|
StatutTeza a fost susţinută pe 24 octombrie 2006 în CSSşi aprobată de CNAA pe 21 decembrie 2006 Autoreferat![]() TezaCZU 316.6 (043.2)
|
Teza vizează studierea identităţii gender a tinerilor în condiţiile modificării rolurilor sociale.
În teză este demonstrat experimental că în cazul care auto-definirea tinerilor în termeni de masculinitate – feminitate corespunde mult cu trăsăturile şi comportamentele lor, aceasta asigură mulţumirea de sine mai mare. Identificarea sex-rolurilor masculin – feminin se reflectă în statutul social al persoanei, în activităţile personale şi profesionale. Identificarea imaginii de sine se tipologizează în categoria de gen din care face parte persoana şi serveşte ca o premisă solidă la o auto-estimare a Eu-lui ridicată.
Lucrarea a scos în evidenţă că tinerii se confruntă cu probleme ce ţin de cunoaşterea şi afirmarea adecvată a identităţii de gen (favorabilă la integrarea imaginii de sine) legate de rolurile de gen tradiţionale şi de normele sociale. Cercetarea diferenţelor de gen a evidenţiat mecanismele psihologice ce stau la baza stereotipurilor de gen şi ca urmare a revizuit modelul unidimensional al masculinităţii – feminităţii care ar servi tinerilor drept orientare în procesul de diversificare a rolurilor sociale spre identitatea androgină. Faptul că mulţi tineri transgresează rigiditatea tradiţională din rolurile de gen - în identitatea de sine - prin modelul androgin, au parte de o serie de avantaje ca: o mai mare flexibilitate şi adaptabilitate comportamentală, imagine de sine şi stare psihică mai bună, integrare socială eficientă.
Pentru a micşora numărul devierilor în această substructură a personalităţii şi a cunoaşte identitatea de gen personală a fost creat şi aprobat programul complex psiho-pedagogic care ar putea fi aplicat în activitatea practică a serviciilor psihologice din Universităţi, în activitatea practică a psihologilor, în grupurile de tineri, în organizaţii de tineret non-guvernamentale. Rezultatele obţinute în experimentul de constatare şi în cel experimentul formativ (trainingul) ce au favorizat crearea programului ar ajuta tinerii să conştientizeze şi să-şi accepte identitatea lor de gen.
În examinare [4] :
Arhiva tezelor: