|
StatutTeza a fost susţinută pe 30 octombrie 2015 în CSSşi aprobată de CNAA pe 22 decembrie 2015 Autoreferat– 1.19 Mb / în românăTezaCZU C.Z.U: 159.922.762 (043.3)
5.45 Mb /
în română |
Structura tezei: lucrarea cuprinde adnotare, lista abrevierilor, introducere, 3 capitole, concluzii şi recomandări, bibliografie din 243 de titluri, 11 anexe, 131 de pagini de text de bază, 29 de figuri, 42 de tabele. Rezultatele obţinute sunt publicate în 11 lucrări ştiinţifice.
Domeniul de studiu: psihologia copilului cu dizabilități mintale.
Scopul cercetării rezidă în determinarea particularităților psihologice de dezvoltare a copiilor cu DMU de vârstă școlară mică implicați în diverse modele de educație, elaborarea măsurilor de intervenție psihologică pentru favorizarea dezvoltării personalității acestora.
Obiectivele cercetării: studierea și sistematizarea conceptelor științifico-practice privind modelele de educație și influența lor asupra dezvoltării copiilor cu dizabilități mintale ușoare (DMU); stabilirea dezvoltării cognitive a elevilor mici cu DMU de 8-9 ani din ŞA, ŞAI, ŞSPI, ŞI; identificarea particularităţilor sferei afective a elevilor mici de 8-9 ani cu DMU; cercetarea nivelului dezvoltării sferei sociorelaționale a elevilor mici de 8-9 ani cu DMU; determinarea relaţiilor dintre sfera intelectuală şi sfera afectivă, sociorelațională la elevii mici de 8-9 ani cu DMU; evaluarea impactului modelului de educaţie asupra dezvoltării intelectuale şi formării personalităţii la elevii mici de 8-9 ani cu DMU, prin compararea rezultatelor obţinute în cele patru loturi; elaborarea şi aprobarea PPEMI, în vederea îmbunătăţirii dezvoltării psihice a elevilor mici de 8-9 ani cu DMU; evaluarea eficienței PPEMI destinat copiilor cu DMU.
Problema ştiinţifică importantă soluționată constă în fundamentarea teoretică și metodologică a oportunității diferitor modele educaționale. Totodată, este analizată influența pozitivă a modelului școlii incluzive asupra personalității copiilor cu DMU.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică. Pentru prima dată la nivel național sunt stabilite dimensiunile și influențele diferitor modele de educație asupra dezvoltării psihice a copiilor cu DMU; este elaborat complexul de evaluare a dezvoltării copiilor cu DMU; a fost propus complexul de activități formative special organizate pentru dezvoltarea sferei afective, comportamentale, relaționale la copiii cu DMU.
Semnificaţia teoretică a cercetării constă în fundamentarea teoretică a modelelor educaționale, stabilirea palierelor psihologice ale dezvoltării psihice a elevilor mici cu DMU și implementarea PPEMI pentru dezvoltarea potențialului adaptiv la copiii cu DMU. Rezultatele cercetării sunt publicate atât în reviste naționale, cât și internaționale.
Valoarea aplicativă a cercetării constă în propunerea PPEMI în vederea îmbunătățirii dezvoltării personalității la copiii cu DMU: este elaborat setul de metode de diagnostic al particularităţilor cognitive, afective, de comportament, relaționare; este implementat PPEMI pentru dezvoltarea potențialului cognitiv-emoțional la elevii de 8-9 ani cu DMU, pentru adaptarea acestora în școala incluzivă. Materialele aplicative sunt recomandate psihologilor, pedagogilor de sprijin şi părinților.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice: Rezultatele studiului sunt implementate în cadrul evaluării şi intervenţiei psihologice pentru copiii cu DMU din câteva licee şi gimnazii din Republica Moldova; au fost puse în practică în activitatea psihopedagogilor speciali.
1. IMPACTUL PSIHO-SOCIO-PEDAGOGIC AL DIFERITOR MODELE DE EDUCAŢIE ASUPRA DEZVOLTĂRII COPIILOR CU DIZABILITĂŢI
2.STUDIUL EXPERIMENTAL AL PARTICULARITĂŢILOR PSIHOLOGICE ALE COPIILOR CU DIZABILITĂŢI MINTALE UȘOARE IMPLICAŢI ÎN DIVERSE MODELE DE EDUCAŢIE
3. INTERVENŢIE PSIHOLOGICĂ FORMATIVĂ PENTRU COPIII CU DIZABILITĂŢI MINTALE UŞOARE
În examinare [1] :
Arhiva tezelor: