|
|
Statut
Teza a fost susţinută pe 16 iulie 2007 în CSS şi aprobată de CNAA pe 20 septembrie 2007
Autoreferat
– 0.28 Mb / în română
Teza
CZU 784.4:398(478)(043.3)
5.07 Mb /
în română
178 pagini |
Cuvinte Cheie
Genul de lied în creatia compozitorilor români, creatia compozitorului Gheorghe Dima, muzica româneasca moderna, genul vocal, liedul romantic, lucrari vocale originale, prelucrari de cântece poporale, prelucrari de vechi cântece românesti, prelucrari de cântece bisericesti, balade, lieduri de expresie lirico-dramatica, lieduri de expresie satirica, interpretarea vocala, interpretarea pianistica, stilistica interpretarii musicale, analiza comparata
Adnotare
In lucrare se analizeaza creatia vocal-camerala a lui Gheorghe Dima, creatorul
liedului românesc romantic. Cântecele acestui compozitor sunt aratate în contextul
întregii culturi muzicale a României secolului al XIX-lea, în perspectiva istorica, în
contextul activitatii de compozitor, interpret si pedagog a lui Gheorghe Dima. Se
examineaza particularitatile genului si stilului muzicii vocal-camerale, se analizeaza
principiile artistico-estetice ale compozitorului.
Teza contine de asemenea clasificarea liedurilor lui Gh.Dima în functie de
textul poetic (pe versuri de poeti straini sau români, versuri populare) si de continutul
expresiv-emotional (lirico-dramatic, satiric etc.). Separat se analizeaza prelucrarile de
melodii populare cu diferite aplecari catre gen.
Un loc important în teza li se acorda problemelor de interrpetare a pieselor
vocal-camerale ale lui Gh.Dima. In mod deosebit se abordeaza problemele legate de
tehnica vocala, atunci când este vorba de interpretare într-un anumit ambitus si cu un
anumit tip de voce. Se dau recomandari pentru intonarea expresiva a melodiei,
însusirea dificultatilor ritmice, dinamice si agogice, dupa forma muzicala, care se
reliefeaza firesc din punctul de vedere al dramaturgiei. Se analizeaza si factura partidei
de pian, evidentiindu-se relatia dintre melodia vocala si sustinerea instrumentala.
In încheierea capitolului de baza al tezei se propune analiza comparata a doua
lieduri de Gh.Dima, în diferite abordari interpretative.
Teza este completata de o ampla lista bibliografica si enumerarea completa a
lucrarilor compozitorului.
Cuprins
Capitolul I. Dimensiunile stilistice ale genului de lied în creatia lui Gheorghe Dima
- I.1. Gheorghe Dima, personalitate complexa a epocii sale
- I.1.1. Gheorghe Dima în peisajul cultural al epocii sale
- I.1.2. Gheorghe Dima, interpret si pedagog al cântului
- I.2. Gheorghe Dima, întemeietor al liedului românesc
- I.2.1. Apartenenta genuistica
- I.2.2. Permanente estetice în genul de lied
- I.3. Liedurile lui Gheorghe Dima
- I.3.1. Lucrarile originale pe versuri de poeti straini
- I.3.2. Lucrarile originale pe versuri de poeti români
- I.3.2.1. Liedurile de expresie lirico-dramatica
- I.3.2.2. Liedurile de expresie satirica
- I.3.2.3. Baladele
- I.3.2.4. Ciclul de lieduri „Din lumea copiilor”
- I.3.3. Prelucrarile de „cântece poporale”
- I.3.3.1. Prelucrarile de „vechi cântece românesti”
- I.3.3.2. Prelucrarile de cântece bisericesti si liedurile cu subiect religios
Capitolul II. Stilistica interpretarii liedurilor lui Gheorghe Dima
- II.1. Particularitati tehnice în interpretarea vocala
- II.1.1. Ambitusul si tipul de voce
- II.1.2. Melodia
- II.1.3. Ritmul si metrul
- II.1.4. Formele muzicale, dinamica, tempo-ul si agogica
- II.2. Particularitati tehnice în interpretarea pianistica
- II.2.2. Scriitura pianistica
- II.3. Modalitati de particularizare a expresiei artistice în interpretare
- II.3.1. Problematica interpretarii muzicale
- II.3.1. Relatia text – muzica
- II.3.2. Relatia voce – pian
- II.3.3. Model de analiza comparata a unor lieduri de Gheorghe Dima