|
StatutTeza a fost susţinută pe 22 decembrie 2010 în CSSşi aprobată de CNAA pe 31 martie 2011 Autoreferat– 0.56 Mb / în română |
Structura tezei: Introducere, patru capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 319 de titluri, 12 anexe, 154 de pagini de text de bază. Rezultatele obţinute sunt reflectate în 16 publicaţii ştiinţifice
Domeniul de studiu: Teza cercetează o problemă importantă din istoria popoarelor Europei de Est în secolul XX – politica regimului totalitar comunist în domeniul învăţământului istoric.
Scopul şi obiectivele tezei: În prezenta teză de doctorat, autorul şi-a propus scopul de a efectua o investigare complexă a politicii Statului sovietic în domeniul învăţământului istoric superior (1944-1965). Principalele obiective propuse sunt: analiza tezelor teoretico-metodologice ale politicii statului şi învăţământului istoric, a particularităţilor dezvoltării învăţământului istoric superior în perioada postbelică; aprecierea impactului factorilor politici asupra învăţământului şi ştiinţei istorice din URSS; cercetarea procesului de implementare a modelului sovietic al învăţământului istoric superior în RSSM; analiza politicii de cadre de la Facultăţile de Istorie din RSSM şi a procesului de studiere a istoriei naţionale în contextul istoriei URSS.
Problema ştiinţifică importantă soluţionată: Autorul contribuie la desovietizare, la demistificarea istoriei prin determinarea şi analiza politicii statului sovietic, a impactului acesteia în domeniul învăţământului istoric superior.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică constă în cercetarea complexă a politicii Statului sovietic în domeniul învăţământului istoric superior. Până în prezent nu a fost publicată nici o lucrare care să elucideze tema dată. Pentru prima dată sunt elucidate unele aspecte noi ale problemei: impactul ideologic asupra învăţământului istoric; consecinţele Congresului XX al PCUS în domeniul învăţământului istoric; politica statului privind studierea istoriei naţionale, elaborarea şi editarea primei sinteze de Istorie a Moldovei, politica de cadre la facultăţile de istorie. Noutatea ştiinţifică se întemeiază şi pe analiza documentelor inedite, reactualizarea punctelor de vedere privind marxism-leninismul.
Semnificaţia teoretică şi valoarea aplicativă a lucrării: În teză este analizată teoria marxistă a istoriei, mecanismul de influenţă a politicului asupra ştiinţei şi învăţământului istoric. Materialul sintetizat, precum şi concluziile la tema în cauză pot fi utilizate atât la elaborarea unor studii privind Învăţământul istoric superior în RSSM; Sistemul politic din Moldova Sovietică; Politica Statului sovietic în domeniul culturii etc., cât şi în procesul didactico-ştiinţific la instituţiile academice de profil, în cadrul cursurilor normative, cursurilor şi seminarelor speciale.