecţionarea procesului de învăţământ şi cercetare prin introducerea unor noi teme de cursuri teoretice şi lucrări de laborator la disciplinele Chimotologia agricolă; Materiale de exploatare pentru automobile pentru studenţii care îşi fac studiile în domeniul Inginerie şi activităţi inginereşti.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice. Rezultatele obţinute au fost implementate în SDE Chetrosu raionul Anenii Noi şi în procesul didactic la facultatea Ingineria Agrară şi Transportul Auto a UASM.