|
StatutTeza a fost susţinută pe 30 aprilie 2021 în CSSşi aprobată de CNAA pe 30 iulie 2021 Autoreferat![]() TezaCZU 625.7:911.9 (043.3)
|
Structura tezei: introducere, patru capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 283 de titluri, 124 anexe, 150 de pagini de text de bază, 23 de figuri, 22 tabele.
Publicaţii la tema tezei: Rezultatele obţinute sunt publicate în 17 lucrări ştiinţifice. Scopul lucrării: estimarea evoluției și a impactului rețelei de drumuri asupra componentelor naturale și socio-umane ale peisajului geografic prin intermediul SIG, atât în dinamică temporală, cât și sub aspect teritorial, pentru dezvoltarea durabilă a mediului, a economiei și a populației.
Obiectivele cercetării: evidențierea condițiilor și particularităților evoluției rețelei de drumuri în Republica Moldova, prin prisma impactului acesteia asupra peisajului geografic; determinarea rolului transportului în consolidarea economică a țării, dar și ca element integrant al peisajului geografic; crearea bazei de date spațiale a rețelei de drumuri a Republicii Moldova; analiza spațială a stării actuale a indicatorilor ce determină nivelul de dezvoltare a rețelei de drumuri a Republicii Moldova, la nivel de unități administrativ-teritoriale, în contextul impactului asupra mediului, precum și a gradului de accesibilitate a populației față de diverse servicii sociale; elaborarea recomandărilor practice pentru optimizarea și dezvoltarea durabilă a infrastructurii de transport dintr-o perspectivă geografică, în scopul dezvoltării durabile a peisajului geografic.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică: a fost restabilită evoluția rețelei de drumuri în spațiul actual al Republicii Moldova, prin prisma impactului acesteia asupra peisajului geogafic, atât asupra componentelor naturale, cât și asupra componentelor socio-umane, prin calcularea, în premieră, a indicilor ce caracterizează structura rețelei de drumuri și accesibilitatea populației față de serviciile sociale. Au fost elaborate o serie de hărți cu privire la rețeaua de drumuri, care pot servi drept suport pentru elaborarea de politici de optimizare a rețelelor de drumuri la nivel național, regional și local, atât sub aspect de politici de mediu, cât și de dezvoltare economică. Studii asupra accesibilității de transport, sub aspect geoinformațional, au fost realizate în premieră. Pentru prima dată au fost calculați indicatorii structurali ai rețelei de drumuri pentru Republica Moldova.
Problema științifică importantă soluționată în domeniu – fundamentarea ştiinţifică a evoluției rețelei de drumuri în Republica Moldova, a determinării gradului de accesibilitate a populației la utilizarea infrastructurii de transport rutier și a importanței acesteia sub aspect economic și de mediu a condus la modelarea geoinformațională a rețelei de drumuri și a impactului acesteia asupra componentelor naturale și socio-umane ale peisajului geografic, fapt ce a permis determinarea disparităților teritoriale cu privire la indicatorii ce caracterizează rețeaua de drumuri și la reliefarea impactului drumurilor asupra peisajului geografic.
Semnificaţia teoretică a invetigației: identificarea și prezentarea descriptică a reperelor teoretice cu privire la geografia transporturilor; stabilirea evoluției rețelei rutiere pe teritoriul Republicii Moldova până în prezent; elucidarea impactului rețelei de drumuri asupra componentelor naturale și a celor socio-umane ale peisajului geografic.
Valoarea aplicativă a lucrării – rezultatele cercetării vor putea fi utilizate în elaborarea strategiilor de dezvoltare a sistemului de transport rutier. Studiul realizat va fi util pentru viitorul Plan de Amenajare a Teritoriului Național în contextul transformărilor demografice și socio-economice în Republica Moldova; pentru APL (raionale, comunale), ADR (Agențiile de Dezvoltare Regională), instituții de stat în domeniul proiectării și amenajării teritoriului pentru implementarea proiectelor sociale și Agenția de Stat a Drumurilor; Institutul Național de Cercetări Economice; Institutul de Ecologie și Geografie.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice: proiectul instituțional 15.817.06.12A Studiul peisajelor
culturale pe teritoriul Republicii Moldova în contextul dezvoltării durabile (2014-2019); Programul de
Stat (2020-2023) Modificări şi tendinţe spaţio-temporale ale componentelor de mediu din bazinul
hidrografic Bâc sub impactul antropic, (cifrul nr. 20.80009.7007.24), dar și în cadrul cursurilor de
Geografie Umană a Republicii Moldova, predate la Facultatea de Geografie a Universității de Stat din
Tiraspol. Rezultatele studiului au fost implementate în cadrul Agenției de Stat a Drumurilor și a
Ministerului Economiei și Infrastructurii prin elaborările de materiale cartografice cu privire la rețeaua de
drumuri.