|
StatutTeza a fost susţinută pe 11 mai 2017 în CSSşi aprobată de CNAA pe 31 mai 2017 Autoreferat![]() TezaCZU 159.922.7(043.3)
|
Domeniul de cercetare: psihologia generală.
Scopul cercetării constă în identificarea particularităților psihologice și a funcționalității sociale ale personalităţii copilului cu maladii respiratorii cronice și în determinarea modalităților de diminuare a influențelor negative în armonizarea procesului de dezvoltare.
Obiectivele investigației: studierea schimbărilor de personalitate în situaţii de maladii cronice şi, în special, de maladii respiratorii cronice; stabilirea particularităţilor specifice de personalitate, a autoaprecierii şi a preferinţelor sociale la copilul cu diferite maladii respiratorii cronice; stabilirea particularităţilor relaţiei părinte-copil în situaţia copiilor cu maladii respiratorii cronice; determinarea relaţiei dintre trăsăturile de personalitate ale copiilor cu maladii respiratorii cronice şi stilurile de educaţie în familie; proiectarea şi promovarea programului de suport psihologic în situaţie de maladii respiratorii cronice.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică. Este unul dintre primele studii teoretico-experimentale în psihologia generală autohtonă, care stabilește particularitățile psihologice ale personalităţii copilului bolnav cu maladii respiratorii cronice; determină profilul de personalitate al copilului bolnav cu diverse maladii respiratorii cronice; stabileşte diferențele dintre particularităţile psihologice specifice copilului bolnav în comparaţie cu cel sănătos; elucidează diferenţele în manifestarea reacţiilor cognitiv-emoţionale la copiii bolnavi şi la copiii sănătoşi; stabileşte particularităţile funcţionalităţii sociale şi a schimbărilor în sfera valorilor, orientărilor şi atit udinilor în situaţia MRC; determină relaţia dintre tipul maladiei şi stilul parental de educaţie.
Problema ştiinţifică soluţionată. Sunt stabilite particularitățile psihologice ale formării personalităţii copilului cu maladii respiratorii cronice, servind drept bază a programului de suport psihologic orientat spre diminuarea influenţelor negative ale maladiilor respiratorii cronice și spre armonizarea procesului de formare a personalității copilului.
Semnificaţia teoretică este dictată de pluridisciplinaritatea cercetării, în care domeniul prioritar de cercetare îl constituie fundamentele teoretice şi valenţele aplicative ale personalităţii în dezvoltare: abordarea complexă a conceptului de maladii cronice în psihologia generală, psihologia medicală, psihologia clinică, psihosomatică; schimbările psihice şi somatice induse de boala cronică; modificările psihologice provocate de stările somatice la copii; specificul dezvoltării şi integrării sociale în cazul unor maladii cronice la copii; abordări ale atitudinilor parentale şi dezvoltarea lor în cadrul familiei în care se educă copilul cu maladii respiratorii cronice, ale influenţei pe care o exercită maladia copilului asupra adoptării unui anumit stil de educaţie în familie.
Valoarea aplicativă a lucrării constă în elaborarea unui profil de personalitate al copilului cu maladii respiratorii cronice, precum şi în elaborarea, aprobarea şi implementarea unui program de suport psihologic orientat spre diminuarea influenţelor negative ale maladiilor respiratorii cronice asupra formării personalităţii copiilor. Implementarea rezultatelor ştiinţifice. Rezultatele obţinute au fost aplicate în activitatea de consiliere a copiilor cu maladii respiratorii cronice şi a familiilor acestora, aflaţi la tratament în staţionar în secţiile de pneumologie, alergologie, ftiziologie şi ftiziopneumologie din cadrul Institutului de Cercetări Ştiințifice în Domeniul Ocrotirii Sănătății Mamei și Copilului din mun. Chişinău; activitatea didactică din cadrul cursurilor de psihologie generală, psihologia vârstelor, precum şi al cursurilor de formare continuă a cadrelor didactice ținute la Universitatea de Stat din Moldova.
1. BAZELE TEORETICO-ŞTIINŢIFICE ALE PERSONALITĂŢII COPILULUI ÎN CONDIŢIILE MALADIILOR CRONICE
2. PARTICULARITĂŢILE PSIHOLOGICE ALE COPILULUI CU MALADII RESPIRATORII CRONICE
3. CONDIŢII PSIHOLOGICE DE MOBILIZARE ŞI COMPENSARE ÎN SITUAŢIA MALADIILOR RESPIRATORII CRONICE LA COPIL
CONCLUZII GENERALE ȘI RECOMANDĂRI
În examinare [1] :
Arhiva tezelor: