Comisia de atestare
Comisia de acreditare
Comisiile de experţi
Dispoziţii, instrucţiuni
Acte normative
Nomenclator
Instituţii
Consilii
Seminare
Teze
Conducători de doctorat
Deţinători de grad
Doctoranzi
Postdoctoranzi
CNAA logo

 română | русский | english


Evoluția rețelei rutiere și impactul acesteia asupra peisajului geografic în Republica Moldova: abordare geoinformațională


Autor: Mamot Vitalie
Gradul:doctor în Ştiinţe geonomice
Specialitatea: 11.00.11 - Protecţia mediului ambiant şi folosirea raţională a resurselor naturale
Anul:2021
Conducători ştiinţifici: Valentin Sofroni
doctor habilitat, profesor universitar, Universitatea de Stat din Tiraspol
GROZA Octavian
doctor în geografie, profesor universitar, Universitatea Alexandru Ioan Cuza, Iaşi
Instituţia: Universitatea de Stat din Tiraspol

Statut

Teza a fost susţinută pe 30 aprilie 2021 în CSS
şi aprobată de CNAA pe 30 iulie 2021

Autoreferat

Adobe PDF document0.49 Mb / în română

Teza

CZU 625.7:911.9 (043.3)

Adobe PDF document 16.00 Mb / în română
329 pagini


Cuvinte Cheie

rețea rutieră, peisaj geografic, SIG, sistem geotehnic, geografia transporturilor, accesibilitate geografică, impact, evoluție, indici structurali ai rețelei rutiere, dezvoltare durabilă

Adnotare

Structura tezei: introducere, patru capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 283 de titluri, 124 anexe, 150 de pagini de text de bază, 23 de figuri, 22 tabele.

Publicaţii la tema tezei: Rezultatele obţinute sunt publicate în 17 lucrări ştiinţifice. Scopul lucrării: estimarea evoluției și a impactului rețelei de drumuri asupra componentelor naturale și socio-umane ale peisajului geografic prin intermediul SIG, atât în dinamică temporală, cât și sub aspect teritorial, pentru dezvoltarea durabilă a mediului, a economiei și a populației.

Obiectivele cercetării: evidențierea condițiilor și particularităților evoluției rețelei de drumuri în Republica Moldova, prin prisma impactului acesteia asupra peisajului geografic; determinarea rolului transportului în consolidarea economică a țării, dar și ca element integrant al peisajului geografic; crearea bazei de date spațiale a rețelei de drumuri a Republicii Moldova; analiza spațială a stării actuale a indicatorilor ce determină nivelul de dezvoltare a rețelei de drumuri a Republicii Moldova, la nivel de unități administrativ-teritoriale, în contextul impactului asupra mediului, precum și a gradului de accesibilitate a populației față de diverse servicii sociale; elaborarea recomandărilor practice pentru optimizarea și dezvoltarea durabilă a infrastructurii de transport dintr-o perspectivă geografică, în scopul dezvoltării durabile a peisajului geografic.

Noutatea şi originalitatea ştiinţifică: a fost restabilită evoluția rețelei de drumuri în spațiul actual al Republicii Moldova, prin prisma impactului acesteia asupra peisajului geogafic, atât asupra componentelor naturale, cât și asupra componentelor socio-umane, prin calcularea, în premieră, a indicilor ce caracterizează structura rețelei de drumuri și accesibilitatea populației față de serviciile sociale. Au fost elaborate o serie de hărți cu privire la rețeaua de drumuri, care pot servi drept suport pentru elaborarea de politici de optimizare a rețelelor de drumuri la nivel național, regional și local, atât sub aspect de politici de mediu, cât și de dezvoltare economică. Studii asupra accesibilității de transport, sub aspect geoinformațional, au fost realizate în premieră. Pentru prima dată au fost calculați indicatorii structurali ai rețelei de drumuri pentru Republica Moldova.

Problema științifică importantă soluționată în domeniu – fundamentarea ştiinţifică a evoluției rețelei de drumuri în Republica Moldova, a determinării gradului de accesibilitate a populației la utilizarea infrastructurii de transport rutier și a importanței acesteia sub aspect economic și de mediu a condus la modelarea geoinformațională a rețelei de drumuri și a impactului acesteia asupra componentelor naturale și socio-umane ale peisajului geografic, fapt ce a permis determinarea disparităților teritoriale cu privire la indicatorii ce caracterizează rețeaua de drumuri și la reliefarea impactului drumurilor asupra peisajului geografic.

Semnificaţia teoretică a invetigației: identificarea și prezentarea descriptică a reperelor teoretice cu privire la geografia transporturilor; stabilirea evoluției rețelei rutiere pe teritoriul Republicii Moldova până în prezent; elucidarea impactului rețelei de drumuri asupra componentelor naturale și a celor socio-umane ale peisajului geografic.

Valoarea aplicativă a lucrării – rezultatele cercetării vor putea fi utilizate în elaborarea strategiilor de dezvoltare a sistemului de transport rutier. Studiul realizat va fi util pentru viitorul Plan de Amenajare a Teritoriului Național în contextul transformărilor demografice și socio-economice în Republica Moldova; pentru APL (raionale, comunale), ADR (Agențiile de Dezvoltare Regională), instituții de stat în domeniul proiectării și amenajării teritoriului pentru implementarea proiectelor sociale și Agenția de Stat a Drumurilor; Institutul Național de Cercetări Economice; Institutul de Ecologie și Geografie.

Implementarea rezultatelor ştiinţifice: proiectul instituțional 15.817.06.12A Studiul peisajelor culturale pe teritoriul Republicii Moldova în contextul dezvoltării durabile (2014-2019); Programul de Stat (2020-2023) Modificări şi tendinţe spaţio-temporale ale componentelor de mediu din bazinul hidrografic Bâc sub impactul antropic, (cifrul nr. 20.80009.7007.24), dar și în cadrul cursurilor de Geografie Umană a Republicii Moldova, predate la Facultatea de Geografie a Universității de Stat din Tiraspol. Rezultatele studiului au fost implementate în cadrul Agenției de Stat a Drumurilor și a Ministerului Economiei și Infrastructurii prin elaborările de materiale cartografice cu privire la rețeaua de drumuri.

Cuprins


1. BAZA TEORETICĂ ȘI METODOLOGICĂ A STUDIILOR CU PRIVIRE LA INFRASTRUCTURA DE TRANSPORT RUTIER ȘI RELAȚIA SISTEM DE TRANSPORT RUTIER – PEISAJ GEOGRAFIC
  • 1.1. Abordarea teoretică a infrastructurii de transport rutier în contextul geografiei transporturilor și a termenilor complementari cu privire la rețeaua de drumuri
  • 1.2. Baza metodică și informațională a studiilor cu privire la relația sistem de transport rutier – peisaj geografic
  • 1.3. Abordarea geoinformațională în determinarea accesibilității și modelării impactului rețelei de drumuri asupra peisajului geografic.
  • 1.4. Concluzii la capitolul 1

2. EVOLUȚIA REȚELEI DE DRUMURI PE TERITORIUL REPUBLICII MOLDOVA PRIN PRISMA IMPACTULUI ACESTEIA ASUPRA PEISAJULUI GEOGRAFIC
  • 2.1. Evoluția formării rețelei de drumuri până în secolul al XX-lea..
  • 2.2. Evoluția rețelei de drumuri pe parcursul secolului al XX-lea și până în prezent.
  • 2.3. Concluzii la capitolul 2

3. IMPACTUL REȚELEI RUTIERE ASUPRA COMPONENTELOR NATURALE/DE MEDIU ALE PEISAJULUI GEOGRAFIC
  • 3.1. Indicatori de dezvoltare durabilă a infrastructurii de transport rutier
  • 3.2. Impactul rețelei rutiere asupra componentelor naturale ale peisajului geografic
  • 3.3. Studiu de impact asupra peisajului geografic. Drumul R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România
  • 3.4. Concluzii la capitolul 3

4. IMPACTUL REȚELEI RUTIERE ASUPRA COMPONENTELOR SOCIO-UMANE ALE PEISAJULUI GEOGRAFIC
  • 4.1. Analiza elementelor structurale ale rețelei de transport rutier și a indicatorilor calității infrastructurii de transport rutier
  • 4.2. Impactul rețelei rutiere asupra componentelor socio-umane. Analiza indicatorilor ce atestă accesibilitatea de transport rutier pentru unitățile administrativ-teritoriale din Republica Moldova. Studii de caz
  • 4.3. Accesibilitatea populației Republicii Moldova față de cele mai importante structuri sociale
  • 4.4. Concluzii la capitolul 4

CONCLUZII GENERALE ȘI RECOMANDĂRI
BIBLIOGRAFIE
ANEXE
ACTE DE IMPLEMENTARE
DECLARAȚIA PRIVIND ASUMAREA RĂSPUNDERII
CV AUTORULUI