|
StatutTeza a fost susţinută pe 2 iunie 2006 în CSSşi aprobată de CNAA pe 28 septembrie 2006 Autoreferat![]() |
Cercetarea este consacrată istoriei formării şi dezvoltării sistemului naţional al învăţământului special în R. Moldova (SNÎS). Sunt stabilite originea învăţământului special (ÎS) în lume, în Moldova Medievală şi Modernă, în Basarabia, în RSSA Moldovenească, în RSS Moldoveanească şi în R. Moldova; etapele constituirii ÎS în lume - instituţionalizarea, deinstituţionalizarea, integrarea comunitară. Se constată că valorile SÎS au evoluat de la abordarea cu precădere socială şi moral-spirituală a persoanelor cu deficienţe la constituirea unor sisteme naţionale de educaţie şi recuperare a acestora, întemeiate ştiinţific, educaţional şi socioprofesional.
în R. Moldova nu s-a constituit un SNÎS decât abia în anii 60-70 ai sec. XX, deoarece teritoriul pe care s-a format ca stat independent au fost anexat la Rusia (apoi la URSS) exact în perioada constituirii sistemelor naţionale de învăţământ, de aceea SNÎS poartă însemnele ideologiei şi principiilor pedagogiei sovietice, dominant fiind segregarea persoanelor cu handicap prin instituţionalizare totală. Refacerea ÎS de aceea este determinată mai ales de reformarea SÎS şi constituirea SNÎS.
Ca cercetător al istoriei ştiinţei pedagogice, autoarea se produce şi în ipostază de creator al acesteia, de aceea stabileşte premisele constituirii SNÎS (cadrul legislativ-normativ, sensibilizarea societăţii civile şi a factorilor educativi şi de decizizie la problemele şi perspectvele ÎS, părţile pozitive ale SÎS sovietic, experienţele avansate în domeniu, existenţa unui sistem naţional de formare profesională iniţială şi continuă a personalului pedagogic de profil, deschiderile către experienţele şi principiile teoretice ale Occidentului), marchează problemele perioadei de constituire a SNÎS, racordat la principiile educaţiei speciale moderne - intervenţiei timpurii şi oportune, integrării, inclusiunii', urmăreşte implementarea acestora în ÎS din R. Moldova; atenţionează asupra riscurilor perioadei de reorganizare a instituţiilor de ÎS şi de integrare a copiilor cu dizabilităţi în şcoala generală, recomandă un ritm moderat de refacere/constituire a SNÎS.
Valoarea practică a cercetării constă în recomandările cu privire la consolidarea/ dezvoltarea SNÎS.
Autoarea a marcat o problemă majoră a ÎS, iar valorile produse pentru soluţionarea ei au fundamentat o nouă direcţie de cercetare - Evoluţia sistemului naţional al învăţământului special ca proces unitar teoretic-praxiologic, în cadrul câmpului educaţional european.