|
StatutTeza a fost susţinută pe 19 octombrie 2007 în CSSşi aprobată de CNAA pe 20 decembrie 2007 Autoreferat![]() TezaCZU 342.56 (042.3) I -17
|
Prezenta lucrare are menirea de a elucida locul şi rolul Curţii de Conturi a Republicii Moldova ca organ suprem de control financiar în cadrul statului. Teza are ca punct de plecare abordarea conceptuală a noţiunilor ce ţin de esenţa activităţii Curţii. Astfel, sînt supuse analizei conceptele de control, control administrativ, control financiar, control financiar public cu scopul de a le determina importanţa şi necesitatea în activitatea umană. O atenţie deosebită s-a acordat auditului public extern ca o formă nouă a controlului de stat, ce ţine de competenţa exclusivă a Curţii de Conturi.
Capitolul-cheie reprezintă o abordare complexă a esenţei şi mecanismului de funcţionare al Curţii, cu referire la: constituirea şi cadrul normativ; statutul şi principiile; organizarea şi structura; atribuţiile şi sarcinile funcţionale; prerogativele; obiectul, subiectele, formele şi procedurile controlului exercitat; efectuarea controalelor şi valorificarea rezultatelor; asigurarea juridică a activităţii de control; atribuţiile de sancţionare; controlul financiar jurisdicţional; relaţiile internaţionale şi perspectivele de perfecţionare a activităţii Curţii.
Elucidarea esenţei şi rolului auditului public constituie un alt moment semnificativ din cadrul investigaţiei, deoarece anume această formă de control va fundamenta un nou statut al Curţii de Conturi (în cazul adoptării unei noi legi organice) – cel de instituţie supremă de audit.
În general, ca aspecte importante sînt evidenţiate: modificarea procedurii de numire a membrilor Curţii; caracterul confuz al atribuţiilor prevăzute de lege; lipsa reglementării sarcinilor funcţionale şi a atribuţiilor de sancţionare; colaborare insuficientă cu entităţile controlate; asigurarea transparenţei şi profesionalismului instituţiei; Planul de Dezvoltare Strategică a Curţii; auditul financiar şi auditul performanţei ca forme ale auditului public extern; proiectul Legii cu privire la organizarea şi funcţionarea Curţii; standardele de audit; independenţa Curţii şi relaţia cu Parlamentul.
Analiza aspectelor menţionate a permis înaintarea unor propuneri de optimizare a activităţii Curţii, luîndu-se în consideraţie practica statelor democratice cu tradiţii mai bogate în domeniu. În acest sens, o atenţie deosebită a fost acordată perspectivei de perfecţionare a Curţii de Conturi şi, mai ales, procesului de implementare a auditului performanţei ca parte componentă a controlului exercitat de această instituţie.
În examinare [2] :
Arhiva tezelor: