|
StatutTeza a fost susţinută pe 27 decembrie 2006 în CSSşi aprobată de CNAA pe 14 iunie 2007 Autoreferat![]() TezaCZU 81’1(043.3)
|
Problematica acestui studiu ţine de imaginea publicitară - mijloc de comunicare de o frecvenţă sporită. Cercetarea reprezintă o analiză din diferite perspective a mesajelor publicitare ce au apărut în ultimii ani în presa din ţară şi de peste hotarele ei. Manifestul publicitar conţine o imagine şi un text ce poate varia de la un cuvânt la un enunţ. Totodată e de menţionat că există o conjugare a acestor două elemente verbal-iconice în discursul publicitar. Obiectul prezentei lucrări l-a constituit imaginea publicitară, or importanţa ei fiind, la ora actuală, în ascensiune.
Scopul general al cercetării a fost de a stabili semnificaţia imaginii fixe din cadrul mesajului publicitar din diferite perspective: lingvistică, psihologică şi socială. Purtătorul de sens în imagine poate fi considerat semnul iconic. Definitivarea acestuia prezintă subiectul de cercetare a multor şcoli: americană, canadiană, belgiană, franceză, italiană. O imagine conţine, în general, mai multe semne iconice ce au un caracter analogic la nivel calitativ şi cantitativ. Pornind de la corelaţia dintre semnul iconic şi semnul lingvistic şi comparând aceste semne, au fost stabilite nişte tehnici specifice limbajului verbal, aplicabile la imaginea publicitară. Astfel, funcţiile limbajului verbal le putem regăsi în funcţiile imaginii fixe, unele din acestea fiind productive, altele mai puţin fertile.
Figurile retorice mai frecvent folosite în limbajul verbal sunt utilizate la crearea imaginii publicitare. E vorba atât de figurile la nivelul paradigmei, cât şi de cele la nivelul sintagmei. Trecerea de la semn la sens se face prin intermediul retoricii care permite apropierea de o problemă fundamentală, şi anume de cea a sensului ce se vrea exprimat printr-un semn, în cazul studiului dat- a semnului vizual (verbal-iconic).
Aspectul psihologic în percepţia şi decodificarea mesajului publicitar este de o importanţă primordială. Orice element inclus în manifestul publicitar (personaj, obiect, text sau lipsa acestora) urmăreşte scopul ca omul să cumpere produsul oferit de publicitate. Există anumite teme ce sunt exploatate preferenţial de către emiţătorii manifestelor publicitare. Aici e de menţionat caracterul estetic al imaginilor, ele adesea apropiindu-se de operele de artă.
Prezenta cercetare este o primă tentativă de genul acesta în Republica Moldova. Deoarece imaginile nu necesită traducere, s-ar putea considera acest mijloc de comunicare ca fiind unul internaţional şi prin urmare studiile de acest gen poartă un caracter oarecum universal.
În examinare [1] :
Arhiva tezelor: