|
StatutTeza a fost susţinută pe 21 octombrie 2022 în CSSşi aprobată de CNAA pe 21 decembrie 2022 Autoreferat![]() ![]() TezaCZU 378.091:811.111'42(043.3)
|
Structura tezei cuprinde adnotări în limbile română, rusă şi engleză, lista abrevierilor, introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie, constând din 251 de surse, 8 anexe, 151 pagini text de bază, 22 tabele, 33 de figuri.
Publicaţiile la tema tezei: rezultatele generate de cercetare au fost publicate în 20 de lucrări științifice.
Domeniul de studiu: didactica limbii engleze.
Scopul cercetării a constat în determinarea reperelor teoretico-metodologice, elaborarea și validarea experimentală a Modelului de dezvoltare a competenței de comunicare în limba engleză a studenților filologi prin abordarea discursivă a textului literar.
Obiectivele cercetării: determinarea fundamentelor teoretice ale dezvoltării competenței de comunicare în limba engleză prin abordarea discursivă a textului literar; sintetizarea mecanismelor abordării discursive a textului literar în dezvoltarea competenței de comunicare în limba engleză la nivel universitar; elaborarea Strategiei discursive de dezvoltare a competenței de comunicare în limba engleză a studenților filologi; elaborarea Tehnologiei dezvoltării capacității discursive ca element al competenței de comunicare în limba engleză a studenților filologi prin abordarea discursivă a textului literar și consemnarea valorilor ei formative; elaborarea și valorificarea experimentală a Modelului de dezvoltare a competenței de comunicare în limba engleză a studenților filologi prin abordarea discursivă a textului literar în procesul de învățare a limbii engleze.
Noutatea şi originalitatea cercetării rezidă în: conceptul de abordare discursivă a textului literar din perspectiva valorilor educaționale; mecanismele abordării discursive a textului literar în dezvoltarea competenței de comnunicare în limba engleză la nivel universitar; Strategia discursivă de dezvoltare a competenței de comunicare în limba engleză a studenților filologi; Tehnologia de dezvoltare a capacității discursive ca element al competenței de comunicare în limba engleză a studenților filologi prin abordarea discursivă a textului literar; Modelul de dezvoltare a competenței de comunicare în limba engleză a studenților filologi prin abordarea discursivă a textului literar; designul și instrumentele de valorificare și argumentare experimentală a rezultativității Modelului de dezvoltare a competenței de comunicare în limba engleză a studenților filologi prin abordarea discursivă a textului literar.
Rezultatele obținute care au contribuit la soluționarea problemei științifice: fundamentarea teoretico-metodologică a funcţionalităţii Modelului de dezvoltare a competenței de comunicare în limba engleză a studenților filologi prin abordarea discursivă a textului literar în vederea consolidării expertizei ştiinţifice în domeniul învățării limbii engleze și adaptării procesului de formare a competențelor de comunicare în limbi străine la noile abordări teoretice și praxiologice.
Semnificaţia teoretică a cercetării este motivată de analiza, precizarea, delimitarea și interpretarea aspectelor cadrului conceptual al abordării discursive a textului literar în procesul de studiere a limbii engleze; stabilirea principiilor, condițiilor, factorilor de interpretare a textului literar din perspectiva discursivă; explorarea și analiza orientărilor științifice privind valorificarea discursivă a textului literar în dezvoltarea competenței de comunicare în limba engleză prin intermediul unor situații și sarcini complexe de învățare; proiectarea mecanismelor abordării discursive a textului literar în dezvoltarea competenței de comunicare în limba engleză la nivel universitar; definirea conceptelor de competenţă de comunicare în limba engleză, competență discursivă, capacitate discursivă, discurs literar, abordare discursivă a textului literar, analiză discursivă, strategie discursivă, tehnologie de dezvoltare a capacității discursive, situație de învățare, sarcini discursive; fundamentarea Modelului de dezvoltare a competenței de comunicare în limba engleză a studenților filologi prin abordarea discursivă a textului literar.
Valoarea aplicativă a lucrării rezidă în: Strategia discursivă de dezvoltare a competenței de comunicare în limba engleză prin abordarea discursivă a textului literar; Tehnologia de dezvoltare a capacității discursive în limba engleză a studenților filologi prin abordarea discursivă a textului literar; curriculumul universitar Interpretarea textului literar din perspectiva discursivă; sistemul de sarcini discursive optime pentru dezvoltarea competenței de comunicare; matricea strategiilor discursive în procesul de învățare a limbii engleze; designul și instrumentele de valorificare și argumentare experimentală a rezultativității Modelului.
Implementarea rezultatelor științifice. Implementarea rezultatelor științifice s-a realizat prin activitatea didactică în cadrul Universității de Stat din Tiraspol, prin comunicări la congrese, simpozioane, conferințe naționale și internaționale, publicații științifice, mese rotunde și workshop-uri în cadrul stagiilor de formare continuă. Cercetarea experimentală s-a desfășurat în cadrul Universității de Stat din Tiraspol, Universitatea de Stat din Cahul, Universitatea Pedagogică de Stat Ion Creangă, mun. Chișinău, în anii de studii 2019-2020 și 2020-2021, eșantionul experimental fiind constituit din 106 studenți.
În examinare [1] :
Arhiva tezelor: