|
StatutTeza a fost susţinută pe 14 mai 2021 în CSSşi aprobată de CNAA pe 30 iulie 2021 Autoreferat![]() ![]() TezaCZU 78.04:821.135.1.0(043.3)
|
Data susținerii: 14 mai, ora 14.00, în regim on-line
Link-ul pentru trasmisiunea in regim online:
https://us02web.zoom.us/j/87413523182?pwd=aTNDYVJWN2hGWVBHY0tUcmprSW56Zz09
https://youtu.be/bOAUKmtoxxg
Structura tezei: Lucrarea cuprinde: introducere, 3 capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 108 de titluri, 76 pagini de text de bază. Rezultatele obţinute sunt publicate în 6 lucrări ştiinţifice.
Domeniul de studiu: istoria muzicii naționale, istoria şi teoria compoziției muzicale contemporane.
Scopul şi obiectivele tezei. Scopul studiului constă în analiza modalităților de tratare componistică a poeziei contemporane românești și valorificarea acestora prin propria viziunea de creație într-o lucrare de gen vocal-simfonic pe versurile lui Nichita Stănescu.
Obiectivele cercetării: elucidarea realizărilor muzicale obținute în cadrul diferitelor curente, genuri și stiluri ale creației componistice în baza operei poeților români contemporani; evidențierea și caracterizarea momentelor conceptuale, tematicii, sferelor imagistice, elementelor de limbaj și altor modalități de redare a mesajului poetic în muzică academică românească; punctarea trăsăturilor esențiale ale stilisticii, limbajului poetic stănescian, tematicii și reperelor poetice determinante ca sursă de inspirație pentru compozitori; analiza propriei lucrări vocal-simfonice scrisă în cadrul proiectului de doctorat profesional, sintetizarea teoretică a experienței componistice de abordare a operei poetului român al secolului XX Nichita Stănescu.
Noutatea ştiinţifică și originalitatea conceptului artistic. Teza reprezintă o primă abordare în componistica autohtonă a poeziei lui Nichita Stănescu, realizată în cadrul proiectului de creație ce completează repertoriul național și se înscrie în spațiul muzical-poetic românesc; pentru prima dată într-o lucrare de doctorat au fost cercetate tehnicile componistice muzicale cu referire la ciclul vocal-simfonic Eu sunt Tu, îmbinate cu parcursul teoretic despre procesul de creație, și reflectate în analiza muzicologică a partiturii; în teză a fost utilizată o abordare istorico-teoretică cuprinzătoare, făcând posibilă studierea lucrării vocal-simfonice proprii în contextul larg al interpretării poeziei românești în muzica academică modernă.
Valoarea aplicativă a lucrării constă în lărgirea sferei viziunilor componistice contemporane asupra moștenirii poetice a lui Nichita Stănescu prin crearea ciclului Eu sunt Tu pentru mezzosoprană, bariton, declamator şi orchestră simfonică, care va completa repertoriul vocalsimfonic național și reprezintă o contribuție unică la abordarea poeziei stănesciene în muzica academică autohtonă. Teza poate fi recomandată în calitate de material didactic în cadrul studierii disciplinelor Compoziție muzicală, Tehnici componistice moderne, Istoria muzicii naționale și poate servi ca suport pentru cercetările ulterioare în domeniu.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice. Teza a fost realizată în cadrul Școlii doctorale Studiul
artelor și Culturologie de la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Republica Moldova,
fiind discutată și recomandată pentru susținere de Comisia de îndrumare și de Consiliul Științific
al AMTAP. Rezultatele cercetării sunt reflectate în 6 articole și 2 rezumate publicate precum și în
comunicările prezentate la conferințele științifice de nivel național și internațional. Ciclul vocalsimfonic Eu sunt Tu constituind esența conceptului artistic al proiectului realizat în cadrul
doctoratului profesional, este înregistrat de Compania Publică Teleradio-Moldova.
În examinare [2] :
Arhiva tezelor: