|
|
Statut
Teza a fost susţinută pe 28 ianuarie 2005 în CSS şi aprobată de CNAA pe 21 aprilie 2005
Autoreferat
– 0.58 Mb / în română
|
Cuvinte Cheie
copil, adult, interacţiune socială, comunicare, sferă cognitivă, inteligentă, dezvoltare intelectuală, atitudine obiectuală, atitudine subiectuală, planul intern al acţiunii, formă de comunicare, trebuinţă de comunicare, comunicare situativ-personală, situativ-constructivă, nesituativ-cognitivă, nesituativ-personală, comunicare nesituativă teoretico-practică, comunicare personal-intimă, deficit cronic de comunicare, pruncie, copilăria fragedă, vârsta preşcolară, mica şcolaritate, preadolescenţa
Adnotare
În teza de doctor habilitat impactul comunicării cu adultul asupra
dezvoltării intelectuale a copiilor din copilăria fragedă până în preadolescenţă
este abordat în contextul teoriei cultural-istorice a dezvoltării psihice şi pe baza
concepţiei despre activitatea comunicativă. Au fost depistate unele
particularităţi specifice ale influenţei comunicării cu adultul asupra inteligenţei
în copilăria fragedă, perioada preşcolară, mica şcolaritate şi preadolescenţă.
Prin compararea structurii şi nivelului dezvoltării intelectuale a copiilor, care se
educă în familie cu a celor instituţionalizaţi s-a demonstrat, că comunicarea cu
adultul este o determinantă permanentă a dezvoltării cognitive, iar aportul ei
depinde de conţinutul dominant al trebuinţei de comunicare a subiectului.
Modificarea conţinutului trebuinţei de comunicare cu adultul în
condiţiile experimentului formativ are consecinţe pentru capacitatea copilului
de a realiza operaţii mintale în situaţii cu conţinuturi sociale, influenţând
totodată neoformaţiunile cognitive, caracteristice vârstei.
Rezultatele cercetării pot fi aplicate în domeniul educaţiei copiilor de
diferite vârste, în procesul de pregătire a cadrelor didactice pentru unităţile de
învăţământ de tip închis şi deschis, pentru pedagogizarea părinţilor.
Cuprins
CAPITOLUL 1. Impactul comunicării asupra dezvoltării intelectuale: orientări moderne
- 1.1. Dimensiunea psihologică generală a comunicării şi influenţa ei asupra inteligenţei
- 1.2. Impactul comunicării din perspectivă psihosociologică
- 1.3. Comunicare şi dezvoltare intelectuală în concepţia activităţii comunicative
Capitolul 2. Abordarea cultural-istorică a impactului comunicării cu adultul asupra dezvoltării intelectuale
- 2.1. Dezvoltarea intelectuală: delimitări conceptuale
- 2.2. Teoria cultural-istorică a dezvoltării psihice – baza conceptuală a cercetării relaţiei „comunicare - dezvoltare intelectuală”
- 2.3. Trebuinţa de comunicare şi dezvoltarea intelectuală
- 2.4. Modelul conceptual al impactului comunicării cu adultul asupra dezvoltării intelectuale
CAPITOLUL 3. Implicaţii ale comunicării cu adultul în dezvoltarea intelectuală a copiilor de vârstă fragedă
- 3.1. Obiective investigaţionale şi consideraţii metodice
- 3.2. Impactul comunicării cu adultul asupra dezvoltării intelectuale în anul doi de viaţă
- 3.3. Operarea cu imaginile în plan intern în anul trei de viaţă
- 3.4. Raportul dintre conţinutul trebuinţei comunicative şi acţiunile intelectuale în copilăria timpurie
- 3.5. Discutarea rezultatelor referitor la impactul comunicării cu adultul asupra dezvoltării intelectuale a copiilor de vârstă fragedă
CAPITOLUL 4. Dezvoltarea intelectuală a preşcolarului în comunicarea cu adultul
- 4.1. Particularităţi ale comunicării cu adultul în eşantioanele experimentale
- 4.2. Studiu experimental al impactului comunicării cu adultul asupra dezvoltării intelectuale a preşcolarului
- 4.3. Trebuinţa de colaborare cu adultul în domeniul practic şi particularităţile dezvoltării intelectuale
Capitolul 5. Comunicarea cu adultul şi dezvoltarea intelectuală în perioada micii şcolarităţi
- 5.1. Conţinutul trebuinţei de comunicare cu adultul a elevilor de vârstă şcolară mică1
- 5.2. Specificul trebuinţei de comunicare cu adultul a elevilor mici din şcoala internat
- 5.3. Caracteristici ale dezvoltării intelectuale în comunicare cu adultul
- 5.4. Influenţa exersării comunicării cu adultul asupra dezvoltării intelectuale în perioada micii şcolarităţi
CAPITOLUL 6. Contribuţia comunicării cu adultul la dezvoltarea intelectuală a preadolescentului
- 6.1. Sfera comunicativă a preadolescentului: Celălalt, mai mare
- 6.2. Particularităţi ale dezvoltării intelectuale în raport cu caracteristicile comunicării
- 6.3. Dependenţa gândirii creative a preadolescenţilor de sfera comunicativă