Cuvinte Cheie
competenţă, comunicare, retard mintal uşor, educaţie fizică, jocuri dinamice, activităţi sportive, model pedagogic.
Adnotare
Volumul şi structura tezei. Teza s-a constituit din introducere, trei capitole, concluzii
generale şi recomandări, bibliografie (222 surse), 12 anexe. Volumul de bază al tezei: 131 pag.;
12 figuri, 18 tabele. Rezultatele obţinute în cadrul cercetării sunt reflectate în 12 publicaţii
ştiinţifice.
Domeniul de studiu: teoria generală a educaţiei – educaţia lingvistică în cadrul
activităţilor de educaţie fizică.
Scopul cercetării: Fundamentarea ştiinţifică a unei metodologii de formare-dezvoltare la
elevii de VŞM cu RMU a competenţelor de comunicare în cadrul jocurilor dinamice.
Obiectivele cercetării: stabilirea particularităţilor comunicării la copiii de VŞM cu RMU;
identificarea reperelor teoretice de formare a competenţelor de comunicare la copiii de VŞM cu
RMU în condiţiile jocurilor dinamice; studiul practicii şcolare de formare la elevii de VŞM cu
RMU a competenţelor de comunicare; elaborarea unui model pedagogic de formare elevilor de
VŞM cu RMU a competenţelor de comunicare şi validarea experimentală a acestuia;
desfăşurarea unui sistem de activităţi experimentale în cadrul jocurilor dinamice de formare la
elevii cu RMU a competenţelor de comunicare; analiza statistică şi matematică a datelor
experimentului pedagogic;evidenţierea valorilor competenţelor de comunicare ale elevilor,
formate experimental în cadrul jocurilor dinamice; elaborarea concluziilor generale şi a
recomandărilor practice.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică a cercetăriiconstau în:
- revelarea esenţei şi conturarea conceptelor de bază: comunicare, competenţă
- comunicativă, retard mintal uşor, jocuri dinamice;
- elaborarea şi validarea experimentală a unei metodologii originale de formare la elevii
- de VŞM cu RMU a competenţelor de comunicare (Modelul FCC).
Rezultatele obţinute care contribuie la soluţionarea problemei ştiinţifice soluţionate:
- precizarea particularităţilor formării competenţei de comunicare elevilor de VŞM cu RMU în cadrul jocurilor dinamice;
- metodologia formării la elevii de VŞM cu RMU a competenţelor de comunicare în cadrul jocurilor dinamice (Modelul FCC).
Semnificaţia teoretică:
- stabilirea reperelor epistemice (idei, concepte, principii, teorii) de formare a competenţelor de comunicare la copiii cu RMU în cadrul jocurilor dinamice;
- modelizarea teoretică a metodologiei formării competenţei comunicative la elevii de VŞM cu RMU în cadrul jocurilor dinamice.
Valoarea aplicativă a cercetării constă în:
- oportunitatea utilizării Modelului FCC în formarea competenţelor de comunicare la elevii de VŞM cu RMU în cadrul jocurilor dinamice;
- utilizarea datelor şi instrumentelor experimentului de formare a competenţei de comunicare în cadrul jocurilor dinamice – anchete, teste, metode şi procedee etc
.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice s-a realizat prin experimentarea Modelului FCC, prin comunicări la foruri ştiinţifice şi articole în reviste ştiinţifice.
Cuprins
1. INTERPRETĂRI CONCEPTUAL-TEORETICE PRIVIND FORMAREA COMUNICATIVITĂŢII LA ELEVII CU RETARD MINTAL
- 1.1. Dezvoltarea conceptului „competenţă comunicativă”
- 1.2. Particularităţile dezvoltării copiilor cu retard mintal
- 1.3. Ludicul ca formă primordială şi universală de comunicare a copilului
- 1.4. Concluzii la Capitolul 1
2. CADRUL METODOLOGIC ŞI EMPIRIC AL FORMĂRII COMPETENŢELOR DE COMUNICARE LA ELEVII CU RETARD MINTAL
- 2.1. Designul cercetării experimentale
- 2.2. Niveluri de formare a competenţelor de comunicare la elevii cu retard mintal din clasele
- primare, etapa de constatare
- 2.3. Aprecierea nivelului de dezvoltare psihologică şi psihomotorie la elevii cu RMU
- 2.4. Aspecte sociopedagogice de perfecţionare-inovare a procesului de formare a competenţelor de comunicare la elevii cu retard mintal uşor
- 2.5. Concluzii la Capitolul 2
3. METODOLOGIA FORMĂRII COMPETENŢELOR DE COMUNICARE ELEVILOR CU RETARD MINTAL UŞOR
- 3.1. Modelul formării competenţelor de comunicare la elevii de vârstă şcolară mică cu retard mintal uşor
- 3.2. Impactul aplicării experimentale a Modelului FCC asupra formării competenţelor comunicative la elevii cu retard mintal uşor
- 3.3. Concluzii la Capitolul 3
CONCLUZII GENERALE ŞI RECOMANDĂRI
BIBLIOGRAFIE
ANEXE
CERTIFICAT DE IMPLEMENTARE
DECLARAŢIE DE ASUMARE A RĂSPUNDERII
CV-ul AUTORULUI