|
StatutTeza a fost susţinută pe 12 iunie 2008 în CSSşi aprobată de CNAA pe 23 octombrie 2008 Autoreferat![]() TezaCZU 81’ 276. 6 : 61(043.3)
|
În lucrare este abordată problema formării motivaţiei cognitiv-instructive a studenţilor alolingvi la însuşirea limbajului medical în procesul de învăţare a limbii române, în condiţiile în care învăţarea limbii române a depăşit cadrul îngust al unei discipline de predare, devenind un factor de socializare şi profesionalizare.
În aspect teoretic sînt valorificate idei relevante ce vizează clasificarea motivelor de învăţare, tipologia şi funcţiile motivelor, în special funcţia de activizare şi direcţionare, rolul metodei active în valorificarea limbajului etc. Sunt determinate, de asemenea, fazele dificultăţilor, cunoaşterea cărora facilitează realizarea unor activităţi motivante; se analizează factorii stimulatori: predarea contrastivă a limbii române în raport cu limba maternă a studenţilor, re/evaluarea probei traducerii, care contribuie la formarea cognitivă a studentului în aspect de limbaj prin achiziţionarea terminologiei medicale, formarea competenţei de lectură a textelor în limba română etc.
Un loc aparte îl ocupă analiza caracteristicilor psiholingvistice ale dialogului şi a implicaţiilor lui didactico-metodice, a sintaxei dialogate, elementelor logico-lingvistice şi logico-funcţionale ale limbajului medical (raporturile asociative, comparative, valorice; textualizarea etc.).
Aplicarea strategică a elementelor conectiv-pivot în însuşirea limbajului medical de către studenţii alolingvi: arhivarea lexicală prin memorare, descoperirea valorii semantice şi structurale a cuvintelor, derivarea etc., oferă reale posibilităţi de motivare a studenţilor alolingvi pentru învăţarea limbii române şi însuşirea limbajului medical.
La nivel practic este determinată metodologia instruirii activizante prin examinarea tehnicilor de formare a limbajului specializat şi fundamentarea Tehnologiei însuşirii limbajului medical românesc de către studenţii alolingvi.
Elaborarea Modelului pedagogic al formării motivaţiei la însuşirea limbajului medical românesc de către studenţii alolingvi şi validarea lui experimentală proiectează ca finalitate formarea motivaţiei a studentului alolingv la însuşirea limbajului medical, adică atât în baza, prin însuşirea acestui limbaj ca proces, cât şi pentru ca să se formeze motivaţia ca atare şi competenţa comunicativă, ca scop. În felul acesta s-a demonstrat că motivaţia se bazează pe limbaj şi contribuie la însuşirea limbajului, iar însuşirea limbajului influenţează motivaţia studenţilor, motivaţie care obţine, astfel, determinativul de ascendentă.
În examinare [1] :
Arhiva tezelor: