|
StatutTeza a fost susţinută pe 25 mai 2010 în CSSşi aprobată de CNAA pe 5 iulie 2010 Autoreferat![]() |
Teza conţine 125 pagini de text, constând din introducere, patru capitole, concluzii, listă bibliografică din 166 de titluri şi anexe ce includ: un dicţionar, câteva schiţe, 2 scheme, lista lucrărilor cu tematică memorială a compozitorilor din Republica Moldova, 58 exemple muzicale, 5 ilustraţii. Rezultatele obţinute sunt publicate în 6 lucrări ştiinţifice.
Domeniul de studiu. Domeniul de studiu se referă la istoria muzicii naţionale. Obiectul cercetării îl constituie tematica memorială în arta muzicală. Drept subiect al cercetării au servit lucrările cu caracter memorial în creaţia compozitorilor moldoveni contemporani.
Scopul şi obiectivele lucrării. Scopul lucrării este de a releva şi a caracteriza manifestările tematicii memoriale în muzica moldovenească; de a cerceta mijloacele de expresie utilizate în lucrările memoriale ale compozitorilor Republicii Moldova, în baza observaţiilor ştiinţifice în domenii analogice ale culturii muzicale universale. Astfel, din scopurile propuse, relevăm mai multe sarcini: de a argumenta principiile metodologice ale abordării lucrărilor cu tematică memorială; de a cerceta preistoria lucrărilor muzicale memoriale moderne şi de a releva rădăcinile istorice ale acestora; de a caracteriza mijloacele de expresie utilizate în lucrările analizate; de a prezenta o panoramă generală a lucrărilor autohtone ce se referă la acest grup tematic; de a analiza, de pe aceste poziţii, cele mai reprezentative lucrări ale compozitorilor din Republica Moldova.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică. Inovaţia ştiinţifică a tezei este determinată de faptul că lucrarea este prima cercetare specială, dedicată problemei conţinutului memorial în muzica compozitorilor Republicii Moldova. În cercetare este investigat un complex întreg de mijloace de expresie, utilizate de compozitorii moldoveni în lucrările memoriale pentru orchestră simfonică şi formaţii cameral-instrumentale. S-a stabilit, că lucrările scrise în genul de poem simfonic reprezintă comemorări muzicale în domeniul muzicii instrumentale semnată de compozitorii Republicii Moldova. De asemenea, pentru prima dată au fost incluse în circuitul ştiinţific multe partituri editate sau în manuscris ale lucrărilor cu tematică memorială ce se găseau în arhivele personale ale compozitorilor.
Semnificaţia teoretică. Semnificaţia teoretică este legată de dezvoltarea ulterioară a problemei conţinutului muzical în calitate de categorie a muzicologiei moderne, cu reflectarea acesteia în domeniul lucrărilor cu tematică memorială.
Valoarea aplicativă a lucrării. Rezultatele practice ale lucrării de faţă pot fi utilizate în programele didactice, în cursurile de istorie a muzicii, teoria formelor şi istoria muzicii naţionale, la toate nivelurile instruirii muzicale în republică.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice. Rezultatele investigaţiilor ştiinţifice sunt puse la baza cursurilor didactice „Conţinutul muzical” şi „Istoria muzicii naţionale” elaborate de autoarea tezei în cadrul prelegerilor la Colegiul Superior de Muzică „A. Rubinştein”, or. Tiraspol.
În examinare [2] :
Arhiva tezelor: