Comisia de atestare
Comisia de acreditare
Comisiile de experţi
Dispoziţii, instrucţiuni
Acte normative
Nomenclator
Instituţii
Consilii
Seminare
Teze
Conducători de doctorat
Deţinători de grad
Doctoranzi
Postdoctoranzi
CNAA logo

 română | русский | english

CNAA / Teze / 2022 / martie /

Miniatura corală din Republica Moldova la confluența secolelor XX-XXI în repertoriul Capelei corale academice Doina


Autor: Mihalaş Mihai
Gradul:doctor în studiul artelor, culturologie
Specialitatea: 17.00.01 - Arte audio-vizuale (cu specificarea: artă teatrală; artă muzicală; artă cinematografică, televiziune şi alte genuri de artă audiovizuală)
Anul:2022
Conducător ştiinţific: Victoria Melnic
doctor, profesor universitar, Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice (AMTAP)
Instituţia: Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice (AMTAP)

Statut

Teza a fost susţinută pe 22 martie 2022 în CSS
şi aprobată de CNAA pe 1 iulie 2022

Autoreferat

Adobe PDF document0.39 Mb / în română
Adobe PDF document0.39 Mb / în engleză

Teza

CZU 784.087.68:781.6(043.2)

Adobe PDF document 1.13 Mb / în română
114 pagini


Cuvinte Cheie

miniatură corală, prelucrare corală, cor mixt, interpretare corală, lirică eminesciană, text folcloric, poeți contemporani din Republica Moldova

Adnotare

Teză de doctor în artă, specialitatea 653.01 – Muzicologie (creație).

Structura tezei: Lucrarea cuprinde: introducere, 3 capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 139 de titluri, 3 anexe, 5 tabeluri, 98 pagini ale textului de bază. Rezultatele obținute sunt reflectate în 6 lucrări științifice publicate.

Domeniul de studiu: arta muzicală, creația componistică, istoria și teoria interpretării corale.

Scopul cercetării constă în elaborarea unor modele noi de interpretare a miniaturilor corale autohtone în practica artistică, fundamentate pe analiza muzical-stilistică și interpretativă a repertoriului de acest gen semnat de compozitorii din Republica Moldova. Obiectivele cercetării: cercetarea multilaterală a unui număr de miniaturi corale semnate de compozitorii autohtoni din repertoriul Capelei corale academice Doina; specificarea diverselor aspecte ale limbajului muzical-componistic şi racordarea acestora cu practica interpretativă corală; identificarea dificultăților interpretative în lucrările analizate şi înaintarea unor metode de depășire a acestora.

Noutatea și originalitatea științifico-practică a demersului este determinată de coroborarea cercetării teoretice și a procesului de valorificare practico-interpretativă a miniaturilor corale semnate de compozitori din Republica Moldova, realizată cu aportul Capelei corale academice Doina. Pentru prima dată în teză au fost identificate şi catalogate problemele artistice și dificultățile interpretative cu care se confruntă dirijorul în cadrul lucrului asupra repertoriului miniaturii corale naționale; au fost elaborate și aprobate, în practica artistică, soluții pentru depășirea acestor probleme. Pentru prima dată, în baza unei cercetări teoretice complexe au fost implementate în practica artistică noi modele interpretative ce vizează genul de miniatură corală autohtonă, realizat în cadrul celor trei recitaluri susținute pe scena Filarmonicii Naționale Serghei Lunchevici.

Valoarea aplicativă a lucrării. Rezultatele tezei pot fi utilizate în practica artistică de interpretare și studiere a creațiilor corale miniaturale, de către corurile profesioniste, studențești sau de amatori; în studiul teoretic al muzicii corale; în cursurile didactice de Dirijat cor academic, Interpretare vocală corală, Metodica lucrului cu corul, Practica interpretativă, Practica dirijorală, Istoria muzicii naționale etc. cu referință la muzica corală autohtonă. Cercetarea va constitui un suport teoretic și practic în activitatea dirijorilor de cor, a profesorilor și studenților de la instituțiile de învățământ muzical, a colectivelor corale din republică; cât și ca punct de plecare pentru studii ulterioare în domeniu.

Implementarea rezultatelor științifice. Rezultatele cercetării au fost aprobate în cadrul a 6 conferințe științifice, fiind reflectate în 6 articole publicate; în practica artistică de concert, în activitatea dirijorală practicată în Capela corală academică Doina din cadrul Filarmonicii Naționale Serghei Lunchevici.

Cuprins


1. MINIATURILE CORALE PE TEXTE FOLCLORICE
  • 1.1. La streșina casei mele – miniatură corală pentru cor mixt, prelucrare de I. Macovei
  • 1.2. Hopa, hopa (cântec popular bulgar), prelucrare corală de Gh. Strezev
  • 1.4. Suita corală Cine n-are dor de luncă de T. Zgureanu
  • 1.5. Concluzii la capitolul 1

2. POEZIA EMINESCIANĂ ÎN MINIATURA CORALĂ
  • 2.1. Codrule, codruțule de P. Șerban
  • 2.2. Lirica eminesciană în creația corală a lui E. Doga
  • 2.3. Madrigalul Lumineze stelele de Gh. Mustea
  • 2.4. Concluzii la capitolul 2

3. MINIATURILE CORALE PE TEXTE ALE POEȚILOR MOLDOVENI CONTEMPORANI
  • 3.1. Dulce plai şi Lacul albastru de Z. Tcaci pe versurile A. Roșca
  • 3.2. Arde pământul pe versurile lui V. Tulnic și Seară de vară pe versurile lui L. Corneanu, de V. Zagorschi
  • 3.3. Ninge de T. Zgureanu pe versuri de P. Dudnic
  • 3.4. Concluzii la capitolul 3

CONCLUZII GENERALE ŞI RECOMANDĂRI
BIBLIOGRAFIE
DECLARAŢIA PRIVIND ASUMAREA RĂSPUNDERII
CV-UL AUTORULUI
ANEXE