Comisia de atestare
Comisia de acreditare
Comisiile de experţi
Dispoziţii, instrucţiuni
Acte normative
Nomenclator
Instituţii
Consilii
Seminare
Teze
Conducători de doctorat
Deţinători de grad
Doctoranzi
Postdoctoranzi
CNAA logo

 română | русский | english

CNAA / Teze / 2021 / august /

Dezvoltarea competenței de comunicare la preșcolarii cu cerințe educaționale speciale


Autor: Luchianenco Lilia
Gradul:doctor în Ştiinţe ale educaţiei
Specialitatea: 13.00.03 - Pedagogie specială
Anul:2021
Conducător ştiinţific: Aurelia Racu
doctor habilitat, profesor universitar, Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" din Chişinău
Instituţia: Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" din Chişinău

Statut

Teza a fost susţinută pe 20 august 2021 în CSS
şi aprobată de CNAA pe 26 noiembrie 2021

Autoreferat

Adobe PDF document0.67 Mb / în română
Adobe PDF document0.56 Mb / în engleză

Teza

CZU 376:373.2(043.3)

Adobe PDF document 3.54 Mb / în română
207 pagini


Cuvinte Cheie

competență, comunicare, limbă, limbaj, dislalie polifonemat ică, dezvoltare, eficientizare, preșcolar, familie, joc, cerințe educaționale speciale

Adnotare

Volumul și structura tezei. Teza conține introducere, trei capitole, concluzii generale și reco mandări, bibliografie (253 de surse), 40 anexe. În total teza conține 131 pagini text de bază, 24 de figuri și 16 tabele. Rezultatele cercetării au fost publicate în 7 lucrări științifice.

Domeniul de studiu: se referă la teoria și practica pedagogiei speciale.

Scopul cercetării constă în elaborarea și validarea experimentală a condițiilor și a strategiilor teoretico-practice a procesului vizat, care va include Modelului psihopedagogic de eficientizare a dezvoltării competenței de comunicare la preșcolarii cu dislalie polifonematică. Obiectivele cercetării: stabilirea cadrului conceptual privind dezvoltarea competenței de comunicare la preșcolari; identificarea componentelor competenței de comunicare la preșcolari; determinarea principiilor, condițiilor și a strategiilor psihopedagogice de eficiență la preșcolarii dislalie polifonematică; evaluarea competenței de comunicare pentru a aprecia zona actualei dezvoltări și zona proximei dezvoltări; argumentarea colaborării familiei cu instituția de educație timpurie în contextul dezvoltării competenței de comunicare la preșcolarii cu dislalie polifonematică; elaborarea, experimentarea și validarea Modelului psihopedagogic de eficientizare a dezvoltării competenței de comunicare la preșcolarii cu dislalie polifonematică.

Noutatea și originalitatea științifică a cercetării constă în conceptualizarea dezvoltării competenței de comunicare la preșcolarii cu dislalie polifonematică și abordarea studierii aprofundate a condițiilor și strategiilor psihopedagogice de dezvoltare a competenței nominalizate. La fel, este nou și original aspectul, demonstrării impactului dezvoltativ a competenței de comunicare asupra formării personalității preșcolarilor cu dislalie polifonematică prin elaborarea și validarea ghidurilor și suporturilor științifico-metodologice în problema dezvoltării competenței de comunicare la preșcolarii cu dislalie polifonematică. Rezultatele științifice obținute în cercetare constau în validarea și implementarea instrumentelor psihopedagogice de dezvoltare a competenței de comunicare, structurate în modelul psihopedagogic vizat, experimentat și validat în instituția de educație timpurie.

Valoarea teoretică a cercetării constă în analiza evoluției conceptului de competență de comunicare, stabilirea metodelor de dezvoltare a competenței de comunicare la preșcolarii cu cerințe educaționale speciale și fundamentarea teoretico-practică a Modelului psihopedagogic de eficientizare a dezvoltării competenței de comunicare la preșcolarii cu dislalie polifonematică.

Valoarea aplicativă a cercetării rezidă în determinarea, elaborarea și validarea instrumentelor psihopedagogice de dezvoltare a competenței de comunicare, structurate în Modelului psihopedagogic de eficientizare a dezvoltării competenței de comunicare la preșcolarii cu dislalie polifonematică, care poate fi valorificat în practica de educație timpurie. Elaborarea și validarea Programului de dezvoltare a competenței de comunicare la preșcolarii cu ccerințe educaționale speciale.

Implementarea rezultatelor științifice s-a realizat în cadrul experimentului psihopedagogic prin aplicarea Modelului psihopedagogic de eficientizare a dezvoltării competenței de comunicare la preșcolarii cu dislalie polifonematică și valorificarea programului și strategiilor de dezvoltare a competenței de comunicare la preșcolarii cu cerințe educaționale speciale.

Cuprins


1. REPERE TEORETICE PRIVIND DEZVOLTAREA COMPETENȚEI DE COMUNICARE LA PREȘCOLARII CU CERINȚE EDUCAȚIONALE SPECIALE
  • 1.1. Conceptele de bază: competență, comunicare, competența de comunicare și preșcolarii cu cerințe educațio nale speciale
  • 1.2. Abordări și orientări teoretic privind dezvoltărea competenței de comunicare la preșcolarii cu cerințe educațio nale speciale
  • 1.3. Particularități psihopedagogice de dezvoltare a competenței de comunicare la preșcolarii cu cerințe educaționale speciale
  • 1.4. Concluzii la capito lul 1

2. DIMENSIUNEA METODOLOGICĂ DE DEZVOLTARE A COMPETENȚEI DE COMUNICARE LA PREȘCOLARII CU CERINȚE EDUCAȚIONALE SPECIALE
  • 2.1. Cadrul psihopedagogic de evaluare a dezvoltării competenței de comunicare la preșcolarii cu cerințe educațio nale speciale
  • 2.2. Colaborarea familiei cu instituția prescolară în contextul dezvoltării competenței de comunicare la preșco larii cu cerințe educațio nale speciale
  • 2.3. Jocul – metodă eficientă în dezvoltarea competenței de comunicare la preșcolarii cu cerințe educaționale speciale
  • 2.4. Concluzii la capitolul 2

3. COORDONATA EXPERIMENTALĂ DE VALORIFICARE A ACTIVITĂȚII DE DEZVOLTARE A COMPETENȚEI DE COMUNICARE LA PREȘCOLARII CU CERINȚE EDUCAȚIONALE SPECIALE
  • 3.1. Nivelul dezvoltării competenței de comunicare la preșcolarii cu cerințe educaționale speciale
  • 3.2. Modelul psihopedagogic de eficient izare a dezvoltării competenței de comunicare la preșcolarii cu cerințe educaționale speciale
  • 3.3. Impactul format iv al eficient izării dezvoltării competenței de comunicare la preșcolarii cu cerințe educațio nle speciale
  • 3.4. Concluzii la capito lul 3

CONCLUZII GENERALE ȘI RECOMANDĂRI
BIBLIOGRAFIE
ANEXE
DECLRAȚIE DE ASUMARE A RĂSPUNDERII